۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۱
مازندران، کشاورزی یا گردشگری؟

ایسنا نوشت: مشاور اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در مازندران باید تصمیم گرفته شود که کاربری کشاورزی در اولویت است یا گردشگری و به نظر می رسد با وضع موجود مسئولان به دنبال این هستند تا کشاورزی با رنگ و لعاب گردشگری وجود داشته باشد.

داریوش مقدس در جلسه کارگروه گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران که در اتاق کنفرانس ساختمان مرکزی دانشگاه مازندران برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از چالش های موجود در گردشگری مازندران، نبود طرح و برنامه است، اظهار کرد: برخی مواقع سرمایه گذار در جایی به دنبال سرمایه گذاری است که در طرح قرار دارد و این امر مشمول زمان می‌شود، اظهار کرد: نکته مهم این است که سرمایه گذاران نیز باید آموزش ببینند.

وی افزود: متاسفانه همواره منتظر طرح سرمایه گذار بودیم و هیچ طرحی برای ظرفیت های گردشگری در مازندران به صورت مدون وجود نداشته است.

وی با تاکید بر این که کشاورز نمی تواند به یک باره گردشگرپذیر شود، اظهار کرد: اگر صرفا دید کشاورزی داشته باشیم همانند نگاهی که به نفت در سطح کلان داریم به نتیجه نمی‌رسیم.

مشاور اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان این که یک چالش مهم در بخش گردشگری مربوط به هتل داران و سیستم تصفیه فاضلاب آن ها است، تصریح کرد: باید به این پرسش پاسخ داد که آیا باز هم احداث هتل در مازندران نیاز است که اگر این گونه باشد چرا هتل ها خالی هستند و مشکل کار کجاست.

مقدس با اشاره به این که هنوز الگوی خاص کشاورزی در مازندران وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در کاشان گلاب‌گیری را به یک برند تبدیل کردند اما در مازندران با وجود دارا بودن کلزا، پرورش ماهی و راه‌اندازی صید ورزشی‌ و غیره کاری در خصوص برندسازی صورت نگرفته است.

وی افزود: می توان از باغ‌های شهری که تغییر کاربری می‌گیرند به عنوان فضای سبز استفاده کرد.

مشاور اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید بر این که در طرح آمایش سرزمینی باید مشکلات گردشگری لحاظ شود، خاطرنشان کرد: قوانین چالش نیست و به راحتی تغییر نمی‌کند و این برداشت ما از آن قانون است که یک چالش ایجاد می‌کند.

ویلاسازی در اراضی کشاورزی در حال گسترش است

مرجان دیلمی، یک کارآفرین نمونه گردشگری در بخش خصوصی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه چالش هایی که در بوم گردی وجود دارد این است که مردم در روستاها اکثرا کشاورز و خواستار حمایت بیشتری هستند، ادامه داد: متاسفانه برخی مواقع مسئولان به وعده های خود عمل نمی کنند و حس بی اعتمادی در میان کشاورزان وجود دارد.

وی با بیان این که ویلاسازی در اراضی کشاورزی در حال گسترش است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای رشد صنعت گردشگری به ویژه بوم گردی، همراهی مردم بومی است.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه برخی تصمیم‌های اشتباه موجب نابودی برخی مناطق به ویژه در غرب مازندران شده است، تصریح کرد: به دلیل نبود راهنمای مشخص و عدم آموزش مردم، برخی اتفاق‌ها موجب نابودی برخی مناطق شده است.

مهران حسنی، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در این نشست با اشاره به این که در یک جلسه یک ساعته نمی توان چالش‌ها را بررسی کرد، گفت: در حوزه منابع طبیعی، ساحل، جنگل، محیط زیست، آموزش و حمل و نقل می توان چالش های زیادی را مطرح کرد. باید زمانی گذاشت تا در چند جلسه این مسائل مطرح و نسبت به هر یک کارشناسی شود.

ساخت و ساز در نوار ساحلی شکل مطلوبی ندارد

علی شفیعی، کارشناس اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در این نشست با اشاره به این که زمانی نشست های این چنینی نتیجه می‌گیرد که همسویی دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد، گفت: باید دید که آیا آیا قدرت این همسویی در مازندران وجود دارد یا این گونه نیست.

وی با بیان این که باید چالش‌ها را لیست کرد و دستگاه های مرتبط نیز در جلسه حضور داشته باشند تا بر روی آنها به تفکیک بحث شود، اظهار کرد: حفظ الگوی کشاورزی در مباحث مربوط به گردشگری مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد.

کارشناس اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با تاکید بر این که در حفظ الگوی کشاورزی، هدر رفت آب خود یک چالش است، تصریح کرد: امروز آلودگی دریا باید به صورت ویژه مورد بررسی قرار بگیرد.

شفیعی با اشاره به این که ساخت و ساز در نوار ساحلی شکل مطلوبی ندارد، گفت: گردشگری ابزاری برای توسعه پایدار است و باید به این پرسش ها پاسخ داد که توسعه پایدار چه میزان لحاظ می شود و چقدر می توان آموزش داد.

وی با تاکید بر شناخت وضع موجود، اظهار کرد: داده‌ها تا اندازه ای وجود دارد و اگر اراده ای وجود داشته باشد تا دقیق تر در اختیار قرار بگیرد بسیاری از سوال های ما با یک طرح خوب پاسخ داده می شود.

بوم گردی به زودی به یک معضل تبدیل می شود

بنفشه فراهانی، مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگری نیز در این نشست با اشاره به این که در حالی که بحث توسعه مطرح است اما گردشگر دیده نشد، گفت: باید به این نقطه رسید تا بدانیم الگوی رفتاری گردشگر چیست و چگونه می توان آن را هدایت کرد.

وی با بیان این که در کشورهای توسعه یافته گردشگری هدایت شده تدریس می‌شود، اظهار کرد: از گردشگری کشاورزی در کشورهای پیشرفته استقبال می شود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه در روند رشد گردشگری تغییراتی مشاهده می شود، تصریح کرد: با وضعیت موجود، بوم گردی به زودی به یک معضل تبدیل می شود.

فراهانی با بیان اینکه امروز گردشگر می خواهد در خانه بکر روستایی، بهترین امکانات را داشته باشد و این نوع زندگی را تجربه کند، گفت: سرمایه‌گذار بر روی ذائقه گردشگران کار نمی‌کنند.

وی با اشاره به این که امروز مدل تقاضای گردشگر تغییر کرده است، افزود: داده های ما در بحث گردشگری قدیمی است و اصلا به آن توجهی نشده است.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه وقتی گردشگر را بشناسیم جوامع محلی نیز می توانند تغییر کنند، اظهار کرد: زمانی که طرحی نوشته و منافع مالی جوامع محلی نیز در آن مشخص شود به طور قطع افراد بومی برای موفقیت آن طرح دخالت می کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =