بررسی برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دفتر فائو

«برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه» با حضور مدیر همکاری‌های بین‌المللی ستاد احیای دریاچه ارومیه در دفتر مرکزی سازمان خواروبار ملل متحد (فائو) در رم بررسی شد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، این جلسه با هدف بحث درباره چگونگی کاربرد چارچوب‌های نظام‌های اجتماعی-اکولوژیکی در مسائل پیچیده مرتبط با کشاورزی پایدار و کاربری اراضی به ویژه در مناطق دچار کم‌آبی در روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه ۹۶ در دفتر مرکزی فائو در شهر رم ایتالیا برگزار شد. شرکت کنندگان در این جلسه، گروهی از کارشناسان بین‌المللی سیستم‌های اجتماعی- اکولوژیکی بودند که به بررسی چالش‌های پیچیده ناشی از کمبود آب به ویژه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه پرداختند.

«حسین شاهباز» مدیر همکاری‌های بین‌المللی ستاد احیای دریاچه ارومیه در این جلسه به بیان نمایی کلی از وضعیت حوضه آبریز دریاچه ارومیه، علل خشکی دریاچه و اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه پرداخت. وی توجه به امنیت غذایی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه که موجب افزایش مصرف آب می‌شود را به عنوان یکی از علل کاهش حقآبه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه برشمرد. وی افزود توسعه اجتماعی و اشتغال منطقه در گذشته به صورت ناپایدار و همراه با افزایش مصرف آب صورت گرفته است که این موارد منجر به کاهش ورودی آب به دریاچه ارومیه شده است. در نهایت، شاهباز با اشاره به این که دریاچه ارومیه به لحاظ ارزش‌های اکولوژیکی از اهمیت بین‌المللی برخوردار است گفت: «احیای دریاچه ارومیه نیازمند همکاری فنی سازمان‌های مرتبط بین المللی بالاخص فائو است.»

«عزیز البحری» هماهنگ‌کننده این کارگاه و مدیر فنی ارشد پروژه فائو نیز به تشریح چارچوب اجتماعی-اکولوژیکی برنامه احیای دریاچه ارومیه با تمرکز بر یکپارچه‌سازی اجزای بیوفیزیکی و اجتماعی-اقتصادی پرداخت.

شرکت کنندگان در این نشست توافق کردند که در آینده پیشنهادات بیشتری درباره اجرای بهینه چارچوب نظام‌های اجتماعی-اکولوژیکی تحت پروژه احیای دریاچه ارومیه ارائه شود. تدوین یک گزارش ویژه پایانی نیز از دیگر موارد مورد توافق در این کارگاه بود.

برای دریافت فایل ارائه شده توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه در این جلسه، بر روی لینک روبرو کلیک کنید: presentation of ULRP ۲۰۱۸ Jan for FAO meeting

تاریخچه همکاری

همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه با سازمان خوار و بار ملل متحد (فائو)، با بازدید تیمی از کارشناسان این سازمان از دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ آغاز شد. در بهمن ماه سال ۱۳۹۴، پیش‌نویس پروژه فائو با حمایت مالی دولت ژاپن به ستاد احیا ارائه شد که منجر به امضای تفاهم‌نامه‌ای میان فائو و دولت ژاپن در اسفندماه ۱۳۹۴ و در نهایت امضای سند پروژه «برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه» در شهریور ماه ۱۳۹۵ میان ستاد احیا و فائو گردید.

اهداف اصلی این پروژه کمک به ستاد احیای دریاچه ارومیه برای توقف و تغییر رویه خشک شدن دریاچه، توانمندسازی ذی‌مدخلان ملی و ارائه راه حل‌های پایدار جایگزین و درآمدزا برای اجراست. از جمله دستاوردهای مورد انتظار این پروژه می‌توان به راه‌اندازی سامانه پیشرفته حسابداری آب و راه‌اندازی سامانه مدیریت خشکسالی (نوسانات اقلیمی) برای کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و راه‌اندازی سه پایلوت جداگانه جهت اجرای برنامه معیشتی اجتماعی-اقتصادی با جایگزین‌های پایدار، تدوین برنامه یکپارچه حوزه آبخیز و برنامه توانمندسازی و آموزش اشاره کرد.

ارزش کل این قرارداد به مبلغ ۸/۳ میلیون دلار از محل بودجه دولت ژاپن تأمین می‌گردد که طی ۴ سال پرداخت خواهد شد. فائو پس از برداشت هزینه‌های ستادی و پرسنلی مورد نیاز، اعتبارات باقی‌مانده را صرف ایجاد پایلوت‌ها در سه منطقه کوچک در داخل سه زیر حوضه دریاچه ارومیه (از مجموع ۲۴ زیرحوضه) خواهد کرد.

برای دیدن متن کامل توافقنامه میان ستاد احیای دریاچه ارومیه و فائو، بر روی لینک روبرو کلیک کنید: MOU with FAO

تصاویری از بازدیدهای کارشناسان فائو از حوضه آبریز دریاچه ارومیه

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =