۰ نفر
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
مواجهه با مرگ با حال و هوای شاملو

پرفورمنس «در آستانه» بر اساس شعر احمد شاملو و با طراحی علیرضا حمیدین این روزها در گالری ایده اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فصل دوم اجراهای پرفورمنس «در آستانه» از 19 تا 24 خردادماه در حال اجراست. این اثر که بر اساس شعری از احمد شاملو شکل گرفته کاری از گروه فرهنگی هنری درآستانه است و تلاش دارد تا در این اجرا مخاطب را با حواس مختلفش درگیر کند و معنایابی متفاوتی از زندگی و مرگ را پیش روی مخاطب قرار دهد.

علیرضا حمیدین طراح پرفورمنس «در آستانه» درباره این اثر گفت: ایده اصلی این پرفورمنس مواجهه با مرگ است در واقع ما در این اجرا تعاملی جدی را با مخاطب داریم. در این پرفورمنس مخاطب با استفاده از نوستالژیی که مربوط به زمان نوجوانی اوست، وارد جریان اجرا می‌شود. در ادامه ما از او می‌خواهیم که چشمانش را ببندد و شعر در آستانه از مجموعه اشعار احمد شاملو را گوش کند.

این هنرمند درباره دلیل انتخاب این ایده برای اجرا بیان کرد: شعر شاملو برای شخص من بسیار مهم است زیرا در آستانه اثری است که نمی‌توان از آن برداشتی عاشقانه یا سیاسی داشت اما در عین حال به لحاظ مفهومی آنچه را که شاملو دوست داشت با آن مبارزه کند، بیان می‌کند.

حمیدین شکل‌گیری ایده پرفورمنس در آستانه را مربوط به دوران دانشجویی خود دانست و گفت: شکل‌گیری این ایده مربوط به دوران دانشجویی من است. نزدیک به پنج سال پیش من این اتود را برای پیام دهکردی اجرا کردم که به شدت مورد توجه ایشان قرار گرفت. توجه آقای دهکردی به پرفورمنس «در سایه» به حدی است که هم اکنون نیز نریشن‌های این اثر توسط ایشان بیان می‌شود.

این هنرمند درباره مدت زمان تمرین این پرفورمنس اظهار کرد: این اثر پنج سال در ذهنم ماند اما زمانی که تصمیم به اجرای آن گرفتیم، حدود شش ماه به صورت جدی تمرین کردیم و بعد از عید نوروز نیز تمرین فشرده‌ای را داشتیم.

حمیدین درباره احساس مخاطب از حضور در این پرفورمنس گفت: از نظر من مواجهه مخاطب با اثر بسیار جذاب است زیرا با احساسی مربوط به مرگ برخورد می‌کند. فکر می‌کنم که مخاطب در هنگام پرفورمنس به احساساتی نظیر خنده، سردرگمی، ترس و حتی از بین رفتن احساسات پنج گانه دست می‌یابد زیرا این یک انتخاب آزادانه در مواجهه با شرایط است.

او ادامه داد: این پرفورمنس تجربه‌ای است که قبلاً به این شکل اجرا نشده است و متفاوت از نمونه‌های مشابه آن است بنابراین فکر می‌کنم که ما نیز به اندازه مخاطب تجربه کسب می‌کنیم و چیزهای تازه‌ای می‌یابیم.

پرفورمنس «در آستانه» که در روزهای ۱۰ تا ۱۲ خرداد فصل اول اجراهای خود را پشت سر گذاشته در فصل دوم ۱۹ تا ۲۴ خردادماه در گالری ایده اجرا می‌شود. این پرفورمنس بر اساس شعری از احمد شاملو است که با طراحی و کارگردانی علیرضا حمیدین و صدا پیام دهکردی، فرانک یوسفی و علیرضاحمیدین و با بازی فاتیما افتخارى، مهرشاد الکایی، محمد شریفی، مونا عاقل‌نژاد، تینا عاقل‌نژاد، نیما قاسم‌زاده، کسری معماری، سینتیا سرکیس وارطانیان و شبنم عبداللهی اجرا می‌شود.

رضا گوران مشاور کارگردان و هادی آموزگار مشاور این پروژه هستند که با طراحی صدا پریا کیوانفر به مدت ۵۰ دقیقه اجرا می‌شود.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =