خبرگزاری صدا و سیما نوشت: سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: سامانه های پدافند هوایی سوریه، 71 موشک از مجموع 103 موشک شلیک شده به سوی این کشور را منهدم کرد.

به گزارش شبکه تلويزيوني روسيا اليوم، ژنرال ايگور کوناشنکوف سخنگوي وزير دفاع روسيه در نشست خبري درباره جزئيات تجاوز نظامي سه جانبه غربي ها به سوريه گفت: به گفته مقامات وزارت دفاع آمريکا، انگليس و فرانسه 30 موشک به سوي هر يک از اهدف زميني از پيش تعيين شده در سوريه شليک شده است. اما به نظر ما اين سخنان مورد ترديد است، چرا که هيچ يک از اهداف سوري مورد نظر در عمق زمين نبوده يا داراي سيستم حفاظتي مستحکم نبوده است تا منهدم کردن آنها به اين تعداد موشک نياز داشته باشد.

از سوي ديگر؛ تصاوير ماهواره اي گرفته شده از اين اهداف که از رسانه هاي غربي نيز منتشر شده است نشان مي دهد اين اهداف تأسيسات معمولي احداث شده در سطح زمين بوده است. بايد يادآوري کنم کلاهک موشک تاماهاوک حدودا معادل 500 کيلوگرم است و ده عدد از اين موشک ها براي هدف قرار دادن سه مکان مشخص شده کفايت مي کند. تحقيقات به عمل آمده از آثار به جا مانده از اماکني که در سوريه هدف قرار گرفته است با ويراني هايي که 30 موشک هوا به زمين به بار مي آورد همخواني ندارد و ترکش ها و باقي مانده هاي اين تعداد از موشک نيز يافت نشده است.

وي افزود: در واقع اماکني که در حمله موشکي غربي ها هدف قرار گرفت فقط تأسيسات تحقيقاتي در منطقه برزه نبود بلکه اهداف نظامي از جمله فرودگاه ها نيز مورد حمله قرار گرفتند. براي مقابله با اين حملات از سامانه هاي پدافند هوايي "اس 200" و "سام 11 يا بوک" استفاده شد که اين سامانه ها 40 سال پيش در زمان اتحاد جماهير شوروي ساخته و در سوريه مستقر شده بود. سامانه ديگر "پانتسير يا سام "22 بود که کارآمدي صد در صدي خود را در مقابله با حملات به نمايش گذاشت. پدافند هوايي سوريه براي دفاع از تأسيسات زميني مستقر شده است و محافظت از همه اين تأسيسات به خوبي صورت گرفته است و 71 موشک بالستيک بالدار از مجموع 103 موشک رصد شده در حريم هوايي سوريه منهدم شد.

فرودگاه "دمير" در 50 کيلومتري شمال شرق دمشق با 12 موشک هدف قرار گرفت و همه اين موشک ها منهدم شد. يکي ديگر از فرودگاه هاي نظامي با 18 موشک هدف قرار گرفت که همه موشک ها منهدم شد. فرودگاه "الشعيرات" با 12 موشک هدف قرار گرفت و همه اين موشک ها منهدم شد. در نيز فرودگاه "مزه" نيز پنج موشک سرنگون شد. در فرودگاه حمص از 16 موشک شليک شده 13 موشک منهدم شد. در مجموع 103 موشک بالدار به سوي اهداف نظامي و تحقيقاتي شليک شد که 71 عدد از آنها منهدم شد. تأسيسات تحقيقاتي برزه و جمرايا نيز با 30 موشک و پنج بمب هدايت شونده هدف قرار گرفت که در مجموع پنج موشک منهدم شد.

در مورد کارآمدي سامانه هاي پدافند هوايي سوريه بايد بگويم از سوي اين سامانه ها در مجموع 112 موشک شليک شد که جزئيات آن به اين شرح است: سامانه پانتسير، 23 موشک شليک و 23 موشک را منهدم کرد. سامانه بوک، 29 موشک شليک و 23 موشک را منهدم کرد . سامانه سام 8 يا اوسا، 11 موشک شليک کرد و 5 موشک را منهدم کرد. سامانه کوادرات، 11 موشک را با 21 موشک منهدم کرد و سامانه اس 200 نيز هشت موشک را هدف قرار داد و هيچ يک از موشک هايي که شليک کرده بود منهدم نشد.

براي جلوگيري از گمراه کردن افکار عمومي بايد بگويم سامانه اس 200 که مخصوص هدف قرار دادن جنگنده ها است يکي از جنگنده هاي متعلق به يکي از کشورهاي همسايه که حريم هوايي سوريه را نقض کرده بود سرنگون کرد. ساير سامانه هايي که در زمان اتحاد جماهير شوروي در سوريه مستقر شده است با وجود سرعت فوق العاده موشک هاي متجاوز کارآيي خوبي از خود نشان دادند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    5 0
    پس این همه خسارت کارطوفان و باد بوده لابد
  • بی نام A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    4 0
    اينو ميگن ادعاي روسي
  • بی نام A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    1 0
    اين آمارها نتيجه سوزش ناشي از کج دهني دول غربي به هشدارهاي روسها قبل از حمله است ..
  • بی نام CA ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    5 0
    چه مزخرفاتی دریغ از رهگیری حتی یک موشک. دروغهای روسها رو بازتاب ندین لطفا