مفسر روس: مسکو کنترل شمال شرق سوریه را از دست می‌دهد

ولادیمیر موخین مفسر روزنامه نزاویسیمایا در تحلیلی از اخرین ارایش نظامی و حضور نیروهای روسیه در سوریه پرده برداری کرده است.


به گزارش خبرآنلاین به نقل از این مفسر سیاسی روزنامه نزاویسیمایا تلاش نیروهای سوری برای باز کردن جای پا در کرانه چپ رود فرات در حوالی دیرزور فعلاً ثمر نداده است. ضمناً، به گفته مکفول سفیر اسبق ایالات متحده در مسکو، احتمال بروز درگیریهای خونین جدید نیروهای بشار اسد و همچنین واحدهای شرکت نظامی خصوصی "واگنر" (روسيه) با نیروهای آمریکایی بالا است. وی گفت نیروهای آمریکایی قصد دارند در سوریه ماندگار شوند و لذا درگیر با روسها می‌تواند تکرار شود.

مقامات روس پس از جان باختن نظامیان شرکت خصوصی "واگنر" در سوریه سردر گمی خود را به نمایش گذاشته‌اند. این امر نه تنها با مبارزه انتخاباتی و انتقاد از پوتین بخاطر پنهان کردن جان باختن نیروهای روس در سوریه بلکه احوالات جاری بین رأی دهندگان نظامی ارتباط دارد. روز شنبه همایش سراسری افسران در مسکو برگزار شد. حضار یاد قربانیان را با یک دقیقه سکوت گرامی داشتند.

همچنین گفته مي‌شود برخی از افراد حاضر در همایش از مجروحین شرکت واگنر در بیمارستان عیادت کردند. رقم دقیق مجروحین اعلام نمی‌شود ولی می‌گویند تعداد آنها بسیار است.

در خود سوریه هم برنامه عمل روشن روسيه مشاهده نمی‌شود. در مورد امتیاز دادن بی‌اساس به ترکیه سوالاتی مطرح شده است. بدنبال تصرف عفرین با رضایت ساکت روسيه، آنکارا مواضع خود در ادلب را تقویت کرد. گفته مي‌شود آنکارا حوزه تشنج زدایی ادلب را که قرار بود تحت کنترل مسکو باشد تحت کنترل گرفته است.

این اوضاع باعث نارضایتی دمشق مي‌شود. پس از دیدار هفته گذشته رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا از ترکیه، در غرب از ائتلاف ترکیه و آمریکا در سوریه سخن گفته شده است. بظاهر دو کشور می‌توانند گروه نظامی مشترکی در شمال سوریه مستقر کنند.

ادوارد رودیوکوف (Eduard Rodyukov) عضو وابسته آکادمی علوم نظامی می‌گوید: "دمشق هم نیروهای ترک و هم نیروهای آمریکایی را اشغالگر تلقی می‌کند. آنکارا و واشنگتن هم بنوبه خود حکومت بشار اسد را غیرقانونی می‌نامند. اسد متحد روسيه است و ما با وارد کردن نیرو به آن کشور متعهد شدیم از حکومت مشروع آن حمایت کنیم. فعلاً که در این راستا چندان موفق نبودیم".

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =