ایرنا نوشت: ایران به عنوان عضو دائم آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) وابسته به سازمان بهداشت جهانی پذیرفته و پرچم کشورمان در کنار 25 کشور عضو در مقر آژانس در لیون فرانسه برافراشته شد.

 

عضویت ایران در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان به‌عنوان بیست و ششمین کشور جهان و سومین کشور آسیایی، پس از رأی‌گیری اعضای شورای حکام آژانس در نشست 17 ماه مه 2018 / 26 اردیبهشت 1397 به تصویب رسید.
رئیس آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در این نشست گفت: آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان روابط طولانی‌مدت همکاری با ایران به‌عنوان بیست و ششمین کشور عضو را درزمینهٔ تحقیقات سرطان تضمین می‌کند.
دکتر کریستوفر وایلد عضویت ایران در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان ( IARC ) را نشان‌دهنده تلاش‌های آژانس برای ورود اعضای جدید منطقه‌ای دانست و در ادامه به سابقه خوب همکاری دانشمندان ایرانی با آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان اشاره کرد.
وی ادامه داد: نخستین همکاری بین‌المللی IARC با دانشمندان ایرانی درزمینهٔ تحقیقات سرطان به سال 1968 میلادی بازمی‌گردد که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد و با ایجاد نخستین نظام ثبت سرطان در منطقه شمال ایران همراه بود و این ابتکار عمل موجب شد تا در دهه 70 میلادی مطالعه اپیدمیولوژیک درباره عوامل خطر سرطان اجرا شود.
وایلد افزود: در اوایل سال 2000 همکاری مشترک دانشمندان علوم پزشکی ایران با آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان با هدف بررسی علل سرطان مری در شمال شرق ایران آغاز و موجب شد که مطالعه کوهورت گلستان در ژانویه 2004 با همکاری مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد ایران، مرکز تحقیقات سرطان آمریکا (NCI) اجرا و نقش عوامل سبک زندگی، عفونت‌ها، ژنتیک در بروز سرطان‌های دستگاه گوارش بررسی شود.
رئیس آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، مطالعه کوهورت گلستان را فوق‌العاده موفق دانست و گفت: این مطالعه ضمن ارائه دستاوردی مهم درزمینهٔ شناسایی علل شیوع سرطان مری در منطقه شمال ایران و اثبات سرطان‌زایی تریاک، به تولید و انتشار مقالات متعدد در مجلات معتبر بین‌المللی و تربیت نسل جدیدی از اپیدمیولوژیست‌های ایرانی در تحقیقات سرطان کمک کرد.
وایلد همچنین ارائه نخستین گزارش ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت در 30 استان ایران و تائید آن جهت انتشار در مرجع جهانی «ثبت سرطان در 5 قاره» را از دیگر موفقیت‌های ایران درزمینهٔ تحقیقات سرطان برشمرد که با همکاری وزارت بهداشت و پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام‌گرفته است.
وی ضمن قدردانی از تمام تلاش‌های ایران درزمینهٔ تحقیقات سرطان گفت: ایران نشان داده که می‌تواند نقش کلیدی را در پیشبرد اهداف پیشگیری از سرطان در منطقه‌ایفا کند و دارای تعهدی قوی برای ارتقای تحقیقات سرطان و تقویت برنامه‌های کنترل سرطان است.
دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به دعوت آژانس در فرانسه به سر می‌برد،گفت: ایران طی 20 سال گذشته همکاری‌های بسیار مفید و نزدیکی را با IARC داشته که ازجمله نتایج آن برقراری نظام ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت و آغاز مطالعه پایلوت درزمینهٔ پیشگیری از سرطان کولون، سینه و دهانه رحم است.
مجری بزرگ‌ترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران ، از همکاری بسیار مؤثر آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان با ایران و حمایت از تشکیل و پیگیری مطالعه کوهورت گلستان برای بررسی علل شیوع بالای سرطان مری و معده در شمال شرق ایران که نتایج بسیار مهمی به دنبال داشته است، یاد کرد و گفت: این نتایج مهم، در بیش از 100 مقاله در معتبرترین مجلات علمی جهان به چاپ رسیده و مقدمات مطالعات مهمی را برای پیشگیری از سرطان مری و معده در ایران فراهم آورد.
برنده مدال 2018 آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، ایران را دارای ظرفیت‌های تحقیقاتی بسیار مهمی درزمینهٔ سرطان ازجمله برخورداری از محققان جوان و علاقه‌مند به این حوزه تحقیقاتی دانست و ابراز امیدواری کرد که با عضویت دائم ایران در آژانس، همکاری‌های در راستای کمک به انجام تحقیقات مهم جهانی توسعه یابد.
آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در 20 ماه مه 1965 با ابتکار عمل فرانسه برای اجرای طرحی به‌منظور کاهش گسترش روزافزون سرطان و با تصویب سازمان بهداشت جهانی، به‌عنوان سازمان تخصصی سرطان، تأسیس شد. فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و آمریکا از بنیان‌گذاران این سازمان هستند و مقر آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، در لیون فرانسه است.
هم‌اکنون 26 کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، آمریکا، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، دانمارک، فنلاند، هلند، ایرلند، ژاپن، مراکش، نروژ، قطر، کره، روسیه، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، آرژانتین و ایران عضو دائم آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان هستند.
مأموریت آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان به‌عنوان یک سازمان تخصصی و بین‌رشته‌ای سازمان بهداشت جهانی درزمینهٔ سرطان، ترویج همکاری‌های بین‌المللی در تحقیقات سرطان است و خود را در اجرای اقدامات کنترلی سرطان، مستقیماً دخیل ندانسته و تحقیقات درباره درمان یا مراقبت از بیماران مبتلابه سرطان را انجام نمی‌دهد.
ایجاد بیوبانک جهانی سرطان و نیز انتشار معتبرترین مرجع «ثبت سرطان در 5 قاره» وابسته به سازمان بهداشت جهانی، از دیگر اقدامات مهم آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان بوده است.

***مهم‌ترین دستاوردهای ایران در تحقیقات سرطان
ایران به‌عنوان عضو جدید آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، دستاوردهای بسیار مهمی در تحقیقات سرطان داشته است که تهیه و ارائه نخستین گزارش رسمی ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران که به دلیل دقت و کیفیت بالا ، توسط معتبرترین مرجع جهانی «ثبت سرطان در 5 قاره» تائید شده است و در آینده انتشار خواهد یافت، ازجمله مهم‌ترین این دستاوردهاست و گام مهمی ، برای شناسایی علل بروز و شیوع سرطان و درمان زودهنگام آن در کشور به شمار می‌رود.
اثبات «سرطان‌زا بودن مصرف نوشیدنی‌های داغ» و «قطعیت سرطان‌زایی مصرف تریاک» نیز، دیگر دستاوردهای مهم ایران درزمینهٔ تحقیقات سرطان و حاصل دو دهه تلاش تیم محققان ایرانی با همکاری‌های بین‌المللی، به سرپرستی دکتر رضا ملک‌زاده، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران،در جریان مطالعه کوهورت گلستان به‌عنوان بزرگ‌ترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقاست.
نخستین دستاورد این مطالعه (اثبات سرطان‌زا بودن مصرف نوشیدنی‌های داغ )، توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان ثبت جهانی شد و دستاورد دیگر (اثبات سرطان‌زایی تریاک) در فهرست ثبت جهانی آژانس قرار دارد.
کسب مدال افتخار 2018 آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان توسط دکتر رضا ملک‌زاده، سرپرست مطالعه بزرگ کوهورت گلستان نیز از رهاوردهای « اثبات سرطان‌زایی تریاک» بود.

 

 

5656

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =