از پیشتازی «نهنگ عنبر ۲» تا پول‌ساز شدن جواد عزتی

در سال ۹۶ استقبال سینما دوستان از فیلم‌های کمدی بیشتر بود، «نهنگ عنبر ۲»، «آینه بغل»، «گشت ۲»، «خوب بد جلف» و «اکسیدان» آثار پرفروش امسال‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سینمای ایران در طول سال 96 اتفاقات ریز و درشت زیادی را پشت سر گذاشت. فیلم‌های زیادی در طول این یک سال روی پرده رفتند که برخی توانستند به ارقام قابل توجهی در فروش دست پیدا کنند. در میان فیلم‌های سینمایی که در سال 96 اکران شدند، همانطور که انتظار می‌رفت و تجربه نیز در سال‌های اخیر ثابت کرده است، آثار کمدی فروش بیشتری نسبت به آثار اجتماعی داشتند، جالب اینکه اختلاف رقم فروش این آثار و فیلم‌های اجتماعی تقریبا بالاست. شاید به همین دلیل است که بسیاری از کارگردان‌های مطرح سینما در سال‌های اخیر به سراغ ساخت آثار کمدی آمدند تا هم گیشه موفق‌تری را تجربه کنند و هم اثری در یک ژانر متفاوت را در کارنامه کاری خود به ثبت برسانند.

اما نکته جالب در میان آثار پرفروش سال 96، دو فیلم «نهنگ عنبر 2« و «گشت 2» هستند که پیش از این قسمت اول آنها ساخته و اکران شده بود و در ادامه نیز قسمت دوم آنها با استقبال مخاطبان مواجه شد. در گزارشی که در ادامه می‌خوانید، 5 فیلم پرفروش کمدی را که در سال 96 تا هفته ابتدایی اسفند ماه روی پرده رفتند، مرور کردیم.

«نهنگ عنبر 2- سلکشن رویا» / سامان مقدم

قسمت دوم این فیلم به کارگردانی سامان مقدم از اردیبهشت ماه امسال در سینماها اکران شد و با رقم فروش 20 میلیارد و 945 میلیون تومان لقب پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص داد. گرچه برخی از منتقدان و صاحبنظران قسمت اول این فیلم را موفق‌تر ارزیابی کردند اما مخاطبان و علاقه‌مندان سینما برای تماشای این فیلم صف‌های طولانی بستند. این فیلم با فروش تقریباً ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، و جذب ۱۱۲ هزار تماشاگر تنها در ۳ روز اولیهٔ اکران، رکورددار فروش افتتاحیه در تاریخ سینمای ایران است. ناگفته نماند ممیزی‌های زیادی که گریبان این فیلم را گرفت صدای اعتراض سازندگان آن را در زمان اکران درآورد. رضا عطاران، مهناز افشار، علی قربانزاده، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوی و ... از دیگر بازیگران این فیلم هستند که داستانش در ادامه قسمت اول آن ماجرای زندگی ارژنگ و رویا با بازی رضا عطاران و مهناز افشار بود. 

«آینه بغل» / منوچهر هادی

این فیلم ساخته منوچهر هادی که پیش از این نیز فیلم «من سالوادور نیستم» ساخته او فروش خوبی داشت، از پرمخاطب‌های سال 96 بود که عده زیادی از تماشاگران را به سالن‌های سینما کشاند. «آینه بغل» از اواسط آذر ماه امسال اکران شد و محمدرضا گلزار، جواد عزتى، يكتا ناصر،نازنين بياتى، سيامك صفرى، مه لقا باقرى، رضا نيكخواه و بهاره رهنما از بازیگران آن بودند.

داستان این فیلم درباره مرتضی(جواد عزتی ) پسری است که در گاراژ کار می‌کند و به مناسبت سالگرد نامزدی اش از گاراژ ماشین گران‌قیمتی را به عنوان امانتی برمی‌دارد، در همین حین که نامزد او سوار بر ماشین است و مرتضی برای خرید آب هویج بستنی می‌رود به ناگاه ماشین شهرداری با آینه بغل ماشین او برخورد و آینه بغل او می‌شکند و خسارت زیادی به ماشین وارد می‌شود که بعد از ۲ روز مرتضی و نامزدش مهناز( نازنین بیاتی ) برای عذر خواهی به منزل شاهانه شاهرخ( محمدرضا گلزار )می‌روند و در آنجا اتفاقات جالبی رخ می‌دهد.

«گشت 2» / سعید سهیلی

این فیلم سومین اثر پرفروشی بود که قسمت دوم آن ساخته شد و در میان پرفروش‌های سال 96 قرار گرفت. «گشت 2» به کارگردانی سعید سهیلی 19 میلیارد و 781 میلیون تومان فروخت. حمید فرخ‌نژاد، ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهاره افشاری، ترلان پروانه و ... از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی بودند که حاشیه‌های زیادی را هم در زمان اکران پشت سر گذاشت. داستان این قسمت ۵ سال بعد از اتفاقات قسمت اول رخ می‌دهد که حسن و عباس از زندان آزاد می‌شوند و عطا هم از کما بیرون می‌آید و زنده می‌ماند اما بعد از کما به کلی اتفاقات گذشته را فراموش می‌کند و...

«خوب بد جلف» / پیمان قاسم‌خانی

پیمان قاسم‌خانی که پیش از این نامش به عنوان فیلمنامه‌نویسی موفق و مطرح برای مخاطبان آشنا بود در اولین تجربه کارگردانی‌اش یکی از فیلم‌های پرفروش سال 96 را ساخت. «خوب بد جلف» با بازی حمید فرخ‌نژاد، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ویشکا آسایش و ... 16 میلیارد و 288 میلیون تومان فروخت و جزو کمدی‌های محبوب سینما دوستان شد که نظر منتقدان هم درباره‌اش مثبت بود و برخلاف برخی دیگر از آثار کمدی توجه مخاطبان جدی‌تر سینما را نیز به خود جلب کرد. «خوب بد جلف» از فیلم‌های اکران نوروز سال 96 بود که نمایشش در سینماها از 27 بهمن ماه سال 95 آغاز شد.

«اکسیدان» / حامد محمدی

حامد محمدی در تجربه‌ای متفاوت سراغ ساخت فیلمی طنز رفت که نتیجه‌اش «اکسیدان» نام گرفت فیلمی که علیرغم حاشیه‌های زیادش مورد توجه قرار گرفت و 10 میلیارد و 787 میلیون تومان فروش کرد. این فیلم به خاطر شوخی با کلیسا و کشیش‌ها و پرداختن سطحی به موضوع ترنس‌ها و همجنس‌گرایان دچار حواشی شد و تعدادی از نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتراض خود را به اکران این فیلم سینمائی اعلام کردند. با این حال اما سینمادوستان علاقه خود را با رفتن به سالن‌های سینما به این فیلم نشان دادند. نگار (لیندا کیانی)، نامزد اصلان (جواد عزتی)، که دوست دارد در خارج از کشور زندگی کند بدون اجازه او و غیرقانونی به خارج از کشور سفر می‌کند. اصلان به دنبال راهی برای رفتن به اروپا است تا بتواند نامزدش را برگرداند و برای گرفتن ویزای یک کشور اروپایی کارهای عجیبی انجام می‌دهد. امیر جعفری و جواد عزتی دو بازیگر اصلی این فیلم نیز هر یک نقش‌های متفاوتی را مقابل دوربین بردند.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =