ایسنا نوشت: محققان دانشگاه اکستر(Exeter) با مطالعه اقیانوس‌های اروپا دریافتند که ماهی‌ها در پی افزایش سطح اسیدی دریاها، در حال از دست دادن حس بویایی خود هستند.

چند سال پیش، یک مطالعه در دانشگاه بریتانیایی "اکستر" انجام شد که نشان داد افزایش روند رو به رشد اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها به بویایی ماهی‌ها آسیب می‌رساند.

در حال حاضر تحقیقات جدید این یافته را تقویت می‌کند و می‌تواند به این معنی باشد که اکوسیستم دریایی در معرض خطر است.

آب دریا با جذب کربن دی‌اکسید(CO2) از جو، اسیدی‌تر می‌شود. بنابراین، با افزایش سطح CO2 در اتمسفر، اسیدی شدن اقیانوس‌ها نیز افزایش می‌یابد.

برآورد شده است که اقیانوس‌ها در حال حاضر حدود 43 درصد اسیدی‌تر از زمان انقلاب صنعتی شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان قرن حاضر، 2.5 برابر حال حاضر اسیدی شوند.

متاسفانه به نظر می‌رسد این سطح افزایش اسیدی، توانایی ماهی‌ها را در تشخیص بوها کاهش می‌دهد. این به نوبه خود باعث می‌شود که ماهی‌ها در یافتن غذا، فرار از دست شکارچیان، شناختن یکدیگر و یافتن مکان‌های مناسب برای تخم‌ریزی دچار مشکل شوند.

دکتر "کوسیما پورتیوس" سرپرست تحقیقات می‌گوید: ابتدا رفتار ماهی‌های خاردار نوجوان را در سطوح کربن دی‌اکسید حال حاضر و شرایطی که در اواخر قرن پیش‌بینی شده‌اند، مقایسه کردیم. ماهی خاردار در آب‌های اسیدی‌تر، کمتر شنا می‌کردند و زمانی که با شکارچیان مواجه می‌شد، کمتر واکنش نشان می‌دادند.

علاوه بر این، دانشمندان فعالیت الکتریکی سیستم عصبی ماهی‌ها را ثبت کردند و دریافتند که بویایی آنها با سطوح مختلف جذب CO2 ارتباط مستقیم دارد.

دکتر "پورتیوس" می‌گوید: حس بویایی ماهی‌ها با میزان اسیدی که برای اواخر قرن حاضر پیش‌بینی شده، تا نصف کاهش یافت. توانایی آنها برای تشخیص و واکنش به بعضی از بوهای مرتبط با مواد غذایی و شرایط خطرناک، نسبت به سایر بوها بیشتر تحت تاثیر قرار گرفت.

مشکل مضاعف این است که وقتی که ماهی‌ها در معرض آب با میزان اسیدی بالا قرار می‌گیرند، ضمن اختلال در حس بویایی، پردازش ژن‌ها در بینی و مغز آنها کند می‌شود. به عبارت دیگر، به جای جبران شدن کاهش توانایی بینی در تشخیص بوها توسط افزایش بیان این ژن‌ها، بدن ماهی‌ها فقط باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود.

این تحقیق اخیرا در نشریه Nature Climate Change منتشر شده است.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =