ایسنا نوشت: شرکت‌های هواپیمایی تا روز چهارشنبه ۱۷ مردادماه، بلیت‌ها را با ارز ۴۴۰۰ تومان می‌فروختند، اما وقتی از دریافت ارز دولتی محروم شدند، نرخ ۸۸۰۰ تومان را برای بلیت‌ها تعیین کردند که قیمت‌ها را تا بیش از دو برابر افزایش داد.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ این اقدام شرکت‌های هواپیمایی خارجی را تخلف محض دانست و گفت: ایرلاین خارجی اصلا حق ندارد سیستم فروش بلیت خود را مسدود کند، فروش مستقیم داشته باشد و از مشتری ارز دریافت کند، اگر قرار بر این بود، پس چرا به آژانس‌های ایرانی نمایندگی فروش داده و بلیت‌های خود را روی سیستم قرار داده است، این کار مصداق آن است که آژانسی مسیر هوایی را چارتر کند، اما به وعده‌هایش عمل نکند. در واقع ایرلاین‌های خارجی از نبود حمایت در این صنعت سوء استفاده می‌کنند.

وی درباره‌ی این‌که اگر ایرلاین‌های خارجی سیستم فروش خود را مسدود کرده‌اند، پس چگونه بلیت‌ها به همراه نرخ‌های جدید روی این سیستم‌ها عرضه شده است؟ اظهار کرد: سیستم فروش، بلیت را نشان می‌دهد، امکان رزرو هم وجود دارد، اما نمی‌توان خرید را کامل انجام داد و پرداختی داشت، وقتی با دفتر شرکت هواپیمایی پرواز مدنظر تماس بگیرید از شما می‌خواهند که به دفتر نمایندگی خودشان مراجعه و پرداخت را ارزی انجام دهید، این تخلف است. آن‌ها نمی‌توانند به این شکل ارز از کشور ما خارج کنند، طبق قوانین باید هزینه‌ها را ریالی و با استناد به بخشنامه‌ها و مصوبه‌های سازمان هواپیمایی ایران، محاسبه و دریافت کنند.

رفیعی ادامه داد: چنانچه این مشکل در ایرلاین‌های خارجی حل نشود ما هم از آژانس‌های پرفروش می‌خواهیم که از فروش بلیت‌های این شرکت‌ها خودداری کنند.

او درباره برخورد سازمان هواپیمایی با این اقدام شرکت‌های هواپیمایی خارجی، گفت: سازمان هواپیمایی می‌تواند به این شرکت‌ها مجوز دهد، اما نمی‌تواند در رویه‌ی آن‌ها دخالتی داشته باشد.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ بلیت در مسیرهای خارجی همزمان با اجرای بسته جدید ارزی، اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی تا روز چهارشنبه ۱۷ مردادماه، بلیت‌ها را با ارز ۴۴۰۰ تومان می‌فروختند، اما وقتی از دریافت ارز دولتی محروم شدند، نرخ ۸۸۰۰ تومان را برای بلیت‌ها تعیین کردند که قیمت‌ها را تا بیش از دو برابر افزایش داد. البته در برخی مسیرها و پروازها نرخ‌ها سه برابر شده که ناشی از مسدود کردن صندلی‌هایی با کلاس قیمتی پایین در پرواز است.

رفیعی درباره افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی نیز گفت: ایرلاین‌های ایرانی فعلا مشکل حادی ندارند، هرچند متاثر از افزایش نرخ ارز، مسیرهای داخلی نیز با افزایش قیمت از ۲۰ تا ۴۰ درصد روبرو شده‌اند که بهانه‌ی آن‌ها تهیه قطعات هواپیماها با ارز آزاد است.

درحال حاضر نرخ سفر هوایی در تمام مسیرهای هوایی با افزایش نرخ همراه شده‌اند، در مسیرهای نزدیک همچون جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان و دبی از مرز دو ملیون تومان گذشته‌اند. همچنین قیمت بلیت در مسیرهای دورتر آسیایی و اروپایی به سه برابر رسیده که به گفته رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی به خاطر باز نبودن کلاس‌های پایین قیمتی صندلی‌های آن پروازها است، چرا که وقتی بلیت ارزان پُر می‌شود، ایرلاین‌ها کلاس‌های قمیتی بالا را باز می‌کنند، برای همین قیمت پرواز گران‌تر شده است.

رفیعی همچنین درباره این که پیش‌تر اعلام کرده بود سفرهار خارجی با اجرای بسته‌های جدید ارزی، ارزان‌تر خواهد شد، اما با این رویه‌ی شرکت‌های هواپیمایی به نظر باید انتظار شرایط دیگری را داشت؟ گفت: منطقا سفر خارجی باید ارزان شود، چرا که ما قبلا خدمات را با دلار یازده دوازده هزار تومان می‌خریدیم، اما حالا با ارز ۸۸۰۰ تومان، اگرچه وضعیت این چند روز نشان می‌دهد هنوز به تصمیم درست نرسیده‌ایم، چون دلار دوباره در بازار آزاد درحال افزایش است و بیشتر صرافی‌ها نمی‌دانند چه قیمتی باید بدهند و می‌گویند ارز ندارند، مسافران هم همینطور سرگردان مانده‌اند از کجا باید ارز تهیه کنند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =