از پوست تخم‌مرغ انرژی پاک بگیرید؛ هم به نفع جیبتان است هم به نفع زمین

پژوهشگران ژاپنی با استفاده از پروتئین‌های پوست تخم‌مرغ، تولید انرژی بدون کربن را بهینه کرده‌اند. کاهش قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ و حل بخشی از مشکلات مصرف سوخت فسیلی از مزایای روش جدید است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، «یوسکه یامادا»، استاد دانشگاه اوزاکا اعلام کرد که موفق به استفاده از پروتئین پوست سفید تخم‌مرغ به عنوان ابزاری برای تولید هیدروژن شده است. هیدروژن، منبع قدرتمندی برای انرژی پاک است و با این روش می‌توان زمینه تولید هیدروژن پاک را در آینده فراهم کرد.

زمانی که هیدروژن با اکسیژن واکنش دهد، آب و انرژی آزاد می‌شود. این واکنش در پیل‌های سوختی برای تولید جریان الکتریکی مصرفی موتورهای خودرو به کار می‌رود و در موشک‌های فضایی، برای ایجاد نیروی پیشران.

در حال حاضر، هیدروژن با استفاده از گاز طبیعی یا سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود که انتشار گازهای مضری را در جو به همراه دارد؛ اما در روش جدید پژوهشگران ژاپنی، هیدروژن در آزمایشگاه و بدون مصرف سوخت فسیلی تولید می‌شود.

دانشمندان ژاپنی در این روش، با ایجاد برهم‌کنش خاصی از مولکول‌ها در مایعات، هیدروژن تولید می‌کنند. مولکول‌ها و ذرات آزادانه در حال حرکتند و به صورت تصادفی در مایع، قادر به ایجاد فرآیند تولید هیدروژن می‌شوند؛ دانشمندان در تلاش برای بی‌حرکت کردن مولکول‌ها، از پروتئین موجود در پوست تخم‌مرغ استفاده کردند تا کریستالی با تعداد زیادی سوراخ کوچک برای تسخیر این ذرات بسازند. این تغییر به کنترل بهتر حرکت و تعاملات مولکولی و بهبود بهره‌وری در تولید هیدروژن خالص منجر شده است.

سوخت‌های فسیلی با انتشار گازهای گلخانه‌ای، از مهم‌ترین عوامل گسترش گرمایش جهانی به شمار می‌روند. هیدروژن استخراج‌شده از تخم‌مرغ می‌تواند با حل مشکل زباله‌های پوست تخم‌مرغ، بخشی از مشکلات سوخت‌فسیلی را نیز برطرف کند.

نتایج این تحقیق در نشریه Applied Catalysis B منتشر شده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =