۰ نفر
۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
هدف مشترک مخالفان داخلی و خارجی دولت

دولت «حسن روحانی» همزمان و به‌طرزی هم‌پوشاننده از دو سو زیر فشار است. همه تلاش‌ها هم یک هدف مشترک را دنبال می‌کند؛ ناکارآمد کردن دولت در تعقیب اهدافی که سبب وثوق و اعتماد مردم پای صندوق‌های رأی شد.

در بیرون از مرزهای کشور، همه تلاش مخالفان، بی‌مقدار کردن برجام و ایجاد ناکامی در کسب دستاوردهای سیاسی و اقتصادی دولتی است که در یکی از موفق‌ترین مذاکرات تاریخ دیپلماسی، توانست کشور را از کام بحران‌ سخت برهاند. بازی فرساینده دولت ترامپ و رفتار کج دار و مریز آن در تأئید و یا رد برجام مصداق روشن این مدعاست. او که تا پیش از این سه شرط را برای ماندن یا خروج از برجام در فروردین ماه آینده اعلام کرده بود، حالا با هدف تشدید فشارها سه شرط دیگر را اضافه کرده است که در مجموع عبارتند از: اصلاح بندهای زوال پذیر توافق هسته‌ای؛ امکان بازرسی از تمامی سایت‌ها از جمله سایت‌های نظامی؛ محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک به اضافه بحث حقوق بشر؛ تهدیدهای سایبری و فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران. بدیهی است افزایش شروط نه به معنای جرأت و عزم واشنگتن برای خروج از برجام است، بلکه سخت‌تر کردن اوضاع برای دولتی است که با موفقیت در تحقق برنامه‌هایش، خواهد توانست الگویی از مقاومت توأم با تعامل با جامعه جهانی را به جا بگذارد. ایجاد بحران روانی در داخل و سست کردن جایگاه تازه به دست آمده ایران در جامعه بین‌الملل، هدفی است که واشنگتن و متحدان منطقه‌ای آن دنبال می‌کنند.

تلاش برای ناکارآمد کردن دولت در درون مرزهای کشور نیز بی‌وقفه استمرار دارد. بی‌مقدار کردن نفس توافق هسته ای؛ متهم کردن دولت به ناکامی در اجرای برنامه‌هایش در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی؛ تشدید تضادهای درونی و ایجاد فاصله میان اقشار مردم و بالتبع با دولت و مهم‌تر از همه ایجاد بی‌اعتمادی عمومی به توانایی مدیریت دولت، هدفی است که رقیبان سیاسی در سودای ناکام کردن آن دنبال می‌کنند.

اگرچه دولت در گستره اجتماعی برای تبیین دیدگاه‌ها و پایدار کردن نظرات همسو با خود‌، فاقد ابزارمؤثر است، اما به نظر می‌رسد حتی میان جریان‌های اصلاح‌طلب نیز به‌گونه‌ای با بحران عافیت‌طلبی آنان روبروست. این طیف که اصلی‌ترین حامیان رویکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده‌اند، اکنون بیش از آنکه متعهد به اهداف اصلاح‌طلبانه مورد وثوق مردم باشند، به عافیت‌ها توجه دارند. از همین‌رو جان کلام رئیس‌جمهوری در بیان دیدگاه‌های دولتش، چنان در حاشیه‌های خنثی کننده تفسیر و تحلیل برخی طیف ها قرار می گیرد که گاه مخالفان مستقیم دولت در این‌باره ناتوان می‌نمایند. بلاموضوع کردن اهداف اعلامی دولت که به‌طور مستقیم در برون رفت کشور از مشکلات تأثیر‌گذار است، تنها به تعمیق ناامیدی عمومی و افزودن چالش‌ها می‌انجامد. در این صورت هیچ طرفی از مخالفان داخلی صاحب موقعیت آینده نخواهند بود.

فشارتوأمان داخل و خارج بر دولت حسن روحانی، یک هدف مشترک دارد؛ ناکارآمد کردن.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =