موفقیت خیره‌کننده واکسن سرطان استنفورد: سرطان دیگر برنمی‌گردد

پژوهشگران دانشگاه استنفورد، واکسن جدیدی را برای پیشگیری از سرطان توسعه داده‌اند که در طول آزمایش‌ها به نتیجه‌ای خیره‌کننده دست پیدا کرده و توانسته است تومورها را در موش‌ها نابود کند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، واکسن جدیدی که محققان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا (ایالات‌متحده) ابداع کرده‌اند، توانست تومورهای موش‌ها را از بین ببرد. قرار است این ترکیب مولکولی جدید در آزمایش‌های بالینی استفاده شود تا تأثیر و ایمن بودن آن بر انسان مورد بررسی قرار بگیرد.

چرا واکسن سرطان مهم است؟
با پیشرفت در روش‌های تشخیص سرطان و افزایش چشمگیر پژوهش‌ها و مطالعاتی که به دنبال کشف علت سرطان هستند، مبارزه با این بیماری در حال پیشرفت است. با این حال، کار روی واکسن سرطان ممکن است اهمیت بیشتری نسبت به دیگر حوزه‌های تحقیقاتی داشته باشد،زیرا بالقوه می‌تواند جهان را از شر این بیماری مهلک نجات بخشد.

سیستم ایمنی بدن توانایی از بین بردن تومورهای سرطانی را دارد، اما در برابر سرطان نابیناست؛ زیرا سلول‌ّهای سرطانی در سطح خود، گیرنده‌هایی مشابه به سلول‌های سالم دارند که سیستم ایمنی را دچار اشتباه می‌کند. به همین دلیل است که سرطان به‌راحتی در بدن پیشرفت می‌کند.

دستاورد جدید پژوهشگران استنفورد
پژوهشگران دانشگاه استنفورد در این پژوهش، ابتدا با تزریق سلول‌های سرطانی در زیر پوست موش‌ها موجب ایجاد تومور شدند؛ سپس حدود ۲۰ مولکول و چندین آنتی‌بادی را روی موش‌ها آزمایش کردند تا ببینند کدامشان، سلول‌های ایمنی را در برابر سلول‌های سرطانی فعال می‌کنند و به آن‌ها در نابودسازی تومور کمک می‌کنند.

درنهایت، آن‌ها ترکیبی قوی پیدا کردند که شامل «CpG»، یک قطعه از دی‌ان‌ای و یک آنتی‌بادی علیه پروتئین سلول ایمنی موسوم به "OX40" است.

دکتر «رونالد لوی»، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «هنگامی‌که ما از این دو عامل با هم استفاده می‌کنیم، می‌بینیم که تومورها در سراسر بدن نابود می‌شوند. این مولکول‌ها به‌تنهایی تقریبا هیچ اثری ندارند؛ اما وقتی در ترکیب با یکدیگر تزریق می‌شوند، تومورهای موش‌ها در کمتر از ۱۰ روز ناپدید می‌شوند. در کمتر از ۲۰ روز، حتی تومورهایی که تحت تزریق مستقیم مولکول‌ها قرار نگرفته‌اند نیز ناپدید می‌شوند.»

دکتر لوی و همکارانش همچنین ترکیبی را روی موش‌ها آزمودند که خطر ابتلا به تومورهای پستان را بالا می‌برد. در موش‌هایی که دو تومور داشتند، تزریق ترکیب به یکی از تومورها ضمن از بین بردن تومور اول، مانع رشد دومی نیز شد و حتی ظهور تومورهای جدید سرطان سینه را متوقف کرد.

پتانسیل‌های واکسن جدید
محققان بر این باورند که واکسن تازه‌کشف‌شده مقرون‌به‌صرفه است، زیرا تنها یک تزریق برای فعال کردن سیستم ایمنی بدن علیه همه تومورها کافی است. علاوه بر این، بعید است که این واکسن به عوارض جانبی نامطلوبی منجر شود که در دیگر روش‌های تحریک سیستم ایمنی مشاهده شده است.

محققان در حال حاضر، آزمایش‌های بالینی انسانی را آغاز کرده‌اند که شامل ۱۵ بیمار مبتلا به لنفوم با درجه پایین است. اگر آزمایش‌ها با موفقیت همراه باشند، این درمان را می‌توان برای عرضه عمومی به سازمان‌های غذا و دارو معرفی کرد.

دکتر لوی امیدوار است که در آینده، پزشکان این ترکیب مولکولی را به تومورهای بیمار مبتلا به سرطان تزریق کنند تا نه‌تنها آن‌ها را از بین ببرند، که هیچ احتمالی برای بازگشت سرطان باقی نماند.

این مطالعه در مجله «Science Translational Medicine» منتشر شده است.