سناتورهای جمهوریخواه درباره گزینه ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا هرکدام موضع متفاوتی دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از اعلام قطعی برکناری تیلرسون و جایگزینی مایک پمپئو به سمت وزارت خارجه، بازتاب این انتخاب و تنش سیاسی در آمریکا شدت گرفته است، جمهوریخواهان تندرو موافق انتخاب ترامپ هستند اما جمهوریخواهان غیرسنتی با این گزینه موافق نیستند. دو حامی اصلی ترامپ در مجلس سنای آمریکا از انتخاب پمپئو استقبال کرده اند که در گزارش زیر گفتگوی های آنها را با شبکه های سی ان ان و سی بی اس می خوانید: 

سناتور رند پال جمهوریخواه میانه رو، در گفتگو با شبکه سي ان ان در توضيح اين مطلب که گفته است هر کاري بتواند براي جلوگيري از انتصاب مايکل پمپئو براي تصدي وزارت امور خارجه و جينا هاسپل براي تصدي رياست سيا، خواهد کرد، و نيز درباره دليل مخالفتش با اين دو نفر گفت: «يکي از چيزهايي که من درباره رئيس جمهور ترامپ خوشم آمد و هنوز هم خوشم مي آيد اين است که او همچنان مي گويد جنگ عراق يک اشتباه بود. اما وقتي شما مي گوييد اين جنگ اشتباه بود در واقع منظورتان اين است که تغيير رژيم در کشورهاي خاورميانه اغلب به پيامدهاي ناخواسته اي مي انجامد. اما ترامپ همين طور کساني را در اطراف خود به کار مي گمارد که آنقدر عاشق جنگ عراق هستند که حاضرند بعد از عراق به سراغ ايران هم بروند. براي همين، من فکر مي کنم ما نبايد کساني را که مشتاق جنگ هستند به وزارت امور خارجه بياوريم. ما در اين وزارتخانه به ديپلمات نياز داريم. با صراحت بگويم که من معتقدم مواضع پمپئو بسيار در طرفداري از تغيير رژيم در تقريبا همه جاست، از کره شمالي تا ايران و روسيه. من فکر مي کنم ما واقعا بايد جهان را همين طور که هست ببينيم. البته اين به معناي اين نيست که ما از هر اتفاقي که در دنيا مي افتد حمايت مي کنيم. اما من فکر نمي کنم ما بايد دنبال سياست تغيير رژيم باشيم. از اين رو، به نظر من پمپئو فرد مناسبي براي ايفاي نقش يک ديپلمات و ديپلمات ارشد آمريکا نيست.»

وی در خصوص هاسپل رئیس جدید سازمان سیا گفت: « من معتقدم وی شامل شکنجه  که جزو ارزش هايي که آمريکا طرفدار آن است محسوب نمي شود. شکنجه نشان و انگ اصلي رژيم هاي مستبد است. ما بايد اميد بقيه جهان و کساني باشيم که مي خواهند در برابر رژيم هاي مستبد و خودکامه مقاومت کنند. آنها مي خواهند از شکنجه آزاد شوند، نه اينکه براي شکنجه کردن آزاد باشند. براي همين، من معتقدم اين درست نيست که ما کسي را در راس نهادي با قدرت و اختيارات بسيار زياد مانند سيا منصوب کنيم ، نهادي با اختيارات بسيار براي ترور، براي جاسوسي، براي جمع آوري اطلاعات از هر کسي در جهان. فکر مي کنم کسي که اين آژانس را اداره مي کند نبايد کسي باشد که مدير يک زندان مخفي در تايلند بوده است.»

مجري خبر سي ان ان پرسيد آيا شما در صحن مجلس سنا براي جلوگيري از راي گيري درباره اين دو نامزد از روند اطاله بررسي («فيليباستر» Filibuster روندي در پارلمان که طي آن منازعه بر سر قسمتي از روند قانون‌گذاري به طول مي‌انجامد و يک يا چند عضو، رأي‌گيري را به تعويق مي اندازند يا به طور کلي از آن جلوگيري مي‌کنند) استفاده خواهيد کرد؟
سناتور رند پال در پاسخ گفت :«من هر کاري را لازم باشد انجام مي دهم، از جمله اطاله بررسي. من تلاش خواهم کرد نکته اي را به مردم آمريکا بگويم و شايد مردم آمريکا برخيزند و بگويند ما با کساني ابراز همبستگي مي کنيم که دنبال آزاد شدن از شکنجه هستند، نه آزادي براي شکنجه. اين با ارزش هاي ما سازگاري ندارد که کسي رياست سيا را با همه اختيارات و قدرت اين نهاد بر عهده بگيرد که تمايل زيادي به شکنجه دارد و بر اساس همه چيزهايي که ما راجع به او شنيده ايم از طرفداران سياست شکنجه بوده است. من نمي توانم از چنين فردي حمايت کنم و هر کاري بتوانم براي جلوگيري از انتصاب او انجام مي دهم ، حتي اگر لازم باشد به روند اطاله بررسي متوسل شوم.»

سناتور گراهام: پمپئو مي داند که برجام توافقي بد است

در همین حال عضو کميته قضايي سناي آمريکا که یکی از موافقان گزینه پمپئو برای وزارت خارجه است گفت: «پمپئو مي داند که توافق هسته اي ايران توافقي بد است.»

به گزارش  شبکه تلويزيوني سي ان ان سناتور ليندسي گراهام در پاسخ به اين سوال که آيا رئيس جمهور پوتين، دوست يا دشمن آمريکاست مدعي شد او دشمن دموکراسي است.  وی افزود: به همين علت من موافق اين هستم که پمپئو وزير امورخارجه آمريکا باشد. مايک پمپئو به خوبي مي داند که روسيه دشمن دموکراسي است.

وي افزود مايک به خوبي مي داند که برنامه هسته اي کره شمالي هرگز نبايد اجازه تکامل پيدا کند تا آمريکا را با قرار دادن کلاهک هسته اي بر نوک موشک قاره پيماي بالستيک هدف قرار دهد.

اين سناتور آمريکايي گفت پمپئو به خوبي مي داند که توافق هسته اي ايران به شکل کنوني آن توافقي بد است. تحريمهايي که هم اکنون عليه روسيه وجود دارد خوب است اما بايد اين تحريم ها شديدتر شود و حلقه نزديک به پوتين را که افرادي قدرتمند هستند هدف قرار دهد زيرا روسيه در سراسر جهان يکه تازي مي کند و لازم است ما با شدت بيشتري با روسيه مقابله کنيم و من مطمئنم که پمپئو اين کار را خواهد کرد.

فکر مي کنم ترامپ در ماه مه از برجام خارج شود

اما در همین رابطه سناتور باب کورکر حامی اصلی دونالد ترامپ در مجلس سنای آمریکا گفت: «فکر می‌کنم رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج شود.»

باب کورکر سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در 16 مارس در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) گفت: «برجام یکی از مسائلی خواهد بود که در ماه مه مطرح خواهد شد. من از هم اکنون احساس می‌کنم که قرار نیست این توافقنامه تمدید شود. به نظر من رئیس جمهور احتمالا از این توافقنامه کنار می‌کشد مگر اینکه همتایان اروپایی ما درباره چارچوبی به اتفاق نظر برسند. من فکر نمی‌کنم که آن‌ها هم اکنون چنین تصمیمی داشته باشند. ما تا مهلت دوازدهم ماه مه چند هفته داریم و ممکن است تا آن زمان چیزی تغییر کند.»

مجری شبکه گفت: بنابراین شما فکر می‌کنید که رئیس جمهور ممکن است از توافقنامه هسته‌ای ایران خارج شود؟
باب کورکر گفت: بله، همین طور است. فکر می‌کنم همین طور شود. البته همانطور که گفتم، مگر اینکه چیزی تغییر کند. من همین دیروز با سفیر انگلیس ملاقات داشتم و با او کمی درباره کار‌هایی که روسیه در کشور آن‌ها در چند روز گذشته انجام داده است، صحبت کردم. من به او گفتم که مسئله جالب درباره همه این مسائل این است که اروپایی‌ها بیشتر از همه می‌خواهند این توافقنامه را حفظ کنند. بنابراین در رسیدن به توافق درباره این چارچوب یعنی حل مسئله تاریخ انقضا در برجام مشکل بوده است.

مجری: این تاریخی است که توافق هسته‌ای ایران پایان می‌پذیرد. شما همکاری بسیار نزدیکی با رکس تیلرسون داشتید تا شروط برجام را تشدید کند و نگذارید رئیس جمهور آن را پاره کند. چرا نتوانستید این کار را بکنید؟
کورکر: در داخل، ما می‌توانیم تدابیری را درباره مدت انقضای برجام و همچنین مسئله موشک‌های بالستیک ایران و آزمایش‌های موشکی تصویب کنیم. ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم البته مشروط به اینکه دموکرات‌ها باور کنند اروپایی‌ها با این کار موافقند. در واقع ما در نهایت مسئولیت را دوباره به دولت برگردانده ایم و این برعهده آنهاست که از طریق دیپلماتیک اروپایی‌ها را با خود همراه کنند تا این اتفاق بیفتد و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، هیچ راهی نیست که ما بتوانیم قوانینی را در این خصوص تصویب کنیم.

اکنون هم هیچ وزیر خارجه‌ای نداریم که این کار را انجام دهد.
باب کورکر: من هنوز با مایک پمپئو صحبت نکرده ام. فکر کنم در چند روز آینده این کار را انجام دهم. البته ما اوایل هفته (گذشته) گفتگوی خوبی با یکدیگر داشتیم. البته نظر پمپئو نیز این است که ما از توافقنامه خارج شویم. بنابراین براساس آنچه که به من گفته شده است، او نظر بسیار متفاوتی در این خصوص دارد گرچه هنوز خودم در این باره با او صحبت نکرده ام. در هر حال فکر کنم او نظر بسیار متفاوتی در مقایسه با تیلرسون و همچنین جیمز ماتیس در این خصوص دارد.

تیلرسون و ماتیس به رئیس جمهور توصیه می‌کرده اند که بهتر است در این توافقنامه‌ای که با متحدان بین المللی آمریکا وجود دارد، بماند و آن را از بین نبرد. اما اکنون ما ضرب الاجل ماه مه را داریم که ممکن است پایان توافقنامه هسته‌ای با ایران باشد. در عین حال شما مذاکرات با کره شمالی را هم درباره برنامه هسته‌ای آن کشور شروع می‌کنید. آیا فکر نمی‌کنید این مسئله شرایط را برای رسیدن به هر گونه توافقی با کره شمالی دشوارتر کند؟
باب کورکر: فکر نمی‌کنم این طور باشد.

شما فکر نمی‌کنید آن‌ها ربطی به هم داشته باشند؟
کورکر: من خودم قبلا از این استدلال استفاده کرده ام، اما در نهایت مسئله کره شمالی به شکل فعلی آن غیرمعمول و ناصحیح است و شما با رهبری در کره شمالی طرف هستید که مثل کشور‌های دیگر و رهبران آن‌ها فکر نمی‌کند بنابراین مطمئن نیستم که این مسئله تاثیر منفی بر مسئله کره شمالی داشته باشد.

واکنش سناتورها امیدوار کننده است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از اظهار نظرهای سناتورها خصوصا جمهوریخواهان یک حقوقدان بین الملل در واکنش به موضع گیری ها درباره انتخاب ترامپ برای وزارت خارجه این کشور گفت: «در اغلب تحلیل‌ها در رسانه‌های ایران، فرض بر این گذاشته شده که انتصاب مایک پومپئو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا امری اجتناب‌ناپذیر و قطعی است. اما چنین نیست.»

رضا نصری در تکمیل تحلیل خود از واکنش ها به انتخاب پمپئو گفت: «از هم‌اکنون سناتور "رند پول" از حزب جمهوریخواه علناً و قطعاً با انتصاب او اعلام مخالفت کرده است و بسیار محتمل است مواضع تند و افراطی پومپئو در حوزه سیاست خارجه (به ویژه در خصوص برجام) باعث شود اعضای دموکرات مجلس سنا و حتی برخی شخصیت‌های معقول‌تر جمهوریخواه به او رأی اعتماد ندهند. عملکرد منفی او در پرونده «روسیه» نیز به احتمال زیاد در فرایند تایید او توسط مجلس سنا بسیار تأثیرگذار خواهد بود. 

به بیان دیگر، هرچند در یک نگاه کلان معرفی پومپئو برای تصدی بالاترین پُست وزارت خارجه - و از آن مهم‌تر، انتصاب احتمالی جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی (که نیاز به تأیید سنا ندارد) - نشان از جهت‌گیری منفی و افراطی دولت ترامپ دارد، نمی‌شود از هم‌اکنون قاطعانه نتیجه گرفت که او در بازسازی کابینه خود - آنطور که دلخواه اوست - موفق بوده است. »

این عضو مطالعات ژنو در نهایت گفت: «در واقع، محتمل است «برجام» - در کنار پرونده روسیه - باعث شود دولت آمریکا نتواند به دلخواه خود تیم سیاست خارجه‌اش را تعیین کند، و اگر چنین شود، باید بیش از پیش ارزش راهبردی این سند بین‌المللی‌ را محترم شمرد.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =