۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

برای دومین بار در طول یک دهه اخیر، دومین زمستان بی‌سابقه در استپ‌های مغولستان باعث مرگ‌ومیر 700 هزار رأس دامی شد که جامعه سنتی بقای خود را بر پایه استوار کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، «زود» Dzud / Zud / зуд واژه‌ای است مغولی و به زمستانی سرد اطلاق می‌شود که به دلایلی مانند گرسنگی، عدم توانایی برای چراندن حیوان، سرمای کشنده و ... درنهایت منجر به مرگ‌ومیر دام می‌شود و «زود سپید» / White Zud از بدترین نوع قحطی علوفه است که با آن روبرو می‌شوند.{لینک}

سرمای منفی 46 درجه در ژانویه 2018 منجر به مرگ‌ومیر بسیاری از احشام در این کشور شد. با توجه به خشک‌سالی موجود، احشام عشایر مغول در امتداد مرزهای شمالی با روسیه دچار فقدان علوفه شده و زمستان سرد نیز مزید بر علت شد. به دنبال تابستان بی‌رونق، دام‌ها به‌طور طبیعی از ذخیره چربی خود استفاده کرده و بنابراین با سوزاندن چربی، دامداران را وادار کردند تا ذخایر یونجه را زودتر از حد معمول استفاده کنند و سپس زمستان سرد منفی 46 درجه‌ای نیز باعث شد تا بیش از 700 هزار رأس دام تلف شوند.

«پاتریک نیکلسون» مدیر ارتباطات گروه خیریه کاریتاس که ژانویه در مغولستان بوده، از یکی از مقامات محلی به نام Batjargal نقل کرد که این کشور قبلاً 4 فصل بوده اما حالا فقط 3 فصل دارد. وی گفت: قبلاً در ژوئن، جولای و اوت هوا گرم و بارانی بود و انواع علف گسترش می‌یافت و حیوانات با تغذیه از آن‌ها ذخیره چربی خوبی برای زمستان جمع می‌کردند. اما حالا بارش نیست و علف‌زارها خشک‌شده و کاهش و عدم تنوع علوفه تبدیل به بحران شده است.

«برادفیلد لایون» از دانشگاه مین معتقد است:" ازآنجایی‌که «زود» قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین چاره‌جویی‌های مناسبی برای فرار از آن به چشم نمی‌خورد."

« Oyunsanaa Byambasure» از دانشگاه ملی مغولستان نیز گفت: در مقایسه با قرن پیش، متوسط دمای تابستان حدود 16 درجه گرم‌تر شده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =