استاندار مرکزی صبح روز شنبه در ستاد اجرایی خدمات سفر استان مرکزی در استانداری بیان کرد: این استان با وجود ظرفیت کم نظیر در اماکن تاریخی، گردشگری و مشاهیر می تواند به عنوان مقصد گردشگری نوروزی معرفی شود. کاری کنیم که استان مرکزی در ایام عید نوروز مقصد مسافران نوروزی باشد و صرفا به دلیل موقعیت کریدوری آن، استان عبوری برای مسافران نورزوی نباشد.

به گزارش خبرآنلاین ، سیدعلی آقازاده افزود: استان مرکزی ظرفیت های مناسبی در ابعاد مشاهیر، اماکن، مناظر طبیعی و اقامتی دارد، بنابراین این استان در داشته های فرهنگی و تاریخی در کشور برجسته است.
وی اظهار کرد: وجود غار زیبای نخجیر اثر بی بدیل و زیبا در خاورمیانه، بیت تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در خمین، آبگرم شهرستان محلات، اماکن تاریخی ساوه و آثار و ابنیه تاریخی اراک از داشته های فرهنگی استان است که برای گردشگران نوروزی قابل تامل است.
استاندار مرکزی گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان برای تحقق این مهم و تبدیل استان مرکزی به استان مقصد گردشگری برنامه ریزی داشته باشد، هرچند فلسفه وجودی استان مرکزی با توجه به آزاد راه ها و قرار گرفتن در مسیر ۱۰ استان کشور؛ استانی عبوری محسوب می شود.
آقازاده افزود: مسئولان مربوطه امکاناتی را در استان فراهم کنند تا خانواده ها برای ۴۸ ساعت حضور در استان، برنامه ریزی بازدید از اماکن طبیعی، تاریخی و گردشگری استان را تدارک ببینند.
وی اظهار کرد: بار سنگین فعالیت ها در تعطیلات نوروزی برعهده نیروی انتظامی است که در داخل شهرها حافظ جان و مال مردم هستند و در محورهای برون استانی نیز خدمات رسانی می کنند.
استاندار مرکزی گفت: بزرگترین خدمات در ایام تعطیلات نوروزی، کمک به کاهش تلفات ناشی از سوانح جاده ای است که همه مسئولان برای تحقق این مهم بکوشند.
آقازاده افزود: کاهش آمار تلفات جاده ای یکی از اهداف ستاد سفر استان است و برای انجام آن لازم است همه امکانات استان، بسیج شود.
وی در ادامه اظهار کرد: تمام تلاش ها ظرف ۲ تا سه هفته باقی مانده تا پایان سال، برای راه اندازی بخشی از جاده توره - بروجرد و نصب علائم راهنمایی و رانندگی انجام و موانع و مشکلات مجتمع های بین راهی استان با همکاری فرمانداران رفع شود.
استاندار مرکزی گفت: ستاد تنظیم بازار استان برای کنترل قیمت کالا و خدمات نشست های مستمری را برگزار تا عرضه کالاهای ویژه عید نوروز با کمترین مشکل در اختیار مردم قرار گیرد.
آقازاده افزود: آغاز سال نو با خجسته ترین ماه قمری تقارن پیدا کرده است، بنابراین برگزاری جشن های شادی و نشاط برای خانواده ها پیش بینی شود.
وی اظهار کرد: مردم نیازمند نشاط سالم و تفریحات مناسب هستند بنابراین در تعطیلات نوروز باید کوشید تا در حد امکان خستگی از مردم دور و نشاط جایگزین آن شود.
استاندار مرکزی گفت: نوروز باستانی ایران، آئینی چند صد ساله است که در بسیاری از کشورها به عنوان تغییر و رویداد علمی از آن یاد می شود بنابراین نوروز باید برای همه مردم ایران زمین، خاطره انگیز باشد.
وی، ارایه فهرست کشیک ادارات به استانداری، تعیین مکان اسکان موقت مسافران، نظافت معابر و ورودی و خروجی شهرها را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که باید مورد توجه مسئولان ستاد خدمات سفر استان مرکزی قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی:
پیش بینی ۱۵ نوروزگاه در استان مرکزی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: ۱۵ نوروزگاه در نقاط مختلف استان برای تعطیلات نوروزی امسال پیش بینی شده است.
سیدمحمد حسینی افزود: در این نوروزگاه ها خدماتی همچون ارائه سوغات، صنایع دستی محلی و گردش در اماکن مختلف شامل مسجد جامع ساوه، قلعه سالارمحتشم خمین، قنات ابراهیم آباد، نیمور محلات، نراق، دلیجان، بازارچه صنایع دستی قورچی تدارک شده است.
وی اظهارکرد: برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در پارک ملت اراک و نمایشگاه بین المللی استان از دیگر برنامه های پیش بینی شده میراث فرهنگی برای تعطیلات نوروز است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: استقبال از مسافران نوروزی در روز نخست سال جدید در سه راهی خمین نیز همانند سال های گذشته انجام و مهمانان با ورود به استان با دریافت پیامکی اطلاعات مورد نیاز از آدرس مکان های گردشگری و شماره تماس های ضروری را دریافت خواهند کرد.
حسینی افزود: ۱۰کمیته شامل خدمات حمل و نقل، امداد و نجات، انتظامی، امنیتی و ترافیک، هماهنگی شهرداری ها و دهیاری ها، برنامه ریزی و آمار، اسکان ، نظارت و تنظیم بازار، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، بهداشت سلامت و محیط زیست و اطلاع رسانی، تبلیغات و امور فرهنگی در ستاد تسهیلات نوروزی استان پیش بینی شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی:
معرفی اماکن گردشگری رکن اساسی در بخش گردشگری است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این جلسه گفت: تعدادی از کارگروه‌ هایی که در رابطه با ستاد سفر تشکیل شده‌اند، وظایف مشترک دارند که در همین راستا تعدادی از آنها ادغام می‌شوند، لذا در همین زمینه کارگروه‌ ها، فرمانداری‌ها، ستاد سفر و ستاد اجرایی چهار جلسه دیگر در این خصوص برگزار می ‌کنند که یک جلسه حین ایام عید و یکی هم به منظور جمع ‌بندی بعد از تعطیلات است.
مهدی زندیه وکیلی بیان کرد: با توجه به اینکه ریاست مدیریت بحران بر عهده فرمانداری‌ها است، باید آمادگی لازم در خصوص بروز سوانح و مسائل دیگر در ایام نوروز وجود داشته باشد. برگزاری جلسات ستاد اجرایی، مکان ‌یابی مناسب نوروزگاه ‌ها، عرضه صنایع دستی در نوروزگاه‌ ها، معرفی جاذبه‌ های گردشگری با یک اپلیکیشن موبایل، ارائه وایفای رایگان در برخی نوروزگاه‌ ها، تامین خودرو برای گشت نامحسوس، ایجاد پایگاه اضطراری در آزادراه ساوه و همدان، اختصاص یک مکان امن برای اسکان نوروزی مسافران و بازدید از سرویس ‌های بهداشتی از جمله اقدامات مطرح شده در رابطه با ستاد سفر است.
وی افزود: در حالی که معرفی اماکن گردشگری یکی از ارکان اساسی مد نظر ما در بخش گردشگری است، اما در ایام نورزو شاهد بسته بودن برخی از این اماکن هستیم که باید سازمان میراث فرهنگی در این زمینه تمهیداتی داشته باشد.
زندیه وکیلی عنوان کرد: خدمات سفر در دو بخش مسافران عبوری و مسافرانی که مقصدشان استان مرکزی است، ارائه می‌شود، لذا ضرورت آمادگی لازم در این زمینه باید وجود دارد. همچنین در حوزه ایاب و ذهاب معمولا مقاصد اصلی شهر‌های ساوه، محلات، دلیجان و خمین است که این شهرها باید آمادگی لازم در خصوص ایام نوروز را داشته باشند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =