فارس نوشت: معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی از وجود فرار مالیاتی 35 تا 40 هزار میلیارد تومانی در کشور خبر داد و گفت: 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و وزارت کشور پرداخت می‌شود.

 احمد زمانی عصر امروز در جمع خبرنگاران با تشریح وضعیت هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی در کشور اظهار کرد: 3درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و وزارت کشور به صورت متمرکز و غیرمتمرکز پرداخت و یک درصد نیز صرف طرح تحول سلامت می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه سال پیش 18 هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها و 4 هزار و 300 میلیارد تومان به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پرداخت شد، گفت: بخش قابل توجهی هم صرف امور عمرانی می‌شود و درصد کارمندان بستگی به حساب‌های بودجه‌ای دارد و آنچه مسلم است بخش اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای و یا در واقع هزینه‌های عمرانی با مابقی بودجه دولت منهای عمرانی صرف پرداخت جاری می‌شود که یک بخش حقوق کارمندان و یک بخش هم شامل هزینه‌های اداری دولت است.

وی با اشاره به اینکه الان سهم هزینه‌های جاری و حقوق کارکنان درکشور بالاتر از سهم هزینه‌های عمرانی است؛ گفت: مشکل اینجاست وقتی که درآمدهای دولت کم می‌شود به لحاظ محدودیت منابع ما باید از هزینه عمرانی کسر کنیم.

زمانی با بیان اینکه مالیات دو کارکرد توزیع درآمدی دارد که یکی کارکرد توزیع درآمد و یکی باز توزیع درآمد است؛ گفت: کارکرد توزیع درآمد زمانی است که ما می‌گوییم؛ کسی که فعالیت اقتصادی کرده درآمد دارد؛ کسی که درآمد بیشتری دارد؛ پس باید مالیات بیشتری بپردازد در واقع یک توزیع درآمد در آنجا انجام می‌شود و میزان درآمد به اصطلاح قابل تصرف اشخاص پس از مالیات نسبت به قبل از کسر مالیات تفاوت دارد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اثر باز توزیع این است که دولت پول و درآمد خود را صرف هزینه‌هایی می‌کند که ممکن است بحث یارانه باشد که در این قسمت بخش اعظمی در همین مرحله باز توزیع را شامل می‌شود ( مثلا کارمندی که در یک منطقه بد آب و هواست از باز توزیع استفاده کرده است).

وی درباره فرار مالیاتی نیز گفت: ما هم در بخش اشخاص حقوقی و هم مشاغل و هم در برخی از فعالیت‌های ثبت نشده یا کارت بازرگانی فرار مالیاتی داریم؛ که حدود 35 تا 40 هزار میلیارد تومان برآورد شده که البته طی چند سال گذشته بخشی از آن از طریق کنترل کارت‌های بازرگانی و کنترل شرکت‌های سوری و اطلاعاتی که از شرکت‌های سوری به دست آوردیم؛ کنترل شده و بر همین اساس نسبت فرار مالیاتی نسبت به پرداخت کم است.

زمانی گفت: ما اعتقاد داریم باید مؤدیان مالیاتی خوش حساب را تشویق کرد و کسی که تمکین نمی‌کند باید از ابزار قانونی استفاده کرده و مالیات را وصول کنیم.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    0 0
    که چی ؟ وقتی حکومت قراره مالیات رو جایی خرج کنه که مردم نمی خوان پرداخت یا عدم پرداخت مالیات چه فرقی داره ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    0 0
    اصولا باید به جایی برویم که امور جاری کشور با مالیات انجام شود که هنوز راه زیادی تا آن مانده. وقتی دستگاه های حکومتی دخل و خرج اعلام نمی کنه و فکر می کنه دستگاهی که داره می گردونه ملک شخصی باباشه و کسی حق نداره ازش مالیات بگیره وای به حال مردم عادی.از لحاظ فکری هنوز در دوران کشاورزی زندگی می کنیم و نه تنها وارد عصر مدرن که حتی هنوز وارد عصر صنعت هم نشده ایم.