۰ نفر
۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۶

ایسنا نوشت: ترکیه امروز (پنجشنبه) در ساعت یک بامداد به وقت محلی پس از دو سال به حالت فوق‌العاده اعمال شده در این کشور پایان داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دولت آنکارا در تاریخ ۲۰ ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی به دنبال کودتای نافرجام صورت گرفته توسط سازمان "تروریستی" فتح الله گولن و رهبر این گروه که در آمریکا مستقر است برای نخستین بار حالت فوق‌العاده‌ای را در ترکیه اعلام کرد؛ کودتایی که در جریان آن ۲۵۱ تن کشته و نزدیک به ۲۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

برای اعمال یک حالت فوق‌العاده دولت باید نشانه‌های جدی خشونت گسترده را که ممکن است با جو دموکراتیک یا آزادی‌ها و حقوق اولیه و قانونی شهروندانش در تداخل باشد، پیش‌بینی کند.

تحت این حالت فوق‌العاده ده‌ها هزار تن از مردم بازداشت و یا از مشاغل خود برکنار شدند. با این حال دولت آنکارا در آوریل سال جاری میلادی تصمیم گرفت تا برای هفتمین بار حالت فوق‌العاده را به مدت سه ماه تمدید کند.

این تصمیم چند هفته پس از آن صورت گرفت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مجددا به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد.

در جریان کمپین انتخابات نامزدهای احزاب اپوزیسیون اعلام کرده بودند که اگر پیروز شوند، نخستین کاری که انجام می‌دهند این است که به حالت فوق‌العاده پایان دهند.

بر اساس آمار رسمی و گزارش‌های سازمان‌های غیر دولتی، از زمان آغاز حالت فوق‌العاده بیش از ۱۰۷ هزار تن از مشاغل خود در بخش دولتی برکنار شده و بیش از ۵۰ هزار تن دیگر نیز به زندان افتاده‌اند.

بسیاری از افرادی که از مشاغل خود اخراج شده‌اند متهم به حمایت از فتح الله گولن رهبر سازمان گولن که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، هستند. ترکیه، گولن و طرفدارانش را به سازماندهی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی متهم می‌کند. اما گولن شخصا این اتهامات را رد کرده است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =