خاتون‌هایی که سر از چاه درآورده‌اند/ نگاه یک هنرمند به سنتی ایرانی

مژده دانش پژوه درباره نمایشگاه خاتون چهارشنبه که سبقه ای تاریخی دارد توضیح داد و از ویژگی های این کار عروسکی و استقبال مخاطبان گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاهی از عروسک‌های خاتون چهارشنبه که برگرفته از افسانه‌ها و آیین‌های اقوام ایرانی است در موزه عروسک و فرهنگ ایران برگزار شده است.

این عروسک ها را مژده دانش‌پژوه طراحی کرده و هنگامه حکیمیان و نرگس تیموری در ساخت آن ها با او همکاری داشته‌اند.

دانش پژوه درباره چگونگی شکل‌گیری ایده ساخت عروسک های خاتون چهارشنبه به خبرآنلاین گفت: «من به تازگی این قصه را شنیدم و چون به فرهنگ گیلان علاقه مند هستم برایم جذاب بود و تحقیقات مختلفی که درباره این آداب و رسوم شده بود را مطالعه کردم و آرام آرام ماجرا جدی شد و ابتدا طرح اولیه عروسک را طراحی کردم و بعد با موزه صحبت کردیم برای برگزاری نمایشگاه، در نهایت هم قرار بر این شد که مجموعه ای از قصه های بومی مناطق مختلف را کار کنیم که این اولین بخش این مجموعه بود.»

او درباره سختی کارهای قومی و تحقیقاتی و شناختی که نیاز دارد، توضیح داد: «در مورد خاتون چهارشنبه اطلاعات بسیار کم است و دوستان محلی هم قصه او را فراموش کرده و چیزی از این آیین نمی دانند. ما شانسی که داشتیم این بود که به مقالاتی که درباره این آیین بود دسترسی پیدا کردیم و توانستیم براساس آن ها این عروسک ها را طراحی کنیم.»

این هنرمند درباره پروسه طی شده برای ارائه این عروسک ها و نحوه نمایش سنتی آن ها بیان کرد: «خاتون چهارشنبه در قصه اصلی از چاه درمی آید من شکل عروسک های دیواری که از قدیم کار می شده را انتخاب کردم و سپس تصمیم گرفتم چاهی را طراحی کنم و به همین منظور مواد و لوازم مختلف را برای ساخت آن امتحان کردیم و در نهایت با خمیر کاغذ کار کردیم که فرم چاه قدیمی را بیشتر به ما می داد.»

دانش پژوه افزود: «مدل هایی هم برای عروسک ها با دوستان اتود زدیم و صحبت کردیم درباره شان و در نهایت آنچه که مورد توافق همه دوستان بود را ساختیم و به شورای نظارت بر اسباب بازی کانون و ثبتش کردیم. سپس با موزه صحبت کردیم و نمونه آن را نشان دادیم و با نمایش آن موافقت شد.»

او درباره همکاری با موزه و چگونگی برخوردی که با طرح داشتند، توضیح داد: «من قبلا هم با موزه همکاری داشتم و مجموعه های دیگری را هم با آن ها کار کردیم وسابقه کاری داشتیم. موزه عروسک و فرهنگ ایران درباره قوم های مختلف است و مجسمه هایی شبیه مانکن درست کردند و لباس های بومی را به تنشان کردند. همچنین عروسک های محلی را به نمایش گذاشته اند و قصه های آن را برای کودکان تعریف می کنند، قصه خاتون چهارشنبه هم به دلیل جذابیت داستانی که دارد مورد استقبالشان قرار گرفت. قرار است اگر برسد عروسک بعدی را تا اواخر خرداد آماده می کنیم.»

دانش پژوه درباره استقبال مخاطبان گفت: «استقبال بسیار خوب بوده است، ترجیح ما بود که عروسک را با کتاب قصه رونمایی کنیم که در مورد خاتون چهارشنبه موفق به آماده سازی کتاب نشدیم تا بتوانیم تبلیغ بیشتری روی کار انجام دهیم و افراد بیشتری را علاقه مند به این آثار کنیم.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =