آلبوم موسیقی «آریاهای باس» به عنوان نخستین اوپرای اجرا شده توسط یک هنرمند تبریزی، توسط دکتر رامین مجلسی منتشر و طی مراسمی ویژه رونمایی شد. او در آیین رونمایی این آلبوم اظهار داشت: این آلبوم ماحصل ۱۵سال فعالیت در زمینه موسیقی و آواز است که افراد بسیاری درتهیه آن دخیل بوده اند.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان شرقی، وی با اشاره به اینکه اوپرا به عنوان یک هنر فاخر در جهان شاخه ای از سبک موسیقی کلاسیک است بیان کرد: موسیقی کلاسیک ژانر مهمی از موسیقی است که جزو لاینفک مکاتب موسیقی جهان به شمار می آید.

به گفته وی، حتی آواز های ملی نیز بر اساس بنیان های موسیقی کلاسیک ایجاد شده اند و موسیقی پاپ نیز بنیان هایی از آموزش های کلاسیک دارد.

این هنرمند بنام اوپرای کشور با بیان اینکه متاسفانه موسیقی کلاسیک مورد بی مهری قرار گرفته است افزود: به این جهت من احساس تکلیف کردم و تصمیم گرفتم به اندازه بضاعت خود "آریاهای باس" را تولید و ارائه دهم.

مجلسی درمورد مشکلات و موانع آماده سازی آلبوم خود گفت: در این قضیه با برخی محدودیت ها برخورداریم چراکه موسیقی اپرا از لحاظ اجرا و سالن و حتی ضبط در استودیو از محدودیت ها و مشکلاتی برخوردار است.

وی با اشاره به زبان ایتالیایی این اثر، ترجمه اشعار و کسب مجوز را از جمله مشکلات تائید آلبوم خواند و گفت: این آلبوم همچنین نخستین اثر غیرفارسی یک هنرمند در شمالغرب کشور به شمار می آید که موفق به کسب مجوز شده است.

این خواننده تبریزی در خصوص دلیل استفاده از آثار قدیمی و بازخوانی آنها در آلبوم خود گفت: اینکه می گویند قبلا این آثارتوسط هنرمندان دیگری خوانده شده و از بازخوانی آنها نقد می کنند از نظر من منطقی نیست چراکه بعضی از آثار فاخر و ماندگار هستند که به دلیل جاودان بودن چندین بار اجرا می شوند.

 

رونمایی از آلبوم آریاهای باس

وی درمورد ویژگی های آلبوم موسیقی آریاهای باس توضیح داد: این آۀبوم در ۹ اجرا ارائه شده که ۸ اجرای آن به زبان ایتالیایی و یک اجرا هم به زبان آلمانی است.

غلامرضا میرزا زاده، آهنگساز و مدیر موسسه ایماژ تبریز نیز در این نشست با بیان اینکه آلبوم آریاهای باس به عنوان اولین آلبوم به زبان خارجی است که در این منطقه منتشر می شود ادامه داد: همیشه برای جلو بردن اولین ها مشکلات و موانعی به وجود می آیند که امید است این مسیر برای سایر کارهای بعدی هموار تر شود.

وی در خصوص بازتاب ها و واکنش های مثبت در خصوص آلبوم آریا های باس عنوان کرد: برای اعضای شورای نظارت در تهران نیز که اغلب از موسیقیدانان بنام کشور هستند جالب بود که در تبریز فردی توانسته چنین اجرایی داشته باشد.

میرزازاده ادامه داد: این آلبوم با امتیاز بالا از سوی کارشناسان موسیقی شورای نظارت پذیرفته شد.

مدیر موسسه ندای آواز ایماژ تاکید کرد: ما همیشه از اهمیت حمایت از هنرمندان بومی  گفته ایم  و بارها تاکید شده است که مخاطبان با  تهیه بلیط و حضور در اجراها یا با تهیه آلبوم ها میتوانند حمایت و دلگرمی خوبی برای هنرمندان و افطایش انگیزه آنان برای تولید کارهای جدید ایجاد کنند.

استاد اسفندیار قره باغی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: در شهر ما تعداد افراد متعهد به شهر و فرهنگ سرزمینشان اندک اند اما با وجود تعداد اندک اتفاقات و آثار خوبی رقم خورده است.

وی ادامه داد: در مورد آقای مجلسی برخلاف عده ای در زمینه ی هنر و موسیقی شاهد فعالیت های آنان هستیم ایشان در کلاس های تهران شرکت کرده اند و مطالعاتی در کنار فعالیت های خود در زمینه موسیقی و هنر داشته اند که قابل تحسین است.

رونمایی از آلبوم آریاهای باس

این خواننده پرآوازه با ابراز نقد خود بر فعالیت بسیاری از گروه های امروزی موسیقی گفت: فعالیت بسیاری از هنرمندان امروزی به گونه ای است که با قوانین علم موسیقی منافات دارد و مطابق با آن نیست.

قره باغی در تشریح تفاوت اپرا با موسیقی کلاسیک گفت: اپرا با موسیقی کلاسیک تفاوت دارد و برخی خواننده ها تنها با تقلید از سبک خواننده های  قدیمی آثار را اجرا می کنند اما دریغ از اینکه در اپرا ژانر های مختلفی وجود دارد و صداهای آن بین خوانندگان زن و مرد تقسیم می شود و مسائل فنی بسیاری دارد که به این دلیل اجرای آن به آسانی سایر ژانر ها و سبک ها نیست.

وی براینکه پایه و اساس خواندن الزما به فراگیری دروس و آموزش های آواز علمی برمیگردد تاکید کرده و گفت: انتقاد برخی ها به دلیل اجرای دوباره برخی از آثار جایی نداره چراکه اجرای آثار مانا و فاخر در دنیا موجب زنده نگه داشتن آن نغمه ها می شود که بسیاری ها حتی مشرقیان و ایرانی ها از شنیدنشان لذت می برند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =