ایرنا نوشت: روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در گزارشی با اشاره به پیامدهای منفی قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی نوشت، در صورت برکناری بن سلمان از قدرت، صهیونیست ها بسیار آسیب می بینند.

رای الیوم در گزارشی به قلم ' عبدالستار قاسم ' افزود ، محور مقاومت پس از قتل خاشقچی و برکناری بن سلمان مقبولیت بیشتری در دنیای عرب بدست خواهد آورد و صهیونیست ها به خاطر نقش کلیدی وی در افزایش روابط عربی - صهیونیستی با برکناری ولیعهد عربستان از قدرت بشدت آسیب می بینند.

وی تاکید کرد، بازتاب مرگ خاشقچی با روشن شدن حقیقت پایان نمی یابد بلکه پیامدهای منفی آن همچنان گریبان آل سعود را در سطح منطقه ای و بین المللی خواهد گرفت و اثرات منطقه ای و بین المللی این جنایت برای ریاض بلند مدت خواهد بود.

تأثیر برکناری بن سلمان بر اهداف صهیونیست‌ها

نویسنده مزبور با اشاره به این که یکی از پیامدهای این جنایت مخدوش شدن چهره آل سعود در محافل بین المللی است ، ادامه داد، موضوع خاشقچی آل سعود و 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور ایالات متحده را در تنگنا قرار داده چرا که همگان مطمئن هستند که اقدام به چنین قتل شنیعی بدون در جریان بودن بالاترین مقام دولتی ناممکن است.

وی افزود، از سویی دیگر ترامپ هم که به دنبال منافع خود و دوشیدن بیشتر از اموال آل سعود است، با پذیرش روایت عربستان از قتل خاشقچی خود را تنها یافت و به ناچار به وجود دروغ هایی در روایت عربستان از قتل خاشقچی اعتراف کرد.

این روزنامه فرامنطقه ای در ادامه تاکید کرد، پس از قتل خاشقچی محوریت سنی عربستان بیش از پیش تضعیف می شود البته این محوریت با بازداشت 'سعد الحریری' نخست وزیر لبنان در نوامبر سال گذشته میلادی تضعیف شده بود چرا که کافی نیست که یک کشور طرفدار داشته باشد بلکه باید قدرت جدلی طرفداران خود را نیز در نظر بگیرد اما عربستان در این موضوع ضعف دارد.

جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود روز دوم اکتبر (10مهر) پس از مراجعه به کنسولگری کشور خود در ترکیه ناپدید شد.

نتایج تحقیقات ماموران امنیتی ترکیه حاکی از قتل و تکه تکه شدن جسد وی بود اما مقامات سعودی این موضوع را تکدیب می کردند اما در آخر عربستان پس 18 روز انکار در 20 اکتبر (28 مهر) به قتل خودسرانه روزنامه نگار کشور خود توسط یک تیم 15 نفره سعودی اعتراف کرد.

این موضوع تبعات بسیار سختی را برای آل سعود و به ویژه محمد بن سلمان به دنبال داشت تا جایی که گمانه زنی های بسیاری در خصوص عزل وی وجود دارد چرا که پذیرفتی نیست که این قتل شنیع بدون دستور وی صورت گرفته باشد.

خاشقچی 59 ساله سردبیر پیشین روزنامه دولتی 'الوطن' و مشاور شاهزاده 'ترکی الفیصل' سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در سلسله مقالات خود در روزنامه واشنگتن پست از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =