امید به زندگی در فارس افزایش یافت

«خبرجنوب» نوشت: جمعیت سالمندان در فارس به 11.5 درصد کل جمعیت استان رسیده؛ این یعنی افزایش امید به زندگی در این استان. اما مسئولان می گویند هنوز امکانات برای جمعیت سالخورده در استان کافی نیست.مدیر گروه سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پیشنهاد 135 شاخص برای انتخاب بیمارستان دوستدار سالمند در شیراز خبر داد.

دکتر عبدالرحیم اسداللهی گفت: در فاز اول، 5 بیمارستان شامل 3 دولتی و 2 خصوصی در این زمینه انتخاب می شوند و پس از بررسی مزیت ها برحسب چک لیست یک مورد در شیراز نشان بیمارستان دوستدار سالمند را دریافت می کند.
وی افزود: در همین خصوص یک چک لیست ملی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تدوین می شود و هدف ما ایراد گرفتن از بیمارستان ها و مچ گیری نیست بلکه ارتقای سطح خدمات به بیماران سالمند جزو اهداف اصلی ما است.
دکتر اسداللهی یادآور شد: در حال حاضر تیم کارشناسی برای انتخاب بیمارستان دوستدار سالمند تشکیل شده و شاخص های استاندارد ملی شامل مناسب سازی فیزیکی، سازه های طراحی فضای بیمارستانی، خدمات اجتماعی و فرهنگی و حتی خدمات بازتوانی پس از ترخیص به طور آزمایشی ارایه می گردد.
وی گفت: در حال حاضر بیشتر بیمارستان های استان از نظر مناسب سازی و سازه های فیزیکی استانداردهای لازم را ندارند، به طوری که خدمات بالینی به سالمندان بر حسب انتظارها نیست.
دکتر اسداللهی افزود: متاسفانه اگر چه 11 و نیم درصد جمعیت فارس و 10 و 9 دهم درصد مردم شیراز سالمند هستند اما همچنان بخش های اختصاصی در مراکز درمانی برای سالمندان تعریف نشده است.
این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: در حالی که 46 درصد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها، درمانگاه ها، کلینیک ها و مطب های پزشکان در فارس سالمند هستند، همچنان برای راه اندازی بخش های ویژه آن ها اقدام عملی صورت نگرفته است.
دکتر اسداللهی گفت: در این مساله غفلت شده و این که ما ردیفی برای متخصصان سالمندان نداشته باشیم عیب بزرگی است که در نظام سلامت وجود دارد و باید فکری به حال آن کرد.
مدیر گروه سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: 70 درصد چک لیست بیمارستان دوستدار سالمند بعد فیزیکی را می سنجد و بخشی نیز به بررسی نیروی انسانی می پردازد؛ اگرچه از سال 90 در شیراز رشته سلامت سالمندی در مقاطع ارشد و دکترا و پرستاری سالمندی راه اندازی شد و دانش آموختگان در این حوزه داریم اما همچنان ردیف های استخدامی برای آنها تعریف نشده است.
دکتر اسداللهی گفت: به نظر می رسد این امر در مخیله برخی مدیران هم نمی گنجد و با توجه به این که 46 درصد مراجعان به مراکز درمانی سالمند هستند به نظر می رسد در این خصوص غفلت شده است.
این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: با توجه به کمبودهای بودجه ای و کاهش پوشش های بیمه ای به ویژه بیمه سلامت بازنشستگان، افق اقتصاد سلامت سالمندان ایرانی روشن نیست و امیدواریم مدیریت سازمان های بیمه ای وزارت بهداشت و سایر مسئولان مرتبط در زمینه مدیریت منابع به نحو مطلوب عمل کنند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =