ایرنا به نقل از ساینس دیلی نوشت: مطالعات محققان موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان می‌دهد دیابت بارداری می‌تواند زنان را در معرض بیماری مزمن کلیه قرار دهد.

 

دیابت دوران بارداری در برخی زنان دیده می‌شود. در این حالت سطح قند خون در دوران بارداری افزایش می‌یابد؛ درحالی‌که بیمار قبلاً سابقه دیابت یا قند خون نداشته است.
دیابت دوران بارداری می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود. از طرفی مطالعات جدید نشان می‌دهد این عارضه زنان را مستعد بیماری مزمن کلیه می‌کند. بیماری مزمن کلیه (CKD) یک مشکل بهداشت عمومی در سراسر جهان با پیامدهای نامطلوب نارسایی کلیه و مرگ زودهنگام است.
مطالعات نشان می‌دهد زنان به‌طورکلی بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. بر اساس آمار احتمال ابتلای زنان به بیماری مزمن کلیه 14 درصد و در مردان 12 درصد است. در سال حدود 195 میلیون زن در سراسر جهان به این عارضه مبتلا می‌شوند و بیماری مزمن کلیه هشتمین علت مرگ‌ومیر در جهان محسوب می‌شود.
بااین‌حال تعداد زنانی که برای درمان بیماری کلیه، دیالیز و پیوند می‌شوند، در بسیاری کشورها به دلیل جنبه‌های روانی، اجتماعی و فرهنگی کمتر از مردان است. آمار نشان می‌دهد در برخی کشورها زنان تمایل بیشتری برای اهدای کلیه دارند؛ درحالی‌که کمتر در بین دریافت‌کنندگان دیده می‌شوند. آگاهی و دسترسی به خدمات بهداشتی عادلانه در این زمینه ضروری است.
مطالعات جدید با توجه به ارتباط دیابت بارداری و بیماری مزمن کلیه، اهمیت درمان و توجه به این عارضه را نشان می‌دهد.نتایج این مطالعه در Diabetes Care منتشرشده است.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =