اولویت مجلس شورای اسلامی، استقلال جایگاه وکلاست

نماینده ارومیه در نشست منطقه ای هیئت های مدیره کانون های وکلای دادگستری استان های شمال‌غرب کشور گفت: تلاش و اولویت مجلس شورای اسلامی استقلال جایگاه وکلا در سطح کشور است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، نشست منطقه ای هیئت های مدیره کانون های وکلای دادگستری استان های شمال‌غرب کشور صبح امروز در ارومیه برگزار شد.

ظرفیت پذیرش سالانه ۶۰ وکیل در آذربایجان‌غربی

پرویز صفری رئیس کانون وکلای آذربایجان غربی در نشست منطقه ای هیئت های مدیره کانون های وکلای دادگستری استان‌های شمال‌غرب کشور با محوریت طرح جامع پذیرش و آموزش کارآموز وکالت و تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: استان آذربایجان‌غربی سالانه ظرفیت پذیرش ۶۰ نفر وکیل را دارد.
وی با بیان این که اکنون ۶۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل رشته حقوق در کشور وجود دارد افزود: همچنین تبصره ۴۸ بدین گونه است که قوه قضاییه تنها برخی وکلا را برای مداخله در جرایم سازمان یافته انتخاب کرده است.
صفری ادامه داد: باتوجه به این که اکنون یک هزدر نفر در آدربایجان‌غربی مشغول وکالت هستند، دو موضوع مذکور سبب زیر سوال رفتن استقلال وکلا می شود.
وی با اشاره به این که باید از گسترش آثار زیان بار این‌چنینی جلوگیری شود تصریح کرد: هرسال دو بار آزمون وکلا انتخاب می شود و برگزاری آن نیز به سازمان سنجش واگذار می شود.

تلاش وکلا، احیای حقوق مردم است

علی پزشکی، معاون اسکودای کشور (اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران) با حضور در این نشست با بیان این که حقوق و منافع ملی، دغدغه اصلی وکلا است، گفت: تمام تلاش ها در راستای احیای حقوق ملت است.
وی ادامه داد: در این راستا، طرحی با عنوان طرح جامع آموزش و پذیرش وکلا وجود دارد که یقینا مجلس در برابر آن مقاومت می کند لذا کانون ها باید حضور فعال داشته و برای تدوین چنین قانونی کمک کنند.
پزشکی اظهار کرد: انتظار داریم برای حفظ شان و منزلت وکلا به این موضوع رسیدگی و جایگاه وکلا حفظ شود.

وکلا باید تقویت شوند

نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در این نشست با اشاره به این که مطالب ضد و نقیض و موافق علیه و له وکلا وجود دارد ادامه داد: باید به جایگاه وکلا توجه کرده و با تعیین سقف و کف، وکیل های جامعه نسبت به دفاع بپردازند.
وی عنوان کرد: وکلا باید تقویت شده و به صورت ملی فعالیت کنند؛ همچنین با توانمندی بسیار نسبت به دفاع از پرونده های اروپایی یپردازند.
نماینده مردم ارومیه گفت: هم باید حاکمیت دولت حفظ شده و هم استقلال وکلا در قالب چهارچوب رعایت شود؛ بنابراین باید به صورت متواضع عمل کرده و از تعدد وکلا جلوگیری شود چراکه ازدحام وکیل در جامعه سبب از بین رفتن استقلال آنان و افزایش بیکاری می شود.
قاضی‌پور با بیان این که در تربیت وکلا حساسیت به خرج داده شود ادامه داد: باید زیرساخت ها برای حضور وکلا در مکان های مناسب، با آموزش فرآهم شود.
وی عنوان کرد: وکلا با اشرافی گری را مبارزه کرده و همگام با مردم به دفاع از حق بپردازند؛ وکیل و قاضی باید پاکدشت بوده و با پیگیری های مداوم، قضاوت کنند.

اولویت مجلس، استقلال جایگاه وکلاست

روح الله حضرت‌پور، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در این نشست، با اشاره به این که اولویت مجلس در حوزه حقوق، استقلال وکلا و حفظ جایگاه آنان است گفت: نباید به ضایع شدن حق افراد اجازه داد.
وی افزود: استقلال وکلا از ضرورت های مهمی است که باید به آن توجه شود؛ جوانان فارغ التحصیل در رشته حقوق نیز انتظار دارند و باید نسبت به ایجاد اشتغال برای آنان توجه کرد.
حضرت‌پور در پایان تصریح کرد: طرح مذکور هنوز به کمیسیون قضایی و حقوقی نرسیده است؛ با کلیات طرح افزایش تعداد وکلا به دلیل ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان موافق اما جزئیات آن باید بررسی شود.

گزارش: فرخنده امیری

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =