پیشرفته‌ترین قطار چین با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت

پژوهشگران چینی با ترکیب فناوری تعلیق مغناطیسی (مگ‌لو) و تونل کم‌فشار؛ فناوری بهتری نسبت به هایپرلوپ ایلان ماسک ابداع کرده‌اند که می‌تواند مسافران را با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت جابه‌جا کند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، کشور چین به خاطر شبکه ریلی قابل‌توجه و ترن‌های فوق‌العاده سریع خود در جهان شناخته‌شده است. در راستای توسعه این سیستم، پژوهشگران این کشور توانسته‌اند یک دستگاه ترن «تعلیق مغناطیسی» معروف به «سوپر مگ‌لو» (Super Maglev) را با موفقیت آزمایش کنند. این ترن می‌تواند به سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که سریع‌تر از سرعت پیمایش هواپیماهای مسافربری تجاری است.

عنوان «مگ‌لو» از ترکیب دو واژه انگلیسی مغناطیسی (Magnetic) و شناوری (levitation) تشکیل شده است. ترن‌های مگ‌لو با تکیه‌بر میدان مغناطیسی، با فاصله‌ای اندک از ریل در هوا شناور می‌مانند و با کاهش شدید نیروی اصطکاک، می‌توانند همانند هواپیما با سرعت‌های بسیار زیاد حرکت کنند. این ترن‌ها برای حرکت خود از نیروی پیشرانش الکترومغناطیسی (دافعه قطب‌های هم‌نام مغناطیسی و جاذبه قطب‌های ناهم‌نام مغناطیسی) بهره می‌گیرند.

سیستم ریلی پرسرعت در چین طی دهه‌های اخیر رشد چشمگیری را پشت‌سر گذاشته است و یکی از شاهکارهای برجسته مهندسی شهری این کشور به شمار می‌آید. شبکه راه‌آهن مسافربری چین، ۲۹ استان از ۳۳ استان این کشور را پوشش می‌دهد و می‌تواند مسافران را با سرعت بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت جابه‌جا کند.

ترن جدید چین را گروهی از پژوهشگران دانشگاه جنوب‌غربی جیائوتونگ به سرپرستی دکتر «دنگ زیگانگ» طراحی کرده‌اند. این ترن از دو فناوری منحصربه‌فرد بهره می‌برد که عبارتند از انتقال مگ‌لو و تونل شبه‌خلأ. این‌طور که به نظر می‌رسد، طرح این ترن شبیه به فناوری هایپرلوپ پیشنهادی «ایلان ماسک»، کارآفرین جنجالی آمریکایی است. استفاده از مگ‌لو، اصطکاک چرخ را با ریل از بین می‌برد و حرکت ترن درون تونل شبه‌خلأ، اصطکاک هوا را به صفر می‌رساند.

از آن‌جایی‌که ساخت تونل خلأ بسیار دشوار و خطرساز است و نگهداری از آن، هزینه‌های بسیار زیادی تحمیل می‌کند؛ پژوهشگران تصمیم گرفته‌اند فشار هوا را به میزان ۲۹ میلی‌بار (۲٫۹ کیلوپاسکال) برسانند که به‌مراتب پایین‌تر از فشار استاندارد اتمسفر یعنی ۱۰۱ کیلوپاسکال است.

البته فناوری‌های مبتنی بر تونل شبه‌خلأ (کم‌فشار) با مشکلات فنی متعددی روبه‌رو هستند و بسیاری از کارشناسان، آن را غیرعملی می‌دانند. به‌عنوان مثال، ترن باید بتواند هر زمان که لازم باشد، متوقف شود. با استفاده از مقاومت هوا می‌توان آن را در هوای آزاد متوقف کرد، اما آیا می‌توان آن را در یک تونل کم‌فشار یا خلأ که هیچ مقاومتی در آن وجود ندارد، متوقف کرد؟ ضمن این‌که اگر لوله شکسته شود و هوا وارد سیستم شود، می‌تواند مشکلات قابل‌توجهی به بار بیاورد، چون اصطکاک شدید ترن پرسرعت با هوا، دمای آن را به‌سرعت بالا می‌برد و تعادل دینامیکی ترن را به هم می‌زند. از سوی دیگر، اگر مشکلی برای ترن پیش بیاید و مسافران مجبور به ترک ترن شوند، نباید وارد محیط کم‌فشاری شوند که حیات آن‌ها را با خطر روبه‌رو می‌کند.

شایان ذکر است که چینی‌ها پیش از این، طرح‌های مشابه دیگری را نیز مطرح کرده بودند که سرعت‌های بسیار زیادی مانند ۴۰۰۰ کیلومتر بر ساعت برای آن‌ها پیش‌بینی شده بود. در حال حاضر، ترن‌های مگ‌لو ژاپنی هنوز رکورد جهانی سرعت را در اختیار دارند. سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)، پیشرفته‌ترین ترن ژاپن توانست در مسیری آزمایشی به سرعت ۶۰۳ کیلومتر بر ساعت برسد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 761030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =