ایسنا نوشت: یکی از پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، ماسکی ابداع کرده است که می‌تواند به کاربر در تنظیم احساسات و رفتارش کمک کند.

اگرچه مغز انسان برای از بین بردن صداهای اطراف، نهایت تلاش خود را می‌کند اما این کار، ساده نیست.

"زین لیو"(Xin Liu)، از فارغ التحصیلان دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT)، برای حل این مشکل، ماسکی ابداع کرده است که اطراف صورت کاربر را می‌پوشاند و تغییرات تنفسی او را دریافت می‌کند.

این ماسک با استفاده از حسگری که زیر بینی و هدفونی که نزدیک به گوش قرار می‌گیرد، به کاربر امکان می‌دهد که صدای تنفس خود را از طریق بازخورد شنوایی احساس کند.

کاربران این ابزار، آرامش بیشتر و استرس کمتری را تجربه می‌کنند اما در عین حال، هیچ تغییری در فیزیولوژی آنها صورت نمی‌گیرد.

پژوهش مربوط به این ماسک نشان می‌دهد که انسان تا چه اندازه می‌تواند تحت‌تاثیر فناوری قرار گیرد. لیو با انجام دادن این پژوهش قصد داشت با بررسی علمی، بداند که چگونه انسان‌ها می‌توانند خود را درک کنند.

استفاده افراد از فرآیندهای جسمی برای تنظیم احساسات و حتی تغییر رفتار، موضوع جالبی برای لیو بود؛ به خصوص که همه این فرآیندها بدون آگاهی خود فرد صورت می‌گیرد.

بدن انسان، سرشار از عملکردهایی است که به سادگی قابل کنترل نیستند. لیو در این باره گفت: تنفس، تنها یکی از عملکردهایی است که افراد به وسیله آن می‌توانند خود را تغییر دهند. در نتیجه تصمیم گرفتم ابزاری ابداع کنم که بتواند الگوهای تنفسی کاربر را بگیرد و آنها را دوباره به او منتقل کند.

لیو برای ابداع این ماسک، با طراحی به نام "هانگزین ژانگ"(Hongxin Zhang) همکاری کرد. ژانگ توانست همه تجهیزات الکتریکی ماسک را درون یک شکل مارپیچ‌مانند جای دهد. در این ماسک برای تشخیص میزان تنفس کاربر، حسگر دمای کوچکی در زیر بینی قرار می‌گیرد.

این ماسک می‌تواند با استفاده از هدفون‌هایی که روی استخوان گونه قرار می‌گیرند، صدای دریافت شده را با میزان تنظیم شده‌ به کاربر بازگرداند. در زمان واقعی، بازخورد شنوایی منتقل و همزمان با نوسان تنفس کاربر، دچار نوسان می‌شود.

لیو افزود: عملکرد این ماسک مانند زمانی است که صدای خود را از اسپیکر تلفن همراه می‌شنوید. اگرچه می‌دانید که این صدا، صدای شماست اما متفاوت به نظر می‌رسد زیرا از راه ابزار دیگری به شما منتقل می‌شود. از آنجا که صدا از راه واکنش‌ها با شما سازگار می‌شود، آن را به عنوان صدای خود در ذهن ثبت می‌کنید.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =