ایرنا نوشت: مقام ها و شخصیت های مختلف جهان به حمله تروریستی اهواز واکنش نشان دادند.

برخی از واکنش ها به شرح زیر است:

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با انتشار پیامی حمله تروریستی روز شنبه اهواز را محکوم کرد.

وی در صفحه اجتماعی خود نوشت: حمله تروریستی در شهر اهواز و جان باختن شماری از شهروندان بی گناه به ویژه کودکان و زنان، موجب تألم خاطر و تأسف شدید شده است.

وی افزود: تروریست ها با این جنایت بزرگ، بار دیگر دشمنی و عداوت شان را با ملت های منطقه آشکار ساختند و در این لحظه دشوار، خود را در غم و اندوه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران شریک می دانیم.

عبدالله یادآور شده است که مردم افغانستان، که سال هاست مورد هدف گروه های تروریستی و هراس افکن جهانی قرار دارند، بیشتر از هر ملت و کشور دیگری درد و مصیبت ناشی از این حوادث را درک می کنند.

رئیس اجرایی دولت افغانستان تصریح کرده است که این حمله بار دیگر ضرورت همبستگی و کار مشترک در مبارزه با تروریسم را برجسته تر می سازد.

وی به نمایندگی از مردم و حکومت افغانستان، حمله تروریستان را محکوم کرده و برای درگذشتگان بهشت برین، برای زخمی ها شفای عاجل و برای خانواده های قربانیان و ملت ایران صبر از خداوند مسألت کرده است.

رئیس جمهوری بلاروس نیز در پیامی به همتای ایرانی خود و ملت ایران، حادثه تروریستی امروز در شهر اهواز را محکوم کردو شهادت شماری از هموطنان کشورمان را تسلیت گفت.

لوکاشنکو در این پیام گفت که بلاروس، همیشه در کنار ایران و همراه با جامعه جهانی برای مقابله با افراط گری و مبارزه با تروریسم آماده است.

وی همچنین برای آسیب دیدگان در این حادثه آرزوی سلامتی زودهنگام و برای ایران صلح و آسایش آرزو کرد.

'سید عمار حکیم' رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز طی بیانیه‌ای حملات تروریستی امروز اهواز را شدیدا محکوم و تاکید کرد: ایران و عراق در مبارزه با تروریسم در یک جبهه قرار دارند.

حکیم روز شنبه در این بیانیه آورده است: جریان حکمت ملی عراق اقدامات تروریستی که در رژه نظامی امروز اهواز به وقوع پیوست و منجر به کشته و زخمی شدن دهها تن شد را به شدت محکوم می‌کند.

رهبر جریان حکمت ملی با ابراز همدردی با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران به ویژه خانواده‌‌های قربانیان تصریح کرده است: عراق و ایران در مبارزه با تروریسم در یک‌ جبهه قرار دارند.

حکیم در ادامه این بیانیه تاکید کرده است: خاورمیانه، علی الخصوص کشورهایی که قربانی آفت شوم تروریسم شده‌اند، نیازمند همکاری‌های مداوم و مستمر امنیتی و اطلاعاتی هستند تا برنامه‌های دشمنان بشریت و انسانیت را در نطفه خفه کنند و از این طریق موجبات امنیت و ثبات منطقه را فراهم آورده، از امروز و آینده‌ ملت‌های آن محافظت کنند.

پیش تر 'قاسم الاعرجی' وزیر کشور و 'حسن کریم الکعبی' نائب رئیس اول پارلمان عراق نیز در پیام های جداگانه حمله تروریستی روز شنبه در اهواز را محکوم کرده بودند.

همچنین دولت اسپانیا با صدور بیانیه ای که در سایت وزارت خارجه این کشور منتشر شد ، حملات تروریستی امروز (شنبه) در اهواز را محکوم کرد .

در این بیانیه آمده است :اسپانیا ، حمله تروریستی امروز صبح که در جریان رژه نظامی برای گرامیداشت سی‌ و هشتمین سال آغاز جنگ ایران و عراق را که در شهر اهواز اتفاق افتاد، به شدت محکوم می‌ کند.

بیانیه ادامه می‌ دهد :اسپانیا همبستگی‌ خود با ملت و دولت ایران را ابراز داشته و مایل است مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان را ابلاغ کند و آرزوی بهبودی سریع مجروهان را دارد.

وزارت امورخارجه ترکیه هم با انتشار بیانیه‌ای حمله تروریستی صبح امروز(شنبه) به رژه نیروهای مسلح در اهواز را به شدت محکوم کرد.

وزارت امورخارجه ترکیه در بیانیه خود ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی در اهواز، شهادت شماری از هموطنان را در این حادثه تروریستی به ملت و دولت ایران تسلیت گفت.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: ''این حمله خائنانه را به شدت محکوم می‌کنیم. از خداوند متعال برای جان باختگان طلب رحمت و مغفرت کرده و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم. جان باختن شماری از شهروندان را به مردم و دولت ایران تسلیت عرض می‌کنیم.'

همین طور معاون وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار پیامی در توییتر نوشت: عمیق ترین تسلیت خود را به مردم ایران در پی حمله شهر اهواز ابلاغ می کنیم.

الیستر برت افزود: فکر ما همراه خانواده قربانیان و آنهایی است که مجروح شده اند.

پیش از او، 'راب ماکر' سفیر انگلیس در ایران نیز با انتشار پیامی در توییتر حادثه تروریستی اهواز را تکان دهنده خواند و افزود: تروریسم در هرکجا که رخ می دهد بایستی محکوم شود.

وی همچنین به قربانیان این حادثه تسلیت گفت.

رئیس جمهوری آذربایجان نیز در پیامی حادثه تروریستی اهواز را محکوم کرد و تلفات جانی این حادثه را به دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و مردم ایران تسلیت گفت.

در پیام الهام علی اف،آمده است :این حادثه وحشتناک ما را بشدت متأثر کرده و ضمن محکوم کردن ترور بر ضرورت مبارزه قاطعانه علیه تمام اشکال و مظاهر آن تاکید می کنیم.

علی اف در ادامه این پیام، فاجعه اهواز را از سوی خود و مردم جمهوری آذربایجان، به دکتر روحانی ، خانواده ها و نزدیکان جان باختگان تسلیت گفته و برای مجروحین این حادثه شفای عاجل آرزو کرده است.

وزیران دفاع و کشور جمهوری آذربایجان نیز امروز در پیام های جداگانه ای که به سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو تسلیم شد، حادثه تروریستی اهواز را محکوم و جان باختن شهروندان ایرانی در این حادثه را به همتایان خود در دولت و مردم کشورمان تسلیت گفتند.

امیر کویت هم با ارسال پیام تسلیتی برای رییس جمهوری اسلامی ایران، حمله تروریستی به اهواز را محکوم کرد.


شیخ 'صباح الاحمد الجابر الصباح' امیر کویت در پیام تسلیتی برای حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، حمله به نیروهای نظامی را اقدامی تروریستی دانست و آن را محکوم کرد.

این گزارش می افزاید: امیر کویت همچنین در این پیام کشته شدن شهروندان نظامی و غیر نظامی ایران را تسلیت گفت، برای آنان مغرفت الهی و برای مجروحان هم شفا مسالت کرد.

این گزارش می افزاید: همچنین شیخ 'نواف الاحمد الجابر الصباح' ولیعهد و شیخ 'جابر المبارک الحمد الصباح' نخست وزیر کویت هم در پیام های جداگانه ای ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، شهادت جمعی از شهروندان ایرانی را تسلیت گفتند.

'مرزوق علی الغانم ' رییس مجلس امت کویت هم در پیام تسلیتی برای علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی حمله به رژه نظامی در اهواز را محکوم و آن را اقدامی تروریستی دانست.

پیش از این دولت عمان هم با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به رژه نظامی اهواز، اعلام کرد: تروریسم را در هر شکل، زمان، مکان و به هر دلیل و بهانه ای رد می کند. حزب‌الله لبنان همچنین افزود: این اقدام تروریستی پاسخ مستقیم و آشکار به پیروزی‌های بزرگی است که محور مقاومت به دست آورده است. این اقدام ، ادامه اشکال دیگری از جنگ‌هایی است که آمریکا و همپیمانان آن انجام می دهند.

جنبش حزب الله لبنان هم با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکومیت شدید حمله تروریستی اهواز، تأکید کرد دست‌های پلید شیطانی پشت این اقدام تروریستی قرار دارد که هدف از آن از بین بردن امنیت جمهوری اسلامی ایران است.


حزب‌الله لبنان همچنین افزود: این اقدام تروریستی پاسخ مستقیم و آشکار به پیروزی‌های بزرگی است که محور مقاومت به دست آورده است. این اقدام ، ادامه اشکال دیگری از جنگ‌هایی است که آمریکا و همپیمانان آن انجام می دهند.

 در ادامه رئیس‌جمهور ارمنستان در پیامی به حسن روحانی، شهادت جمعی از هموطنانمان را در حادثه تروریستی اهواز به دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان، در پیامی به حسن روحانی، همتای ایرانی خود، ضمن محکوم کردن حمله تروریستی اهواز، شهادت جمعی از هموطنانمان را در این حادثه به دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، نیز در پیامی به روحانی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌ها و بستگان شهداء افزود: بسیار غم‌انگیز است که اطلاع یافتیم در حمله تروریستی شهر اهواز شمار زیادی کشته و زخمی شده‌اند. چنین اقدامات غیرانسانی بار دیگر این باور ما را تأیید می‌کند که برای مبارزه با شرارت جهانی همه باید با هم متحد باشیم.

در ادامه واکنش ها دفتر سیاسی انصارالله یمن با صدور بیانیه ای به حمله تروریستی به مراسم رژه نظامی در اهواز واکنش نشان داد.

در این بیانیه ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به مراسم رژه نظامی در اهواز آمده است: حمله جنایتکارانه اهواز اقدامی بزدلانه ای بود که از سوی کشورهای منطقه ای که حول محور آمریکا می چرخند سر زد و جز باخت دستاورد دیگری از آن به دست نمی آورند.
دفتر سیاسی انصارالله یمن ضمن تسلیت به خانواده شهدای این حمله تروریستی برای زخمی شدگان نیز آرزوی شفای عاجل کرد.

وزارت خارجه فرانسه هم به‌مناسبت وقوع حادثه تروریستی در اهواز بیانیه‌ای منتشر کرده که در آن آمده است: فرانسه با قاطعیت فراوان حمله امروز در اهواز را که 29 کشته و ده‌ها مجروح داشته که بین آنها غیرنظامیان هم بوده‌اند، محکوم می‌کند. به خانواده قربانیان و مردم ایران تسلیت می‌گوییم.

دولت بولیوی نیز با صدور بیانیه ای که از سوی وزارت امور خارجه این کشور منتشر شد ، حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است :وزارت امور خارجه بولیوی به نمایندگی از دولت و مردم دولت چند ملیتی بولیوی، مراتب تسلیت عمیق خود را بابت حمله تروریستی روز شنبه گروه های افراطی به رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز استان خوزستان واقع در جنوب غربی ایران را که تاکنون باعث جان باختن حداقل 29 نفر و زخمی شدن بیش از 60 نفر از جمله زنان و کودکان شد، ابراز می‌ دارد.

بیانیه ادامه می‌ دهد: بولیوی ضمن آنکه بار دیگر هرگونه افراطی گری و عدم تساهل را رد و تروریسم و خشونت را در کلیه اشکال آن محکوم می‌ کند، مراتب همدردی و همبستگی عمیق خود را با قربانیان و خانواده های آنها در این حمله تاسف بار اعلام می‌ دارد.

پیش تر نیز بشار اسد و ولادیمیر پوتین روسای جمهور سوریه و روسیه نیز این حمله تروریستی را محکوم کردند و با ایران ابراز همدردی کردند.

به گزارش خبرآنلاین، یک گروه تروریستی مسلح که به ظاهر وابسته به گروهک تجزیه طلب الاحواز بوده است روز شنبه در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز پس از پوشیدن لباس مبدل نظامی به جایگاه مسئولان و فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی حمله کردند.

در جریان این اقدام دستکم 25 تن از جمله چند غیر نظامی شهید و 53 نفر دیگر زخمی شدند.

49311

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =