پاسخ به همه‌ ابهام‌ها و انتقادهای عملیات دنا/ «امیدواریم عملیات تا پایان اردیبهشت تمام شود»

ایسنا نوشت: مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تشریح عملیات جست و جو در ارتفاعات دنا، به ابهام‌ها و انتقادهایی که در زمینه انجام عملیات مطرح می‌شود پاسخ داد.

حسین درخشان در مورد آخرین وضعیت عملیات جستجو در ارتفاعات دنا برای یافتن پیکرهای حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و روند عملیاتی که پس از این اتفاق پی گرفته شد، گفت: از آنجایی که عملیات از اصفهان انجام می‌شد از همان روز اول حادثه تیم‌های عملیاتی این استان بلافاصله حضور پیدا کردند .

"زمان طلایی" مربوط به وقتی است که نجات جان انسان مطرح باشد
مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مورد انتقادهایی که با عنوان از دست دادن زمان طلایی در عملیات جستجو مطرح می‌شود، گفت: ابتدا باید ببینیم که معنای زمان طلایی چیست و این مفهوم زمانی به کار می‌رود که مسئله نجات جان انسان‌ها در حوادث باشد در حالیکه در حادثه سقوط هواپیما چنین مسئله‌ای مطرح نبود. در روزهای اول شایعاتی شده بود مبنی بر اینکه سه چهار نفر از این حادثه زنده بیرون آمده‌اند و تماس گرفته‌اند و شایعاتی دیگر از این دست هم منتشر می شد. ولی واقعیت این است که شرایط حادثه به گونه‌ای بود که پیکرهای مسافران آسیب‌های بسیار شدیدی دیده بودند.

وی افزود: علاوه بر اینکه در همان روزهای اول با شرایطی که ایجاد شده بود این اطمینان وجود داشت که کسی زنده نمانده باشد وضعیت بافت‌هایی که امدادگران در جستجوهایشان پیدا می‌کنند نیز همین موضوع را تایید می‌کند. ضمن اینکه با این حال بدون در نظر گرفتن این مسئله که احتمال زنده ماندن کسی وجود ندارد باز هم امدادگران تمام تلاش خودشان را کردند تا در آن شرایط جوی بسیار بد به هر طریقی که شده در کمترین زمان ممکن به محل حادثه برسند.

هیچ پیکری از روی چهره شناسایی نشد
درخشان ادامه داد: شرایط بافت‌هایی که از پیکرهای مسافران پیدا شده به گونه‌ای بوده که امکان شناسایی هویت از روی آنها وجود نداشته و اگر پیکری شناسایی شده از روی مسائلی مانند وجود کارت پرواز یا انگشتری که در دست کسی بوده و نشانه‌های اینچنینی این اتفاق افتاده و پیکری از روی چهره شناسایی نشده است.

مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه بعد از اینکه تیم‌های سپاه موفق شدند مکان دقیق سقوط را شناسایی کنند تیم‌های جستجو اعزام شدند گفت: این اتفاق در شرایطی افتاد که رسیدن به منطقه به خاطر شرایط جوی کار مشکلی بود و زمستان دنا عملا دو روز پیش از این حادثه آغاز شده بود. تا کنون هم تیم‌های امدادی مختلفی برای عملیات در منطقه حاضر شدند و چیزی در حدود 650 نیرو تا الان در منطقه حضور پیدا کردند. شرایط منطقه به گونه‌ای است که گاهی هوا برای انجام عملیات مناسب می‌شود اما پس از آن به عنوان مثال دو روز هوا و شرایط جوی تغییر می‌کند و بعد از آن باز هم افزایش برف رخ می‌دهد که همه اینها از عواملی هستند که در انجام عملیات مشکل ساز می‌شود.

بعضی از بافت‌ها در فاصله 500-600 متر دور تر از محل سقوط یافت شده است
درخشان با اشاره به استفاده از تیم‌های تخصصی عنوان کرد: تیم‌های بسیار ماهری که ما در استان‌هایی از جمله لرستان، زنجان، تهران، مرکزی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان و فارس داریم در منطقه حاضر شدند تا کار جستجو را انجام دهند ولی همه اینها در حالیست که شرایط آب و هوایی و میزان بارش برف زیاد است و حتی در بعضی از دهلیزها به پنج متر هم می‌رسد. سرمای زیاد و باد شدید باعث می‌شود که بعضی روزها عملیات متوقف شود. البته به این معنی نیست که نیروهای امدادگر به خاطر سرما حضور پیدا نکنند. بلکه مسئله این است که وقتی برف و مه گرفتگی شدید باشد هیچ گونه دیدی وجود ندارد و در این شرایط نمی‌توان جستجو انجام داد. در این شرایط و همچنین در وضعیت‌هایی که احتمال ریزش بهمن وجود داشت مجبور به این بودیم که نیروها به پایین بیایند.

وی با اشاره به اینکه پراکندگی بقایا در محل سقوط هم بسیار گسترده است، گفت: در عملیات جستجو امدادگران گاهی بافت‌هایی را در 500، 600 متر دورتر از محل سقوط پیدا می‌کردند.

امیدواریم تا اواخر اردیبهشت عملیات به پایان برسد
مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز عملیات معلق است، گفت: به خاطر ورود جبهه هوای سرد دوباره عملیات معلق شده و منتظریم که کمی شرایط بهتر شود و پس از آن نیروهایی از استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد از طریق بالگرد تا ارتفاعی که امکان پرواز وجود داشته باشد منتقل می‌شوند تا با این شرایط قوای بدنی آنها نیز تحلیل نرود. با توجه به پیش بینی‌های وضعیت هوا و اینکه احتمالا هفته بعد شرایط جوی بهتر خواهد شد در روزهای شنبه و یکشنبه به احتمال زیاد دوباره عملیات آغاز می‌شودو امیدواریم تا اواخر اردیبهشت کار جستجو به پایان برسد.

درخشان در مورد انتقاد خانواده بعضی از جان باختگان نسبت به طولانی شدن عملیات جستجو و مسئله‌ای که بعضی از آنها با عملیات جستجوی هواپیمای ترکیه‌ای که در ایران سقوط کرد مقایسه می‌کردند گفت: خانواده‌های جانباختگان این حادثه توقع دارند و ما هم ضمن احترام به آنها تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم. آنها عزیزانشان را از دست داده‌اند و باید شرایطشان را درک کرد. در هر صورت ما تمام تلاشمان را می‌کنیم.

به گفته وی، در مورد عملیات تهران-یاسوج و هواپیمای ترکیه ای هم باید اشاره کنم که هواپیمای تهران-یاسوج در ارتفاع 4200 متری سقوط کرد و کاملا متلاشی شد به گونه‌ای که بزرگترین قطعه باقی مانده از هواپیما حدود دو سه متر بود و از طرفی در منطقه همانطور که گفتم شرایط جوی بسیار متفاوت است و در خیلی از بخش‌ها سه تا پنج متر برف داریم اما هواپیمای ترکیه‌ای در هلن چهار محال و بختیاری در ارتفاع پایینی سقوط کرده بود و تمام جنازه‌های آن هم کامل بودند. این هواپیما در ارتفاع پایین و با سرعت کمتر برخورد کرده بود اما هواپیمای آسمان به دلیل اینکه خلبان در آن لحظه متوجه مسئله نشده بود تا سرعتش را بخواهد کم کند؛ با سرعت حدود 700 کیلومتر به کوه برخورد کرده بود. ضمن اینکه وضعیت محل سقوط هواپیمای ترکیه‌ای نیز به گونه‌ای بود که امدادگران بعد از دو ساعت به صورت پیاده به محل سقوط رسیدند.

عملیات جست و جو در محل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج هیچ‌گاه متوقف نشد
وی در ادامه گفت: از طرف دیگر مسئله سقوط هواپیمای تهران-یاسوج برای خود امدادگران نیز اهمیت ویژه‌ای نسبت به حادثه‌ای که برای هواپیمای ترکیه‌ای رخ داد دارد. این امدادگران هموطن‌های خود را از دست دادند و بسیاری از اوقات آنها هنگام عملیات جستجو در منطقه گریه می‌کردند و فشار روانی زیادی را تحمل کردند. همچنین در طول این مدت به هیچ عنوان عملیات متوقف نشد و حتی در زمان سال تحویل نیز عملیات جستجو ادامه داشت.

خانواده‌های جانباختگان توقع دارند و ما هم تمام تلاشمان را می‌کنیم
مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ادامه اظهار کرد: خانواده جان باختگان این حادثه هم توقع دارند بعد از دو ماه انتظار دارند که پیکر مسافران پیدا شود. بعضی از این خانواده‌ها را به محل سقوط بردیم و آنجا را از نزدیک دیدند آنهایی که در محل حضور پیدا کردند حتی اذعان داشتند که کاری انجام نشود تا برای دیگران هم مشکلی اتفاق نیفتد. با این حال همه نگران هستند و ما هم همین طور بنابراین تمام تلاش‌مان این است که بتوانیم زودتر بقایا را پیدا کنیم.

42236

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =