برگزاری اولین کنفرانس علمی اختلالات تیروئید ناشی از کمبود ید در چهارمحال و بختیاری

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از برگزاری اولین کنفرانس علمی اختلالات تیروئید ناشی از کمبود ید در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از وب دا ، دکتر محمدباقر ملکپورهدف از برگزاری این کنفرانس را به اشتراک گذاری آخرین دستاوردهاي علمي به منظور ارتقاي سطح سلامت جامعه بيان کرد و افزود: در اين کنفرانس علمي، مباحثي از جمله نقش تغذيه اي يد، اپيدميولوژي اختلالات يد، علل ريشه اي و اوليه اختلالات تيروئيد، اختلالات تيروئيد ناشي از کمبود يد در زنان باردار،اختلالات تيروئيد ناشي از كمبود يد در نوزادان و كودكان، اختلالات تيروئيد ناشي از كمبود يد در بالغين، توصيه هاي تغذيه اي مرتبط با بيماري هاي تيروئيد و نقش برنامه غني سازي نمك با يد در كاهش اختلالات تيروئيد و پايش آن مطرح شد.

مهندس فتح الله عالی پور کارشناس ارشد بهداشت تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز در این کنفرانس با بيان اينکه در حال حاضر دو ميليارد نفر در جهان در معرض كمبود يد هستند خاطرنشان كرد: بيشترين گروه هاي آسيب پذير به اختلالات كمبود يد در جامعه، مادران باردار، مادران شيرده و شيرخواران و كودكان و نوجوانان هستند.

وی افزود: ۹۰ درصد ید دریافتی از طریق ادرار دفع مي شود و بهترين شاخص برآورد يد در جامعه بر اساس ميزان دفع يد در ادرار ۲۴ ساعته مي باشد.

عالی پور اضافه کرد: گواتر، به عنوان شایع ترین بیماری تيروئيد شناخته شده است که ميزان شيوع آن از ۶۸ درصد در سال ۸۶ به کمتر از ۶ و نيم درصد در سال هاي اخير کاهش يافته است.

وی، عواقب بالینی کمبود ید را کاهش بهره هوشی کودکان به ميزان ۱۰ تا ۱۵ امتياز، کاهش بهره وري و افزايش هزينه هاي بهداشتي، درماني و آموزشي اعلام كرد و گفت: در سال ۹۶، بيش از ۷۰۰ ميليارد ريال از سوي بيمه سلامت ايران صرف درمان بيماري هاي تيروئيدي شد.

عالی پور ادامه داد: بر اساس آخرین وضعیت جهانی کمبود ید در جامعه در سال ۲۰۱۷، ۲۲ کشور دچار کمبود يد و ۱۱ کشور دچار دريافت بيش از حد کمبود يد قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه اختلالات تیروئیدی در دختران بيش از پسران است خاطرنشان کرد: مصرف بيش از حد شکر و غلات تصفيه شده، فرآورده هاي سويا غيرتخميري و روغن هاي غيراشباع بلند زنجير مانند روغن سويا و ذرت، اثرات سمي به غده تيروئيد و هورمون هاي مرتبط با آن به ويژه در زنان مي گذارد که بايد از افراط در مصرف آن ها اجتناب شود.

عالی پور اضافه کرد: ۳۰ درصد از اختلالات تیروئیدی به عوامل محیطي همچون آلاينده هاي زيست محيطي، کمبودهاي تغذيه اي، رفتارهاي پرخطر و آلودگي هوا بيتگي دارد و همچنين استرس، عفونت ها، التهاب و اختلال در کبد و کليه از عواملي هستند که بر عملكرد غده تيروئيد اثرات منفي مي گذارد و موجب كاهش متابوليسم بدن مي شود.

گفتنی است؛ این کنفرانس برای پزشکان عمومی و پرستاران دارای امتياز باز آموزي از اداره آموزش مداوم و براي کارشناسان مرتبط حائز گواهي آموزشي بود.

دکتر محمدباقر ملکپور

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =