مرمت غیراصولی، کار دست دروازه تاریخی شیراز داد

«خبرجنوب» نوشت: داربست های مرمتی یکی دو ماهی است که از دروازه قرآن شیراز برچیده شده و این بنای ملی که این روزها به رنگ سفید یک دست درآمده نظر بسیاری از فعالین حوزه میراث فرهنگی را به خود جلب کرده است به طوری که تنی چند از این افراد معتقدند نحوه مرمت این اثر تاریخی غیر اصولی است و نباید این بنا به شکلی مرمت می شد که هویت تاریخی اش را ازدست میداد چرا که در حال حاضر کمتر گردشگری با دیدن آن تصور می کند که بنا تاریخی است اما با این حال رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز تاکید دارد که مرمت بنا بر اساس طرح مرمتی که کارشناسان میراث فرهنگی آن را تایید کرده اند انجام شده است.

دروازه قرآن یا طاق قرآن در شمال شرقی شهر شیراز در تنگ ا... اکبر، میان کوه چهل مقام و کوه باباکوهی قرار دارد و در واقع در خروجی شیراز به سمت شهر مرودشت واقع شدهاست.این بنای ملی یکی از دروازههای به جای مانده از دوره های قدیم در شیراز است که امروزه به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر به حساب میآید.دروازه قرآن در زمان عضد الدوله دیلمی ساخته شد و قرآنی در آن جای داده شد تا مسافران با گذر از زیر آن متبرک شوند. در دوره زندیه، کریم خان زند این دروازه را بازسازی کرد و اتاقی به بالای آن افزود و دو جلد قرآن بزرگ نفیس، به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری، در اتاقک بالای آن جای داد. این قرآنها به «قرآن هفده من» معروفاند که هم اکنون در موزه پارس نگهداری می شوند.دروازه قرآن در دوره قاجاریه به علت وقوع چندین زلزله دچار صدمات زیادی شد که در آن دوران هم تعمیر شد . اما دروازه قرآن در سال 1328 با همت بازرگانی به نام حسین ایگار دوباره مورد مرمت قرار گرفت و بنابر وصیتش وی و همسرش در یکی از پایه های این دروازه به خاک سپرده شدهاند.بنابر این گزارش در حال حاضر این بنای ملی به یکی از نمادهای شهری و جاذبه های گردشگری شیراز تبدیل شده است واکثر گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند از این یادمان بازدیدی دارند اما آنچه که این روزها چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند رنگ سفید این بنا است! و آنطور که برخی از فعالین حوزه میراث فرهنگی و گردشگری معتقدند بنای دروازه قرآن بیش از حد سفید شده است وهویت تاریخی اش را ازدست داده چرا که از مصالح مناسبی برای مرمت بیرونی آن استفاده نشده است اما بنابر تاکید جهان بخش میرزاوند رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز با توجه به قدمت و اصالت بنای دروازه قرآن همچنین حساسیت های موجود، مرمت این بنای تاریخی زیر نظر مستقیم کارشناسان ادارهكل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس صورت گرفت و برمبنای طرحی که این کارشناسان تایید کردند، انجام شد.
وی در گفت و گو با خبرنگار ما اضافه کرد: مرمت بیرونی بنا با تثبیت سازه و محكمسازی پایههای آن آغاز شد واستفاده از مصالح و حتی رنگ آمیزی آن هم مطابق طرح تاییدی صورت گرفت.وی با اشاره به اینكه مرمت این بنای تاریخی از سال ۹۴ آغاز شده است، افزود: باتوجه به اینکه مرمت این بنای تاریخی زمان بر است در فاز اول آن مرمت بیرونی این بنا تا قبل از عید نوروز به پایان رسید هرچند که هنوز هم این قسمت از بنا نیازمند مرمت است .
میرزاوند ادامه داد: با فرارسیدن عید نوروز و سپس اردیبهشت ماه که زمان پیک سفر گردشگران به شیراز است، پروژه مرمتی بنا متوقف شد و طبق برنامه ریز ی ها مرمت قسمت درونی این بنای تاریخی بعد از ماه مبارک رمضان آغاز می شود.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز همچنین گفت: مصالح به کار رفته در بنا نه تنها مطابق طرح مرمتی بوده است بلکه سعی شده ترکیب رنگ ها نیز مانند بنای اولیه باشد.به گفته وی مرور زمان وشرایط آب و هوایی موجب می شود که رنگ بناها تغییر کند و به طور حتم رنگ اولیه بنا نیز روشن بوده است. میرزاوند با تاکید بر اینکه کسی نمی داند که این بنای تاریخی در هنگام ساخت چه رنگی داشته است، افزود: طی سال های اخیر قسمت های بیرونی بنا با آسیبهای جدی مواجه شده بود و رنگ آن نیز بسیار تیره بود ودر حال حاضر که مرمت و بهسازی شده است رنگ آن روشن تر شده است .وی درخصوص تبدیل این بنای تاریخی به موزه قرآن نیز گفت: طبق طرحی که چند سال قبل مطرح شد قرار بود این بنا پس از مرمت و جایگیری قرآن بر فراز و قسمت های مختلف آن به موزه تبدیل شود اما با توجه به نظر کارشناسان این کاربری برای بنای تاریخی دروازه قرآن
خطرناک است .
میرزاوند با اشاره به رانش این بنای تاریخی گفت: پیهای این بنای تاریخی مورد استحکام بخشی و مقاوم سازی قرار گرفته است اما با این حال بنا تحمل بار اضافی را به هیچ عنوان ندارد. وی در ادامه اضافه کرد: دروازه قرآن، استحكام و ظرفیت حجم بازدیدكنندگان را ندارد و احتمال تخریب آن با اضافه شدن بار زنده وجود دارد از این روامکان تغییر کاربری آن به موزه نیزنیست هرچند که کاربری اولیه آن نیز موزه نبوده است. گفتنی است دروازه قرآن یکی از دروازه های به جای مانده از دورههای قدیم در شیراز است که امروزه به عنوان یکی از آثار تاریخی و گردشگری این شهر به حساب می آید.
در قدیم شیراز دارای ۶ دروازه بوده است. هم اکنون در شیراز دروازهای به جز دروازه قرآن وجود ندارد اما مردم شیراز هنوز به محل دروازههای قدیمی اشاره میکنند که شامل دروازه اصفهان، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون و دروازه شاه داعی الی اله می باشد. وجه تسمیه دروازه قرآن به خاطر قرآنی است، که برفراز آن وجود داشته تا مسافرین به سلامت از زیر آن عبور کنند. این بنا باشماره ۱۸۰۰در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =