مسئول هماهنگ کننده کوهورت و مجری این طرح مطالعاتی، از پایش سلامت ۷هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی در این مطالعه خبر داد و افزود: تا کنون وضعیت سلامت ۶هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت ۳۵ تا ۷۰ سال توسط تیم پرسشگری عمومی مرکز پایش سلامت استان چهارمحال و بختیاری (کوهورت) مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر علی احمدی، جمعیت هدف و زیرپوشش این طرح در مرحله نخست را ۱۰هزار نفر عنوان و اظهار کرد:۷ هزار نفر از اين تعداد را جمعيت شهري و مابقي را جمعيت روستايي تشکيل مي دهد.
وی تصریح کرد: فعالیت اجرایی اين مرکز بصورت رسمي از مهرماه ۹۵ آغاز و تا پايان سال جاري پايش سلامت ۷ هزار جمعيت شهري به اتمام مي رسد و بررسي وضعيت سلامت حدود ۳هزار نفر از جمعيت روستايي شهرستان اردل در روستاهاي سرچاه، ليرالي، سرخون، عزيز آباد و روستاهاي تابعه از فروردين سال آينده آغاز مي شود.
دکتر احمدی با بیان اینکه هم اکنون ۸۰درصدی آمار مرگ و میر کشور مربوط به بيماريهاي غيرواگيردار افزود: تشخيص زودهنگام بيماري هاي مزمن همچون ديابت، فشار خون بالا، بيماري هاي قلبي و عروقي، ريوي کبد و كليه، سرطان ها، بيماري هاي گوارشي، سكته مغزي و قلبي به منظور ارتقاي سطح سلامت جامعه و كاهش بار اين بيماري ها از اهداف راه اندازي اين مركز است.
به گفته وی، در این مرکزغربالگری و انجام معاینات پزشکی، بررسي عوامل خطر بيماري هاي غير واگير دار، بررسي وضعيت تغذيه و معيشتي افراد، اندازه گيري فشار خون، وزن، قد، دور کمر و تعيين وضعيت توده بدني و ميزان اضافه وزن و چاقي ، آزمايشات چربي و قند خون از مواردي است که در اين مرکز انجام مي شود.
وی اظهار داشت: سلامت افراد تحت پوشش این طرح، سالانه و به مدت ۲۰سال مورد بررسی قرار می گیرد.
دکتر احمدی با بیان اینکه نتایج حاصل از این مطالعه در آينده و تدوين برنامه هاي مداخلاتي در حوزه سلامت نقش بسزايي دارد خاطر نشان کرد: هم اکنون ۱۸ شهر در استان هاي مختلف کشور در حال بهره مندي از خدمات مركز كوهورت ( مركز تحقيقات مدل سازي درسلامت) هستند.
گفتنی است، به مناسبت دهه فجر سال ۹۶ در بیست و یکمین روز از بهمن ماه جاری، جمعي از خبرنگاران با حضور در مرکز کوهورت شهرکرد ضمن بازديد از اين مرکز، با فعاليت ها و اهداف آن بيشتر آشنا شدند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =