آیا میراث فرهنگی استان، برنامه ای عملیاتی برای ساخت موزه بزرگ استان دارد؟

بالاخره مشخص نشد میراث فرهنگی استان چه برنامه ای برای ساماندهی محوطه های آزاد شده اطراف قلعه تاریخی فلک الافلاک دارد؟ همچنین مشخص نشد آیا میراث فرهنگی استان، برنامه ای عملیاتی برای ساخت موزه بزرگ استان دارد؟ و اگر دارد این برنامه تا چه مرحله ای پیش رفته است؟

شهرام شرفی- هر موقع که از کنار قلعه تاریخی فلک الافلاک عبور میکنم زمین متروکه با منظره زشتی را می بینم که سالها قبل زندان بود و خوشبختانه به میراث فرهنگی تعلق گرفت. اما با این زمین چه شد؟ صرفاً نرده اطرافش ساخته شد و زمین به صورت متروکه درآمده است! اگرچه به تازگی دیده ام کارگرانی که در آن مشغول به کار هستند.
ایا شدنی نیست که مثلاً این زمین متروکه به یک مرکز فرهنگی عرضه کننده محصولات و کالاهای هنری و موسیقی محلی استان تبدیل شود و در همه فصلهای سال هم فعالیت داشته باشد؟
من نوروز امسال چندین بار از قلعه دیدن کردم. ساختمان سابق دانشگاه که در محوطه باغ گلستان قرار دارد به حال خود رها شده بود. چرا نباید آنرا به یک مرکز فرهنگی، تاریخی، صنایع دستی تبدیل کرد؟ تا دوازده ماه سال به پاتوق هنرمندان استان و گردشگران تبدیل شود؟


ساماندهی و زیباسازی و فعالسازی بناها و زمینهای حریم قلعه که الان در اختیار میراث فرهنگی هستند یک کار بسیار مهم و اساسی است که متأسفانه و به نظر من در این زمینه، ضعیف عمل کرده ایم.
ما نباید فقط به ایام نوروز بسنده کنیم بلکه حریم قلعه باید به مراکز و نمایشگاههای دائمی محصولات فرهنگی و هنری استان تبدیل شود و حتی بسیاری از آیینها و مراسمات هنری و فرهنگی سرزمینی را باید در این منطقه برگزار کرد تا حریم فلک الافلاک از رکود درآید و رونق هنری و فرهنگی به خود گیرد.
چرا از داشته های سرزمینی خودمان استفاده نمی کنیم؟ همچنین از نیروهای متخصص و مجرب حوزه تاریخ، باستان شناسی و میراث فرهنگی، چه درون سازمانی و چه برون سازمانی دانشگاهی، باید برای رونق حریم قلعه مشورت گرفت و نظر خواست.
همیشه به حال و روز مظلومانه فلک الافلاک افسوس خورده ام و حالا باید حریم قلعه را هم ببینیم که همیشه راکد است و در نقطه شلوغ شهر، برنامه ای عینی و جذب کننده از نوع فرهنگی، هنری و صنایع دستی به قدر کافی برای رونق بخشی به آن اجرا نشده است.
صرفاً چند غرفه محدود را میبینم که صنایع دستی عرضه می‌کنند. مقصودم آن است که حریم قلعه بایستی رونق و تحول پیدا کند و نیز، زیباسازی آن جذب کننده شهروندان و گردشگران باشد.
چرا باغ گلستان در طول سال، رونق برنامه های فرهنگی و هنری را در دل خود ندارد؟
اینها ظرفیتها و داشته های ماست. چقدر از آنها استفاده می‌کنیم؟ و چقدر براساس روشهای نوین تخصصی از آنها استفاده می‌کنیم؟

 

46

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =