نیازسنجی مخاطبین در دستگاه های فرهنگی کردستان مطلوب نیست/ سیاست زدگی آفت روحانیت است

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان گفت: کار فرهنگی مطلوب و متناسب با سلیقه مردم کردستان باید به صورت کارشناسی شده و تخصصی در دستورکار نهادهای فرهنگی استان قرار گیرد.

 امروزه به خوبی مبرهن است که مهم‌ترین سرمایه هر کشوری سرمایه انسانی آن است؛ ظرفیتی که با توجه به نقش مراکز آموزشی و تعلیمی می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت و تحول در تمامی لایه‌های کشور باشد. سازمان تبلیغات اسلامی نهادی در جمهوری اسلامی ایران است که زیر نظر رهبری به ارائه خدمت در حوزه آموزش و فرهنگ‌ می‌پردازد. یکی از مؤثرترین چهره‌هایی که در سال‌های گذشته در این سازمان فعالیت و حضور مؤثری داشته‌، حجت‌الاسلام «مختار کرمی» در جایگاه مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان است که بر اساس وظیفه دینی و شرعی خود از آرمان‌های انقلاب و امام پاسداری کرده و افق دید سازمان تبلیغات اسلامی کردستان را متحول ساخته است. با توجه به رویکرد مدیریتی جدید سازمان تبلیغات اسلامی کردستان که رویکردی نوین با گرایش به تحول و ایجاد تغییر کلید خورده است، پای صحبت‌های متولی این تغییرات نشستیم تا گوشه‌ای از این دیدگاه تحول آفرین مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان را با مخاطبین خبرآنلاین به اشتراک بگذاریم.


سازمان تبلیغات چه نوع نهادی است؟
سازمان تبلیغات اسلامی وابسته به مقام معظم رهبری است. یک نهاد عمومی غیر دولتی است که بخش عمده‌ای از بودجه آن توسط دولت، بخشی نیز از طریق دفتر مقام معظم رهبری و قسمت دیگر اعتبارات و هزینه‌های سازمان توسط خیرین تأمین می‌شود. سازمان تبلیغات تشکل‌های زیادی را در حوزه‌های دینی، آموزشی، هنری، بانوان، فرهنگ و اجتماع، قرآن، احکام و... فعال کرده و به ارائه خدمت می‌پردازد. بر این اساس تبلیغات اسلامی بیشترین ارتباط را با مردم در قالب 90 هزار هیأت مذهبی، بیش از دو هزار مؤسسه قرآنی و بیش از سه هزار روحانی مستقر در روستا برقرار کرده است. با تمامی این اوصاف سازمان تبلیغات اسلامی هرگز از این بستر و پتانسیل به نفع خود بهره نبرده و فراجناحی عمل کرده است.


اتهامی که در استان کردستان به سازمان تبلیغات زده می‌شود این است که سازمان تبلیغات اسلامی در استان کردستان رویکرد شیعی دارد، آیا این اتهام را می‌پذیرید؟
این اتهام یک اتهام غیرمنطقی است، چرا که با توجه به اینکه 60 درصد از کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی کردستان را اهل سنت تشکیل داده‌اند می‌توان گفت که بدنه اصلی سازمان در کردستان را اهل سنت در دست گرفته و هم‌چنین بسیاری از برنامه‌های این سازمان رویکرد عمومی داشته و ربطی به مذهب ندارد، از جمله می‌توان به گفتمان دینی اشاره کرد که یکی از برنامه‌های موفق سازمان تبلیغات است با دستورالعمل بومی‌سازی دنبال می‌شود. از دیگر مسائلی که می‌توان در رد این ادعا بدان استناد کرد استفاده از اساتید اهل سنت در این گفتمان‌ها است هم‌چنین برگزاری کارگاه‌های اجتماعی و مباحث عفاف و حجاب و... که به هیچ عنوان وجه تبلیغی و گرایش مذهبی ندارد، لازم است که بگویم تبلیغات شیعی‌گری نه تنها در دستور کار نبوده بلکه نهی شدید هم شده است.


یکی از دستاورهای موفق تبلیغات اسلامی در استان کردستان تأسیس و رونق بخشی به دارالقرآن در سطح استان است، در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟
خوشبختانه باید اعلام کرد در خصوص برنامه‌های قرآنی مناطق اهل سنت ما ظرفیت خوب و کاربردی را در میان اهل سنت در خصوص حب، ارادت و علاقه خاصی که به قرآن دارند را در اختیار داریم. مردمان این دیار از دوران کودکی با قرآن انس دارند، فلذا این علاقه مردم کردستان به قرآن وظیفه ما را سنگین می‌کند تا در توسعه فعالیت‌های قرآنی در سطح استان با جدیت و حساسیت خاص‌تری عمل کنیم. به حمد خداوند بیش از 30 مؤسسه قرآنی، 110 خانه قرآن شهری، 226 خانه روستایی قرآنی در استان حضور دارند و ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی هم از اساتید و مربیان، قاریان، حافظان قرآنی در کردستان در دسترس است.
از دیگر اقدامات شایان ذکر در حوزه قرآنی که برای نخستین بار در استان کردستان صورت گرفته برپایی جشنواره تجلیل از خادمان قرآنی است که در تمام شهرستان‌های استان در راستای قدردانی از زحمات خادمین قرآنی برگزار می‌شود، نتیجه خوشایند این فعالیت قرار است به بخش‌ها و روستاهای استان نیز تعمیم یابد.
هم‌چنین در خصوص تأسیس و احداث دارالقرآن در شهرهای اهل سنت باید اعلام کنم که دارالقرآنی با بیش از دو میلیارد هزینه در سقز ایجاد شد که در بعدی وسیع اتهام شیعی‌گری به سازمان تبلیغات را برطرف می‌کند. از دیگر اقدامات خدمت‌گزارانه به قرآن ایجاد مجتمع‌های نور در تمامی شهرستان‌هاست که این مجتمع‌ها با تجهیزات و ساختمان خوب در اکثر شهرهای اهل سنت راه‌اندازی شده است که از آخرین فعالیت‌های انجام شده در این حوزه می‌توان به کلنگ‌زنی دارالقرآن مریوان با زیربنای 610 متر و با اختصاص یک میلیارد و 200 میلیون تومان در دهه فجر امسال اشاره کرد.


رسالت تبلیغات اسلامی در حوزه فرهنگ چیست؟
یک کار جدید در حوزه تبلیغات اسلامی که به دلیل عدم تحرک و ضعف دستگاه‌های فرهنگی که ناشی از عدم ارتباط دستگاه‌های فرهنگی با مردم اتفاق افتاده است، جلوگیری از بی‌تحرکی و عدم انگیزه حوزه فرهنگی استان با بهره‌گیری از روش عدم تصدی‌گری است. مدیران باید از تصدی‌گری دوری گزیده و اداره امور فرهنگی را به مردم واگذار کنند. کارمندی فکر کردن، برای دستگاه‌های فرهنگی و متولی فرهنگ سم است همان‌گونه که معیشت‌گرایی و کسب درآمد در این حوزه آسیب‌زا است. حوزه فرهنگی نیازمند تلاش جهادی، دغدغه‌مندی، انقلابی و با نگرانی نسبت به دین، مذهب و جامعه محقق می‌شود.


جایگاه نخبگان و جوانان در این رابطه کجاست؟
عدم ارتباط دستگاه‌های فرهنگی با نخبگان آسیبی جدی است. نخبگان مطالبه‌گر، دنبال مسائل و مشکلاتی هستند که اصلاح کنند که محیط توان پاسخ‌گویی به آنان را ندارد و درنهایت منجر به حاشیه راندن آنان می‌شود. متأسفانه کسانی که با دستگاه‌های فرهنگی ارتباط دارند بیشتر از بدنه سنتی و عوام جامعه هستند که این امر ضعف دیگر دستگاه‌های فرهنگی است، ضعفی که عدم خلاقیت و ابتکاری بودن و جذاب نبودن برنامه‌ها، تکراری بودن و فاقد محتوای کاربردی بسیاری از برنامه‌ها، را به دنبال دارد.
همه ما به خوبی واقفیم که یکی از علت‌هایی که مانع خلاقیت مدیران فرهنگی است عدم واگذاری فعالیت‌ها به مؤسسات، جوانان و مردم است. این امر شاید به دلیل حضور مزاحمانی است که مانع تراشی می‌کنند، اهرم‌های فشاری که در دو قالب خودی و غیرخودی جاگیر می‌شوند و مانع از تحقق این مهم می‌شوند، البته نباید فراموش کرد که گاه برخی مدیران نیز برای حفظ جایگاه و مقام خود دست به بسیاری اقدامات خواهند زد که همسو با رسالت و تعهد خدمت وی نیست.


در خصوص استفاده از ظرفیت مذهبی امام شافعی کردستانی‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟
یک کار ابتکاری که جدیداً در سال 96آغاز، شاخص و اجرا شده است حمایت از برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی اهل سنت است. سازمان تبلیغات اسلامی با ایجاد زمینه برای حضور روحانیون اهل سنت از ظرفیت و پتانسیل آنها در راستای تحقق این مهم بهره گرفته است به گونه‌ای که برای نخستین بار 50 نفر از روحانیون اهل سنت مورد حمایت این نهاد قرار گرفتند تا از فعالیت‌های آنها در حوزه فرهنگی تبلیغی استفاده شود. این کار با محوریت فقه امام شافعی صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود در سال آتی این تعداد به 150 نفر افزایش یابد. دیگر اقدام در حوزه خدمت رسانی به اهل سنت کردستان تهیه مستند فعالیت‌های کاربردی روحانیون اهل سنت است که در صورت مساعدت صدا و سیما پخش خواهد شد. از دیگر اقدامات موفق در این حوزه برگزاری کارگاه‌های آموزشی بود که نتایج مثبت و قابل تأمل این اقدامات در سطح کشور انعکاس یافته و کردستان به عنوان استان شاخص انتخاب شده تا بتوان نتایج، تحقیقات و اقدامات صورت گرفته در این طرح را به به 13 استان سنی نشین دیگر در سراسر کشور نیز تعمیم داده شده تا با الگوگیری از استان کردستان در این استان‌ها هم اجرا شود.


به نظر شما چه عواملی می‌تواند منجر به تقویت جایگاه دین، قرآن و اندیشه‌های اسلامی در میان نسل جوان امروز شود؟
متأسفانه ظاهرگرایی آفتی است که به جان فعالیت‌های فرهنگی، دینی و تبلیغاتی افتاده است. این معضل منجر به بروز بیزاری در میان بسیاری از جوانان نسبت به دین و کارکردهای آن شده است. باید به صورت متعارف، واقع‌گرا و به روز و بر اساس نیاز اجتماع از ظاهرگرایی دوری گزینیم و به جای آن به عمق مسائل توجه و تمرکز کرد.
موضوعی که در ابتدای این واقع گرایی باید بدان توجه کرد کارکرد روحانیت است که در دهه اخیر افول کرده، نکته کلیدی این است که ذائقه مردم عوض شده، مردم پوست‌اندازی کرده‌اند، زندگی مردم، پوشش مردم، تغذیه مردم، رفتار آنان و خواسته‌هایشان تغییر کرده است، به همین خاطر سئوالی که اینجا مطرح بوده این است آیا جامعه تبلیغی ما هم با محوریت روحانیت این پوست‌اندازی را کرده است یا فقط سنتی عمل می‌کند و مطابق با ذائقه مردم ورود نکرده است؟ که متأسفانه باید اعلام کرد که در بسیاری از موارد خیر این اتفاق نیفتاده و می‌طلبد تا با در نظر گرفتن مکانیزم‌های سنتی تبلیغ از جمله مسجد، ماموستا و مدارس به روش‌های جدید متوسل سده و از ظرفیت‌های موجود به صورت واقعی و کاربردی همراستا با زمان و حال کنونی استفاده کرد، به عنوان مثال می‌توان برای نیل به این هدف از فضای مجازی که به عنوان رقیبی قوی، جذاب و پرمخاطب در مقابل مکانیزم‌های سنتی است، بهره برد.


با توجه به اینکه در حوزه فرهنگی اقدام سوء دیگر که در برخی حوزه ها بروز می‌یابد بی‌توجهی به حوزه زنان و خانواده و حقوق آنان است، نقش سازمان تبلیغات در این رابطه و تغییر این دیدگاه چیست؟
متأسفانه در حوزه زنان سنت‌های غلطی بر جامعه حاکم است که گاه به دلیل اینکه منِ مبلغ اسلام، دین اسلام را به نحوی تعریف کرده باشم که گویی که اسلام در ضدیت با زنان و حقوق آنان معرفی شده است، در حالی که اصل اسلام این نیست بلکه مبلغین دینی به گونه‌ای صحبت و عمل کرده‌اند که زنان را نسبت برخی مسائل دینی بدبین کرده‌اند؛ به عنوان مثال در مقوله‌هایی هم‌چون ارث، دیه و... که با برخورد اعتراضی زنان مواجه شده است، می‌توان براین حرف صحه گذاشت. هم‌چنین مبلغین اسلام گاه با ادبیات خود برداشت و قرائت خود را از قوانین دین تعریف کرده و به خورد جامعه می‌دهند این در مغایریت با آنچه که از خدا و پیغمبر رسیده است، می‌باشد و بزرگترین آفت برای دین و دارای تبعات دنیوی و اخروی سختی خواهد بود.


ادبیات خاص خود به چه معناست؟ راهکار مبارزه با این مشکل چیست؟
یکی دیگر از آسیب‌های حوزه فرهنگ، ورود افراد غیرمتخصص در حوزه دینی است و اظهار و اعمال‌نظرهای سلیقه‌ای آنان است که منجر به ارائه خوراک غلط به باورهای مردم می‌شود. البته حضور نظریه‌پردازان بدون تحصص و سواد در حوزه دینی چه در میان اهل سنت و چه اهل تشیع به وفور قابل مشاهده است. این حضور ناقص‌الخلقه با تحمیل افکار غلط به جامعه منجر به دلسردی و ترویج خرافات در میان مردم خواهد شد.
به اعتقاد من کارکردن با جوانان ظرافت می‌خواهد الان جوانان ما تکلیف‌گریز شدند برخی سخت‌گیری‌های متولیان دینی منجر به گریز جوانان از فضای مساجد و فضای دینی شده که در کنار ضعف فرهنگی ما نیز با جوانان بلد نیستیم رفتار کنیم، جوانان ما رها هستند و دارند قربانی می‌شوند و در مقابل این کم کاری از مراکز معلوم الحال تغذیه می‌شوند.
باید اعتراف کرد که ما برنامه برای اقشار مردم نداریم و بر اساس نیاز مردم دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌ریزی لازم برای سنین، اقشار و طیف‌های مختلف مردم ندارند. پژوهش و تحقیق باید در خصوص نیازسنجی فرهنگی مردم لحاظ شود چرا که عدم نیازسنجی دستگاه‌های فرهنگی به یکی از آفت‌های کنونی جامعه بدل شده است که بدون توجه به ذائقه مردم به حیات خود ادامه می‌دهد، متولی فرهنگی شاخصی را برای خود تعریف کرده و بر اساس آن پیش می‌رود در صورتی که این آیین آسیب ویژه را به کالبد جامعه و بخصوص حوزه جوانان وارد کرده است. مبلغین ما نباید توجیح‌گر عیب‌های سیاسی باشند. مبلغ باید ملی فکر کند نه طیفی، نه جناحی، نه گروهی. متأسفانه در برخی موارد شاهدیم که روحانیت از خصلت‌های ویژه و ارزشمند خود کوتاه آمده و پاک دستی، پاک چشمی و بی‌اعتنایی به دنیا با تمایل به جریان‌های سیاسی جایگزین شده است. این امر آسیبی جدی به بدنه عمومی جامعه وارد کرده که هزینه‌های سنگینی را به ویژه بر روحانیون تشیع بابت حمایت از جریان‌های سیاسی تحمیل کرده است.


با توجه به جایگاه ویژه مساجد در استان کردستان، تبلیغات اسلامی در حوزه مساجد استان چه رویکردی را دنبال کرده است؟
یکی دیگر از مشکلات حوزه دین و فرهنگ «مدیریت مساجد» است. براساس تحقیقات صورت گرفته 21 نهاد و دستگاه در مدیریت مسجد کردستان دخالت دارند و خود را خادم مسجد می‌نامند که این بهم ریختگی و گستردگی دامنه مدیریت مساجد به هیچ عنوان در شأن نظام ما نیست. مسجد پایگاه و محور فعالیت‌های فرهنگی ماست و باید به این توجه داشت که فرهنگی فقط با مشارکت مردم اثرگذار است، اگر مردم در ارتقاء فرهنگ عمومی در فعالیت‌های عمومی و اجتماعی ورود پیدا نکند ما موفق نخواهیم شد. امید است با همکاری خود مردم و هم افزایی متولیان امور مساجد بتوان نقش و جایگاه واقعی مساجد را در مسائل روز دینی و دنیوی مردم لحاظ کرد.


با علم به اینکه در حوزه مدیریتی، آسیب‌های اجتماعی که گستره وسیعی را به خود اختصاص داده به دغدغه‌ای برای نظام و رهبری بدل شده است، سازمان تبلیغات اسلامی چه مأموریتی را در راستای ورود به حوزه آسیب‌های اجتماعی پیدا کرده است؟

جدیدترین گام سازمان تبلیغات اسلامی با تمرکز بر مناطق حاشیه‌ای برداشته شده است. در کردستان 37 نقطه سکونت‌گاه غیررسمی به ما معرفی شده که قرار است مدیر فرهنگی در این مناطق استقرار یابد. در راستای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی با همکاری و محوریت وزارت کشور، ارشاد، بسیج، امامان جمعه و سایر ادارات گسیل شده‌اند تا در کاهش این آسیب‌ها ورود پیدا کنند. به عنوان مثال در نایسر چند اقدام صورت گرفته. البته باید متذکر شد که هرچند در خصوص نایسر تنها گزارش و آمار داده می‌شود که گاهاً در گزارشات به مناطق حاشیه‌ای و غیررسمی توهین می‌شود، اما نباید فراموش کرد که هر کسی که در مناطق غیررسمی زندگی می‌کند مورد کم لطفی قرار گیرد. حضور 7 مسجد در نایسر، زندگی حافظان قرآن و انسان‌های فرهیخته و تحصیلکرده در این مناطق دال بر علت است که به جای دیدن نقاط ضعف و موارد منفی بر موارد مثبت و سازنده این مناطق تمرکز و آنها را تقویت کرد. مسئولین باید در حوزه مناطق حاشیه‌ای عمل را جایگزین شعار و ادعا و صرفاً مطالعات صوری نمایند، لازمه اجرایی شدن این هدف این است که در این مکان‌ها باید مستقر شد چرا که از دور و پشت میز نمی‌توان برای مشکلات این مناطق تب و گریه کرد. ادارات و نهادهای متولی فرهنگ باید ورود کنند. سازمان تبلیغات به این مناطق ورود کرده و با برگزاری چندین کارگاه با همکاری آموزش و پرورش این هدف دنبال شده است. پس از برگزاری اردو در گام بعد کانون فرهنگی تبلیغی در این منطقه ایجاد خواهد شد که با تلاش برای پای کار کشیدن سازمان‌های مردم نهاد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. امید است با مشارکت خود ساکنان این مناطق گامی بزرگ را در راستای مبارزه با معضلات اجتماعی برداشت و برنامه‌هایی را هم شأن ساکنین این مناطق برگزار کرد.


با توجه به اینکه جاذبه‌های فرهنگی دینی یکی ظرفیت‌هایی توریستی و اقتصادی در کردستان است و بر اساس آن 22 منطقه گردشگری با ظرفیت فرهنگی معرفی شده است، آیا تبلیغات اسلامی در این خصوص برنامه‌ای در دست اقدام دارد؟
در استان کردستان به لحاظ تجهیزات ظرفیت ایجاد شده است، نیروی کارآمد هم پای کار آمده اما موضوعی که باید بدان اشاره کنم این است که تبلیغات اسلامی به عنوان برنامه‌ریز فرهنگی در این مباحث ورود پیدا می‌کند. بودجه سازمان تبلیغات در 2 حوزه استانی و مرکزی تأمین می‌شود که در حوزه استانی نیازمند بازبینی است اما در حوزه مرکزی با ارائه شاخص‌های این بودجه جذب می‌شود، باید اعلام کنم که در سال 95 بالغ بر 700 میلیون جذب شد و سال 96 این مبلغ به یک میلیارد و 500 میلیون تصویب شد که در تلاش برای جذب آن تا پایان سال هستیم.


از مهمترین چالش‌های کردستان، حضور گروه های تکفیری و تبلیغات آنان برای گرایش‌های جوانان به سلفی‌گری است، چاره این مسئله را در چه می‌بینید؟
نحله‌های انحرافی یکی از تهدیدهای کردستان است که تمام حاکمیت وظیفه برخورد با اینها را دارد. بر اساس تجربیات و تحقیقات کسب شده به خوبی پرواضح است که در برخورد با این نحله‌های انحرافی باید به اقوام توجه و آداب و رسوم، اعتقادات مذاهب و اقوام توجه و به آنها احترام گذاشت و از سرکوب‌شان جلوگیری کرد، چرا که در صورت غفلت از این امر نتیجه عکس را در پی خواهد داشت.
تبلیغات اسلامی برای مبارزه با نحله‌های انحرافی 80 نفر از مبلیغین سراسر استان را در دوره‌های آموزشی مبارزه با نحله‌های دینی شرکت داده است، اما باید توجه داشت که بهترین راه مبارزه با این آسیب دینی و اجتماعی این است که واقعیت اسلام آنگونه که هست بیان شود تا اعتماد مردم کسب شده و خودِ این اعتماد جز با کلام و عمل صادقانه محقق نخواهد شد. رسانه باید در این حوزه ورود کرده و در انعکاس این تلاش‌ها سهیم شوند چرا که مادامی که این اعتماد کسب نشود این تهدید بالقوه وجود خواهد داشت.
دیگر اهرم کاربردی در مبارزه با این نحله های انحرافی «فرهنگ» غنی کردستانی‌هاست که می‌تواند نقش مثمرثمری را ایفا کند. پیشینه فرهنگی مردمان کُرد باید نمایان و پررنگ معرفی شود، برخورد قهرآمیز و خشونت با مطالعه، فرهنگ و فولکلور و ... جایگزین و به نسل جدید معرفی شود و در کنار آن مسئولین هم واقع بین باشند تا تلاش برای بهبود شرایط در مسیر هموار و بدون مانع خود قرار گیرد.

نظر شما در خصوص برخی تحرکات هدفمند در حوزه حجاب چیست؟
حجاب از ضروریات دین است و همه ما معتقد به حجاب هستیم، معضلی که در اینجا وجود دارد این است که در تعریف حجاب درست عمل نشده و چارچوب آن درست معرفی نشده است، گاه بر اساس سلیقه با این حوزه برخورد شده و گاهی نیز حرکت‌های ضدحجاب با لجبازی با این اعمال سلیقه‌ایی شکل گرفته است. باید حجاب و تلقی نگاه به آن تغییر کند. تبلیغات ضدحجاب باید با مطالعه و ورود جامعه‌شناسان و روانشناسان بازبینی و مطالعه شود. هم‌چنین نباید فراموش کرد که مرز حیا و عفت برای جوانان تعریف درست شود و ارزش آن توجیه گردد. خوشبختانه مردمان ما مردمی با فرهنگ هستند و نباید این تحرکات ضدحجاب را به تمامی آنان تعمیم داد، بلکه باید آسیب شناسی این اعتراضات از طریق علمی و واقع بینانه دنبال شود.


نقش رسانه را در همراهی سازمان تبلیغات چگونه می‌دانید؟
کم کاری رسانه ها بسیار مورد انتقاد است. رسانه باید مطالبه‌گر باشند و پیگیر وعده‌های مسئولین باشند. گزارش عملکرد برخی مسئولین در سال ارائه و منتشر می شود که باید با ظرافت با آن ورود کرد چرا که در بسیاری از موارد این گزارش عملکرد با دروغگویی برخی مسئولان همراه است است. هیچ کمیته‌ای هیچ جایی وجود ندارد، که به صورت پیگیر قول‌ها و وعده‌های مسئولین را دنبال کند و به دلیل عدم نظارت بر عملکرد مسئولین و قول‌ها و آمارهایی که می‌دهند، در بسیاری از موارد مباحث مطرح شده از جانب آنان پیگیری نمی‌شود لذا مسئولین ما در نشست‌های خبری آمارهای ساختگی، اطلاعات نادرست و دروغ می‌گویند، که برای جلوگیری از ادامه این روند باید وعده‌ها و دستاوردها با ارائه مدرک و اثبات نتایج اجرایی آن به اطلاع مردم رساند. م این رسالت بر عهده خبرنگاران است تا قول‌ها و وعده‌های مسئولین را تا نیل به نتیجه دنبال کنند.
سئوالی که در خصوص برخی اصحاب رسانه مطرح می‌شود این است که خبرنگاران چرا از مسئولین ما حمایت سوری می‌کنند و از مسئول نالایق برای ماندگاریش حمایت می‌کنند؟ در حالی که این امر نه در شأن رسانه است و نه در شأن خبرنگاری که به آن می‌پردازد. اصحاب رسانه باید آگاه باشند که وقتی این کار انجام شد بی اعتمادی بر جامعه حاکم می‌شود. رسانه باید حقیقت طلب و چالش برانگیز باشند و خطای مدیران و دستگاه‌های کم کار را به چالش بکشد لاغیر انتظار اصلاح جامعه دور از انتظار و تصور خواهد بود.
رسانه نقش بی‌بدیلی را در ترویج فرهنگ، ارتقاء فرهنگ مدنی و تقویت آن دارد؛ سازمان تبلیغات اسلامی با اعتقاد به اینکه اگر اصحاب رسانه نباشند صدای مسئولین، صدای دین، صدای اسلام، پیام قرآن، اهل بیت و سنت پیامبر(ص) به مردم نمی‌رسد و خود را از رسته رسانه‌ها به حساب می‌آورد به خوبی بر این امر معترف است که رسانه شامل منبر، روزنامه، تلویزیون، خبرگزاری و حتی شبکه‌های اجتماعی و یا هر وسیله اطلاع‌رسانی دیگری است که دارای جایگاه پراهمیتی بوده.
موضوعی که نباید در حوزه رسانه مورد غفلت واقع شود ظرفیت فضای مجازی است. فضای مجازی پتانسیل قدرتمند، انکارناپذیر و اجتناب ناپذیر است که با توجه به اینکه رسانه یک شمشیر دو لبه و جمع کننده اضداد و حق و باطل در یک مجموعه است و به تبع آن فضای رسانه‌ای معرکه و میدان جدال میان حق و باطل است، مدیرانی موفق خواهند بود که ارتباط نزدیک و سازنده‌ای را با رسانه ایجاد کنند.


سخن پایانی:
تشکر از شما و تیم همراهتان امید که نقش و سهم خود را در ارتقاء سطح آگاهی و روشنگری جامعه را به خوبی ایفا کنید و در نهایت همه با هم دست به هم داده و امید را در جامعه زنده و احیا کرد و با کار جهادی، دلسوزانه و صادقانه جوانان را ارج نهاد و آنان را بیش از پیش پای کار کشاند.

عکس ها از کیوان نصرتی
46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =