بارش‌ها منابع آبی را به شرایط نرمال می‌رساند؟ پاسخ: قطعا نه!

تهران به عنوان یکی از شهرهای کم بارش سال ۹۶ از اول مهر ماه ۹۶ تا امروز ۲۷ فروردین ۹۷ در مقایسه با شاخص بلند مدت بارش شاهد کاهش ۴۱ درصدی بوده است.

محمدحسین نجاتی: از عصر روز شنبه بارش‌ها در ایران شروع شد. در سه روز اخیر سازمان هواشناسی هر ۲۴ ساعت یکبار اخطاریه‌ای صادر ‌کرد و همه‌ آنها حکایت از آن داشت که بارش‌ها ۱۳ استان ایران را درگیر می‌کند و حتی نسبت به سیلابی‌شدن معابر و رودخانه‌ها هشدار داد.
حالا چندسالی‌است کاهش بارش برف و باران در ایران بیش از گذشته مردم و افکار عمومی را به مساله مهم و حیاتی تغیر اقلیم در ایران حساس کرده و اوضاع به جایی رسیده که امسال پیش‌بینی می‌شود خشک‌ترین سال ایران طی دهه‌های اخیر باشد.

براساس آمار رسمی هیچ سالی کمتر از امسال نسبت به پنجاه سال اخیر کاهش بارش نداشتیم و همزمان طبق آماری که امروز از سوی مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی منتشر شده است تهران به عنوان یکی از شهرهای کم بارش سال ۹۶ از اول مهر ماه ۹۶ تا امروز ۲۷ فروردین ۹۷ در مقایسه با شاخص بلند مدت بارش شاهد کاهش ۴۱ درصدی بوده است.

این رقم برای ۱۰ استان وخیم تر است. به طوریکه از ابتدای مهرماه ۹۶ تا امروز ۲۷ فروردین ۹۷ ۱۰ استان کشور از نظر وضع بارش‌ها اوضاع وخیمی را تجربه می‌کند.

استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس به ترتیب با ۷۷، ۶۸، ۶۵ و ۶۴ درصد کم بارشی مواجه شدند همچنین یزد و اصفهان از کم بارشی ۵۶ و ۶۳ درصدی رنج می‌بردند.
همچنین، استان‌های کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری تا ۶۳ درصد دچار کم بارشی هستند.

 

نمودار زیر وضعیت بارش استان‌های ایران طی شش ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه در بلند مدت را نشان می‌دهد

در نقشه زیر وضعیت خشکسالی در سطح کشور را طی یک دوره یکساله منتهی به اسفند ۹۶ را مشاهده کنید

بارش‌های این چند روز منابع آبی را به وضعیت نرمال می‌رساند؟

حالا ممکن است گروهی از مردم تصور کنند، بارش‌های چند روز اخیر توانسته است منابع آبی در کشور را به وضعیت نرمال برساند. در این زمینه بررسی‌ آمارهای منتشر شده توسط دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، می‌تواند ابهام زدایی کند. براساس آمار رسمی این مرکز در فاصله زمانی عصر (ساعت 18:30) روز 22 فروردین تا عصر (ساعت 18:30) روز 24 فروردین ماه بیش از 10 میلیارد مترمکعب از آسمان ایران باران بارید.
این میزان بارش که در فاصله زمانی 48 ساعت کم سابقه است، موجب رشد حدود 6 میلیمتری بارش های کشور شد.
از ابتدای سال آبی جاری تا عصر روز 22 فروردین ماه در مجموع 170 میلیارد و 571 میلیون مترمکعب بارش در ایران داشتیم که با بارش های این دو روز، این رقم به 181 میلیارد و 118 میلیون مترمکعب رسید.
برهمین اساس با وجود افزایش بیش از 10 میلیارد مترمکعبی حجم بارش های سال آبی جاری و رسیدن به رقم 181.118 میلیارد مترمکعب، هنوز فاصله بسیاری با شرایط نرمال و حتی سال گذشته داریم.
آنطور که خبرگزاری تسنیم در بررسی خود آورده است، در مدت مشابه سال آبی گذشته (ابتدای مهر 95 تا عصر روز 24 فروردین 96) حجم بارش ها در ایران 339 میلیارد و 998 میلیون مترمکعب بود. این میزان نشان می دهد که بارش های سال آبی جاری (181.118 میلیارد مترمکعب) بیش از 46 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    18 2
    یکماه هم پشت سر هم بارون و سیل بیاد دولت میگه نه
    • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      0 0
      مجبوره این رو بگه چون با سدسازی های نابخردانه سفره های آب زیرزمینی را خشک کرده اند.
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    12 2
    حالا شاید بازم بیاد ناشکری نکنید
  • abbas IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    8 2
    برخورد با موارد که مصرف آب بی رویه دارند اعم از خانگی و صنعتی و... باید سختگیرانه باشد مواردی از قبیل پرکردن آب استخر خصوص و آب مصرفی کارواش ها و شست شویی پیاده روها و حیاط منازل و استفاده از دوش بیشتر از میزان نرمال و استفاده از آب تصفیه شده برای مصارف صنعتی و کشاورزی شامل این موارد می باشند همچنین باید لوله های انتقال آب فرسوده به سرعت توزیع شوند همچنین کانال های عبور آب باید سر پوشیده شوند تا از تبخیر آب جلوگیری شودبا حرف زدن کاری از پیش نمی رود
    • بی نام A1 ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      0 0
      داداش داری اشتباه میزنی اصل مطلب کشاورزیه
  • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    20 1
    قطعا نه .چون یک مشت بی سواد دارن مدیریت منابع آب ایران را کنترل میکنند
    • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      0 0
      چندسال پیش ناسا گفته بود ایران گرفتار خشکسالی میشه. مدیران منابع آب کشور خودشون رو به خواب خرگوشی زدند و الان بیدار شدند
  • ناصر عنایت A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    17 1
    باران نمیاد مسیولین ناله میکنیندخشکسالی . وقتی باران میاد سیل راه می افتد .خوبه که باران دست مسیولین نیست چون همه از تشنگی . . . / خدا بندگانش را دوست داره .والسلام .
  • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    20 1
    اگر تمام روزهای سال هم باران تمام وقت بیاید باز هم نه. گویا در کشور کوهخواری زمینخواری و دریاخواری به کنار آبخواری هم داریم و مسئولینی که همواره از کمبود همه چیز حرف میزنند و روده راست در شکم ندارند. انسانهایی که دوست ندارند مردم آرامش فکری و روحی داشته باشند.
    • بی نام A1 ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      0 0
      به قول دکتر کردوانی اگه تمام ریگهای بیایان را هم به دولت بدهیم ریگ کم میاد
    • بی نام RO ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      0 0
      عاجزند در برقراری آرامش روحی و فکری. واسه همین ملت دارند فرار میکنند از ایران
  • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    0 0
    به مرگ می گیرند به تب راضی بشیم