حسین کاشفی

«گفت‌وگو» نیاز امروز جامعه ایران است. چه در مورد مسائل سیاسی و چه در خصوص موضوعات فرهنگی و اخلاقی باید از مسیر گفت‌وگو برای یافتن راه حل‌ها استفاده کرد. در این راه حتی با کسانی که مخالف نظرات ما هستند هم باید به گفت و گو نشست، دلایل خود را گفت و استدلالات طرف مقابل را شنید. دو جریان سیاسی ایران چه اصولگرا و چه اصلاح طلب مشترکات زیادی در بحث مربوط به منافع ملی و اقدام در مسیر قانون اساسی دارند و طبیعی است که باید حتما روی موضوعات مختلف و از جمله موارد اختلافی به گفتگو بنشینند. این کار یقینا توانمندی کشور را افزایش می دهد؛ بخصوص وقتی که همه این نظر را داشته باشند که کشور در مسیر پیشرفت گام بردارد و وضعیت بهتری را چه در بعد داخلی و چه خارجی تجربه کند.

با وجود شرایطی که کشور ما در آن قرار گرفته زمان آن رسیده که گروه‎هایی که واقعا از ایران صحبت می کنند و از آینده ایران و مردم ایران دم می زنند دور هم جمع شده و برای چاره اندیشی در جهت عبور از مسائل و مشکلات به گفت و گو بنشینند. مگر این گروهها می توانند نسبت به مسائل و موضوعات کشور بی تفاوت باشند و احساس مسئولیت نکنند؟ هرچند یک عده این موضوع را قبول ندارند و معتقدند که مشکلات موجود باید آنقدر زیاد شود که قابل حل شدن نباشد و مانع پیشرفت و باعث ایجاد درگیری و اغتشاش شود اما حساب ما از آنها جداست. کسانی که این تفکر را ندارند و دنبال رشد و ترقی کشور هستند، باید بنشینند و با هم گفت و گو کنند، حتی اگر اختلاف نظر هم داشته باشند. ما که در مورد منافع ملی و اجرای اصول قانونی و مسائل دینی و اخلاقی اختلاف نظر نداریم. پس می توانیم با هم به گفت‌وگو بنشینیم.

چندی پیش از سوی حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی موضوعی تحت عنوان «آشتی ملی» مطرح شد و الان هم که این زمینه فراهم شده بهتر است گروه‎های سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا مشکلات خود را از این طریق حل و فصل کنند. ما در برخی مباحث با مشکلاتی روبه رو هستیم. فقط که نباید ایراد بگیریم بلکه باید ببینیم که خود ما در این ارتباط چه کرده ایم.

اتفاقی که در دی ماه امسال در کشور افتاد، یکی از موضوعاتی است که لزوم تشکیل میزهای گفت و گو را بیشتر می سازد. اگرچه حق همه است که بیایند و اعتراض کنند، اما در این میان عده ای هم بودند که قصد داشتند مسائل و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کنند. از این رو ما باید بحث گفتگوی ملی را به صورت جدی پیگیری کنیم. البته در خانه احزاب هم این موضوع از سوی دوستان اصلاح طلب و اصولگرا مطرح شده است، اما این دوستان باید تعیین موضوع کنند و بنشینند و نظرات خود را بگویند. همه احزاب می توانند نقد کنند و نباید فقط نظاره گر باشند اما نباید هم فقط به نقد بسنده کرد. ما و همه کسانی که بحث ایران و آینده ایران برایشان مهم است بخصوص در شرایط فعلی به این سمت حرکت کنیم و بپذیریم که در خیلی از مسائل می توانیم با هم صحبت کنیم، به هم احترام بگذاریم و در جهت بالندگی و رشد و توسعه حرکت کنیم.

پس می شود در مورد مسائل مختلف کشور موضوع را مشخص کنیم و در میزگردی کارشناسی و تفاهمی آن را حل کنیم. این موضوع یقینا انگیزه و امید جدیدی را در کشور بوجود خواهد آورد.

فعال سیاسی اصلاح طلب
27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =