موفقیت خیره‌کننده واکسن سرطان استنفورد: سرطان دیگر برنمی‌گردد

پژوهشگران دانشگاه استنفورد، واکسن جدیدی را برای پیشگیری از سرطان توسعه داده‌اند که در طول آزمایش‌ها به نتیجه‌ای خیره‌کننده دست پیدا کرده و توانسته است تومورها را در موش‌ها نابود کند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، واکسن جدیدی که محققان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا (ایالات‌متحده) ابداع کرده‌اند، توانست تومورهای موش‌ها را از بین ببرد. قرار است این ترکیب مولکولی جدید در آزمایش‌های بالینی استفاده شود تا تأثیر و ایمن بودن آن بر انسان مورد بررسی قرار بگیرد.


چرا واکسن سرطان مهم است؟
با پیشرفت در روش‌های تشخیص سرطان و افزایش چشمگیر پژوهش‌ها و مطالعاتی که به دنبال کشف علت سرطان هستند، مبارزه با این بیماری در حال پیشرفت است. با این حال، کار روی واکسن سرطان ممکن است اهمیت بیشتری نسبت به دیگر حوزه‌های تحقیقاتی داشته باشد،زیرا بالقوه می‌تواند جهان را از شر این بیماری مهلک نجات بخشد.

سیستم ایمنی بدن توانایی از بین بردن تومورهای سرطانی را دارد، اما در برابر سرطان نابیناست؛ زیرا سلول‌ّهای سرطانی در سطح خود، گیرنده‌هایی مشابه به سلول‌های سالم دارند که سیستم ایمنی را دچار اشتباه می‌کند. به همین دلیل است که سرطان به‌راحتی در بدن پیشرفت می‌کند.

دستاورد جدید پژوهشگران استنفورد
پژوهشگران دانشگاه استنفورد در این پژوهش، ابتدا با تزریق سلول‌های سرطانی در زیر پوست موش‌ها موجب ایجاد تومور شدند؛ سپس حدود ۲۰ مولکول و چندین آنتی‌بادی را روی موش‌ها آزمایش کردند تا ببینند کدامشان، سلول‌های ایمنی را در برابر سلول‌های سرطانی فعال می‌کنند و به آن‌ها در نابودسازی تومور کمک می‌کنند.

درنهایت، آن‌ها ترکیبی قوی پیدا کردند که شامل «CpG»، یک قطعه از دی‌ان‌ای و یک آنتی‌بادی علیه پروتئین سلول ایمنی موسوم به "OX40" است.

دکتر «رونالد لوی»، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «هنگامی‌که ما از این دو عامل با هم استفاده می‌کنیم، می‌بینیم که تومورها در سراسر بدن نابود می‌شوند. این مولکول‌ها به‌تنهایی تقریبا هیچ اثری ندارند؛ اما وقتی در ترکیب با یکدیگر تزریق می‌شوند، تومورهای موش‌ها در کمتر از ۱۰ روز ناپدید می‌شوند. در کمتر از ۲۰ روز، حتی تومورهایی که تحت تزریق مستقیم مولکول‌ها قرار نگرفته‌اند نیز ناپدید می‌شوند.»

دکتر لوی و همکارانش همچنین ترکیبی را روی موش‌ها آزمودند که خطر ابتلا به تومورهای پستان را بالا می‌برد. در موش‌هایی که دو تومور داشتند، تزریق ترکیب به یکی از تومورها ضمن از بین بردن تومور اول، مانع رشد دومی نیز شد و حتی ظهور تومورهای جدید سرطان سینه را متوقف کرد.

پتانسیل‌های واکسن جدید
محققان بر این باورند که واکسن تازه‌کشف‌شده مقرون‌به‌صرفه است، زیرا تنها یک تزریق برای فعال کردن سیستم ایمنی بدن علیه همه تومورها کافی است. علاوه بر این، بعید است که این واکسن به عوارض جانبی نامطلوبی منجر شود که در دیگر روش‌های تحریک سیستم ایمنی مشاهده شده است.

محققان در حال حاضر، آزمایش‌های بالینی انسانی را آغاز کرده‌اند که شامل ۱۵ بیمار مبتلا به لنفوم با درجه پایین است. اگر آزمایش‌ها با موفقیت همراه باشند، این درمان را می‌توان برای عرضه عمومی به سازمان‌های غذا و دارو معرفی کرد.

دکتر لوی امیدوار است که در آینده، پزشکان این ترکیب مولکولی را به تومورهای بیمار مبتلا به سرطان تزریق کنند تا نه‌تنها آن‌ها را از بین ببرند، که هیچ احتمالی برای بازگشت سرطان باقی نماند.

این مطالعه در مجله «Science Translational Medicine» منتشر شده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    165 2
    چقدر جالبه که سیستم ایمنی بدن قادره سلولهای سرطانی را نابود کنه فقط کافیه بهش کمک کنند تا این سلولها را تشخیص بده
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      62 6
      پس مرگ بر آمريكا چي ميشه اين وسط؟؟؟؟
  • رضا IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    273 1
    ما که یک عزیزمون رو به خاطر سرطان از دست دادیم هر روز دعا می کنم تا روزی این چنین دارویی تولید بشه تا هیچ کسی از این بیماری عزیزش رو از دست نده
    • مهران IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      192 1
      خداوند عزیز شما رو رحمت کنه . درود بر شما و تفکر نوع دوستانه شما بزرگوار
    • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      61 4
      من نزدیک به ده تن از اعضا خانواده ی خودم را با سرطان ازدست دادم
    • iraj IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      67 1
      من پدرم رو از دست دادم اميدوارم كسي تجربه من رو ديگه نداشته باشه
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    65 11
    البته ماهم پرایدبار رو دیگه تولیدنمیکنیم شاید چیز بهتر تولیدشد
  • بی نام RU ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    69 34
    طی یکی دو دهه گذشته روشهای فراوانی برای درمان موثر سرطان ابداع شده، اما گردانندگان صنعت شیمی درمانی که به اندازه صنعت نفت از این راه کسب درامد میکنند مانع جایگزینی آن روش ها با روشهای ویرانگر فعلی شده اند.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      38 39
      لطفا توهم نزن. کافر همه را به کیش خود پندازد. پزشکا دارن برای این علم شبانه روز زحمت می کشن، بعد آدمای بی انصافی مثل شما اینجوری بهشون تهمت می زنن باعث میشن که انگیزه ای براشون نمونه. که متاسفانه تو ایران امثال شما خیلی هم زیاده
    • بی نام RU ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      38 1
      محققان کره ای هم موفق شده بودند با دستکاری ویروس سالمونلا و آلوده کردن سلولهای سرطانی به نمونه ی ضعیف شده ی این ویروس سیستم ایمنی بدن را وادار به از بین بردن کامل سلولهای سرطانی کنند، اما این درمان هم مثل درمان های قبل هرگز در مسیر جایگزینی با درمانهای کم اثر و پر از عارضه قدیمی قرار نگرفت.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      2 0
      البته یه عده هم میترسن مردم به علم دخیل ببندند و درآمدشون کم شه.
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    120 8
    درود به دانشمندان مخصوصا دانشمندان امریکایی که انقدر پشتکار دارن و محصولات واقعی و با کیفیت تولید میکنن
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    96 5
    آنوقت متخصصمان ما هم واکسنهایی برای ضد ضربه شدن حسابهای بانکی خودشان و 70نسل بعد از خودشان را به طرق مختلف از طریق سرمایه گذاری در برج سازی و کارخانه داری و تفریحات سالم و بساز و فروش و واردات و صادرات کشف میکنند ...
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    86 1
    امیدوارم هرچه زودتر این دارو بیاد. خیلیا هستن که عزیزانشون سرطان دارن و هر روز چشم انتظارن تا یه درمان جدید پیدا بشه و به این امید سایتا رو زیر و رو می کنن. امیدوارم هیچکس به این درد دچار نشه
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    104 2
    قبلا هر کی بچه اش فلج اطفال میگرفت نذر و نیاز میکرد اما حالا کسی از فلج اطفال چیزی یادش نیست. یک واکسنه . فقط. در آینده هم همه مردم سرطان براشون فقط یک واکسنه. به همین سادگی.
    • بی نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      51 1
      آفرین دقیقا همینه که شما ارشاره کردید .
    • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      30 1
      به امید خدا....
  • بی نام RO ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    37 9
    خیلی دوست داشتم به طور رایگان در مراکز تحقیقاتی کمک کنم و علیرغم تحصیل در رشته مهندسی،می خواستم ژنتیک بخوانم،اما سربازی مانع تحصیل است.ظاهرا بشریت احتیاجی به افرادی مثل من یا بهتر از من ندارد.خصوصا در کشور ما.
    • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      25 51
      این توهم مهندسی برای پیشرفت بسیار طرز فکر واپسگراییه. مهندسان چیزی از توسعه نمیدانند بلکه مانعی بر سر راه توسعه هستند. انچه به توسعه می امجامد متخصصین علوم انسانی و گسترش نظریه پردازی در علوم انسانیست. کهدر کشور ما با اسامی مجهولی چون علوم انسانی اسلامی و پیشرفت بجای توسعه به حاشیه رانده میشوند
    • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      9 1
      یادآوری به دوستان پاسخ دهنده: متخصص علوم پایه پزشکی، پزشک نیست. تحقیقات متحول کننده رو متخصصان علوم پایه پزشکی انجام میدن؛ نه پزشک ها. پیشرفت علم پزشکی مدیون دانشمندان و پژوهشگران علوم پایه پزشکیه، نه کسانی که درمان رو اجرا می کنن.
    • محمد A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
      1 1
      بی نام 9:19:54 الان خودت متوجه شدی چی نوشتی؟
    • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
      1 1
      تمام این پژوهشها علاوه بر اینکه در لابراتوارهای تجهیز شده بوسیله اجزاء و ماشین آلات مهندسی صورت میگیرند ارتباط تنگاتنگی با علم مهندسی ژنتیک و زیست فناوری دارند و پزشکان در این سیکل صرفا مصرف کننده نهائی میباشند و نقش خاصی ندارند.پیشرفت بشری در گروی توسعه و تکوین علوم مهندسی است
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    3 96
    مرگ بر آمریکا
    • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      37 13
      مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر دولت آمریکا. استنفورد هم دانشگاه ایالتی نیست که با پول دولتی بچرخه.
  • بی نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    38 21
    مافیای شیمی درمانی نخواهد گذاشت این داروها از مرحله آزمایشگاهی فراتر برود . اقتصاد حول چیزهای کمیاب هست چه یکی از اونها داروها هست.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      40 2
      اون طرف ماجرا رو هم میشه دید. صنعت بیمه که مجبور به پرداخت هزینه شیمی درمانی خواهد بود؛ روی این نوع روش ها سرمایه گذاری خواهد کرد.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    39 1
    هنوز تا انجام کامل دوره ها و مراحل تست های بالینی انسانی و دریافت تأییدیه اف. دی. ای راه طولانی باقیست....
  • هیوا A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    24 5
    وبازهم دانشمندان بلاد کفر
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    20 1
    اگه به واقعیت بپیونده اینقدر مهم است که جشن جهانی براش بگیرن.. کسایی که این بیماری رو درک کردن چه خود چه اطرافیان میدونن که شنیدن این خبرها چقدر احساس برانگیزه و حیاتیه