نفت و گاز فارس هر سال ۸ میلیارد دلار درآمد روانه خزانه دولت می‌کند

«خبرجنوب» نوشت: اگرچه برداشت کامل از میادین نفتی و گازی فارس در دستور کار دولت نیست اما همین برداشت نصفه و نیمه هم درآمدزایی خوبی دارد درآمد سالانه 8 میلیارد دلاری که روانه خزانه دولت می شود.

امين عربي گفت:‌ گرچه از چاه هاي نفت و ميادين گازي استان، ‌برداشت چنداني صورت نمي گيرد اما فارس توانست در سال قبل از منابع نفتي و گازي خود،‌ درآمد 8 ميليارد دلاري براي كشور داشته باشد.

وي گفت: ‌اين درآمدزايي از برداشت 52 ميليارد مترمكعب گاز، ‌16 ميليون بشكه ميعانات گازي و 2 ميليون بشكه نفت سروستان به دست آمد كه امسال اين ميزان درآمد هيچ تغييري به دليل سياست هاي دولت در صيانت از منابع نفت و گاز نخواهد كرد.

مشاور نفت، ‌گاز و پتروشيمي استاندار فارس در خصوص ذخاير ميادين نفتي گفت: ميدان هاي نفتي سروستان و سعادت آباد با 242 كيلومتر وسعت، يك ميليارد و 402 ميليون بشكه نفت و ميدان نفتی خشت يك ميليارد و 53 ميليون بشكه ذخيره نفتي دارد كه فعلاً برداشت از اين ميادين در دستور كار نيست.

وي يادآور شد: نفت سروستان يكي از نفت هاي بسيار با كيفيت كشور است كه حاوي ذخايری از نفت سبك است، نفتي كه به
دليل ميزان استحصال بيشتر بنزين از اين نفت بسيار با ارزش است.

عربي با اشاره به جايگاه فارس در ذخاير ميادين گازي گفت: منطقه عملياتي پارسيان شامل ميادين گازي شانول،‌ هما،‌ وراوي و
تابناك كه در منطقه لامرد،‌ مهر و خنج قرار دارد روزانه 80 ميليون متر مكعب گاز برداشت شده است که براي استحصال به پالايشگاه پارسيان منتقل مي شود همچنين از ميادين گازي آغار و دالان روزانه 45 ميليون متر مكعب گاز برداشت مي شود كه نيمي از آن به سمت مناطق نفت خيز جنوب ارسال و جهت حفاظت که با هدف صیانت از برداشت، در مخازن و چاه ها نگهداري مي شود و مابقي بعد از استحصال در پالايشگاه گاز فراشبند به خطوط سراسري گاز وارد مي شود.

وي با بيان اين كه فارس داراي ميادين گازي ديگري همچون هاليكان،‌ سفيد باغون و سفيد زاخور است ادامه داد:‌ در حال حاضر با توجه به صيانت دولت براي برداشت از ميادين گازي مشترك، برداشت از ميادين گازي مذكور فعلا در دستور كار نيست و چنانچه آن ميادين به اتمام برسد و دولت قصد فعال كردن چاه هاي گاز استان را داشته باشد با سرمايه گذاري لازم اين کار انجام پذير است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =