ایسنا نوشت: همزمان با برنامه‌ریزی کره شمالی برای نابود کردن سایت آزمایش اتمی خود در حضور خبرنگاران، آمریکا و کره جنوبی از این مساله استقبال کرده و آن را اقدامی خیرخواهانه و خوشایند دانستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کره شمالی از کارشناسان امنیتی و رسانه‌های بین‌المللی دعوت کرده که در مراسمی سه روزه شاهد تخریب محل آزمایش‌های هسته‌ای این کشور باشند.این مراسم کمتر از دو هفته دیگر در ۲۳ ماه مه (دوم خرداد) آغاز می‌شود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پیشتر برنامه‌های خود را برای از میان برداشتن و تعطیلی سایت آزمایش اتمی در جریان نشستش با مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی در ماه گذشته میلادی اعلام کرده و گفته بود که تا پایان مه این کار را انجام خواهد داد.

تحلیلگران می‌گویند بسته شدن این سایت بسیار مهم است اما اقدام نهایی برای خلع سلاح اتمی کامل کره شمالی محسوب نمی‌شود.

وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد: خبرنگارانی از آمریکا، کره‌ جنوبی، چین، روسیه و انگلیس دعوت خواهند شد تا شاهد این اقدام باشند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: کره شمالی به برقراری ارتباط نزدیک و گفت‌وگو با کشورهای همسایه و جامعه بین‌الملل ادامه خواهد داد و به دنبال پشتیبانی از ثبات صلح در شبه جزیره کره و در سراسر جهان است.

همزمان با انتشار این بیانیه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتی از کره شمالی بابت این اقدام قدردانی کرد و آن را اقدامی خیرخواهانه و هوشمندانه دانست.

دولت کره‌ جنوبی نیز از برنامه پیونگ یانگ در انهدام سایت آزمایش اتمی استقبال کرد.

دفتر ریاست جمهوری کره‌ جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: کره شمالی اعلام کرده است که قصد دارد تا این سایت را در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۵ مه منهدم کند. ما از این مساله استقبال می‌کنیم.

همچنین کره‌ جنوبی نیز اعلام کرده است که رهبری کره شمالی در رویارویی با مساله متوقف کردن ساخت تسلیحات اتمی‌اش در ازای منافع اقتصادی رویکردی هوشمندانه گرفته است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =