مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس معتقد است که تنها راه مقابله با تحریم، خروج از رکود و مقابله با بحران های اقتصادی، توسعه مناطق آزاد در کشور خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین، محسن نریمان در سومین جلسه اتاق فکر رسانه و ارس اظهار داشت: تاثیر مناطق آزاد در نجات یک کشور در شرایط بد اقتصادی و بحران های احتمالی به حدی موثر است که "ترزا می" نخست وزیر انگلستان، توسعه مناطق آزاد در این کشور را به عنوان راهکار مقابله با آثار احتمالی "برگ‌زیت" و خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون تعداد ۳۰ میلیون اشتغال پایدار جمهوری خلق چین در مناطق آزاد تحقق یافته و یکی از عوامل توسعه تجارت و صنعت این کشور نیز توجه به این مناطق بوده است.

نریمان در عین حال با تاکید بر اینکه مناطق آزاد در بستر رقابت های سالم و آزاد اقتصادی رشد و توسعه می یابند خاطرنشان کرد: برای تحول این مناطق در کشور به شرایطی نیازمندیم که اولین آن ساماندهی و نظارت فعالیت های اقتصادی این مناطق به دور از هرگونه رانت و امتیازات غیرقانونی است.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس، ثبات مقررات و قوانین را یکی دیگر از شرایط توسعه مناطق آزاد دانست و ادامه داد: در صورت ثبات قوانین و تامین منافع بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی است که شرایط به سمت پویایی مناطق آزاد و در نتیجه رشد اقتصادی کشور فراهم خواهد شد.

نریمان با بیان اینکه در صورت برنامه ریزی های کلان، مناطق آزاد ارس و ماکو می توانند مشکلات اقتصادی شمالغرب کشور را حل کنند اظهار داشت: با توجه به تعاملات مرزی مناسب با کشورهای آذربایجان، نخجوان، ارمنستان و حتی ترکیه و گرجستان، حتی در شرایط تحریم هم می توان در فضای مناطق آزاد به تبادلات تجاری و صنعتی با کشورهای همجوار پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه مدیران کارآمد از بحران های اقتصادی نیز برای خود فرصت می سازند خاطرنشان کرد: امروز مشکلات پیش آمده بین امریکا و ترکیه برای ما موهبتی است که نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس

این مدیر باسابقه اقتصادی ادامه داد: وقتی رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ به تهدیدات امریکا، افزایش مراودات با ایران و روسیه و چین را یکی از راهکارهای مقابله با بحران ارزی این کشور می خواند، به اهمیت افزایش تعاملات اقتصادی بین دوطرف بیش از پیش باید پی برد.

نریمان، هدف اصلی امریکا را فشار به کشورهای مستقل منطقه و به زانو درآوردن آنها دانست و یادآور شد: ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو و هم‌پیمان امریکا به شمار می رفت و بهانه هسته ای نداشت اما باز هم واشنگتن سیاست های این کشور در منطقه را برنتابیده است.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس شرایط به وجود آمده را فرصت مناسبی برای افزایش همکاری های منطقه ای و خروج از بحران اقتصادی خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران از امتیازات بزرگی چون راه های امن زمینی، ریلی، هوایی و نیز راه داشتن به آب های آزاد برخوردار است که می تواند نقش بسزایی در افزایش سطح مبادلات تجاری فی مابین ایفا نماید.

وی در عین حال تاکید کرد: اما تنها راه استفاده از ظرفیت های موجود افزایش تعاملات مابین مجلس و دولت و بخش خصوصی است چراکه به نظر می رسد تصویب مداوم برخی قوانین و مقررات و بخشنامه های جدید، به مانعی برای توسعه فعالیت های اقتصادی در مناطقع آزاد تبدیل شده است.

نریمان، افزایش سطح تعامل و همکاری بین سطوح مختلف تصمیم گیری در کشور را عامل خروج از مشکلات اقتصادی خواند و تصریح کرد: نباید با تصمیمات جزیره ای و غیرکارشناسی، به جای تسهیل فعالیت های مناطق آزاد برای آنها مشکل تراشی کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس ضمن انتقاد از برخی نابرابری ها و تفاوت مقررات در مناطق آزاد کشور اظهار داشت: به نظر می رسد مابین برخی قوانین مربوط به نسل اول مناطق آزاد و نسل دوم آن تفاوت هایی وجود دارد!

محسن نریمان با اشاره به کاهش فعالیت های تجاری و اقتصادی در منطقه آزاد ارس افزود: بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل مشکلات ناشی از ورود محصولات خارجی خالی شده و کالایی برای عرضه ندارند.

وی با اشاره به انجام رایزنی های گسترده برای حضور برندهای معتبر داخلی در منطقه آزاد ارس برای عرضه محصول گفت: باید فضا را برای انجام فعالیت های اقتصادی فراهم کنیم؛ چرا با ایجاد مانع به کسانی که در جمهوری اسلامی سرمایه گذاری کرده اند اجازه فعالیت های تجاری و سودآوری ندهیم؟!

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس یادآور شد: متاسفانه بخشی از انرژی مناطق آزاد در مسایلی هدر می رود که بتوانند تجارت و اقتصاد در این شرایط را در حالت رونق نگه دارند!

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =