حسینی: آمریکا در مسیر تحقیر یا جنگ قرار خواهد گرفت

یک کارشناس مسائل استراتژیک، در گفتگو با خبرآنلاین، پیامدهای خروج آمریکا از برجام را مورد بررسی قرار داده است.

محمد اکبری: خبرگزاری‌های رسمی جهان طی روزهای اخیر و متعاقب سخنرانی ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام مکرراً اعلام می‌کنند که اقتصادهای اروپایی به خصوص آلمان و فرانسه در تلاشند تا در مقابل تحریم های واشنگتن علیه ایران از اقتصادهایشان محافظت کنند. در همین راستا، وزرای اقتصاد و دارایی فرانسه و آلمان روز گذشته ضمن مخالفت با سیاست آمریکا تصریح کردند که قصد دارند به رویه سابق ادامه دهند. با خروج آمریکا از برجام، تکلیف تحریم‌ها چه می شود؟ آیا می توان به همکاری اروپا امیدوار بود؟ خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگو با دیاکو حسینی، کارشناس مسائل استراتژیک، چشم انداز و آینده برجام را مورد بررسی قرار داده که در ادامه می‌خوانید:

چرا ترامپ تا این اندازه از برجام متنفر بود؟


 

سه دلیل را می توان برای خروج آمریکا از برجام در نظر گرفت. اول از همه کینه توزی او با باراک اوباما و تلاش برای نابود کردن هرآنچه در دولت او ساخته شده بود. دوم؛ انگیزه او برای قوی تر کردن اهرم های فشار در مذاکرات با کره شمالی و سوم؛ تسلیم شدن او در برابر فشارهای طرفداران اسرائیل و لابی عربستان سعودی که از ابتدا با برجام سر ناسازگاری داشتند. این اقدام ترامپ در حالیکه کمترین حمایت های داخلی را دربین نخبگان واشنگتن به همراه داشت و ایالات متحده در وضعیت اخلاقی متزلزلی در جهان فرو برده، بزودی رئیس جمهور آمریکا را متوجه خواهد کرد که با خارج شدن از برجام کنترل سیاست خارجی آمریکا عملا از دستان او خارج شده و به مدار خواسته های اسرائیل و تندروهای عرب کشیده خواهد شد.

او بزودی پی خواهد برد که با ادامه استقامت ایران یعنی همان فرهنگ سیاسی جمهوری اسلامی که ترامپ کمترین آشنایی لازم با آن را ندارد، آمریکا در مسیر تحقیر یا جنگ قرار خواهد گرفت در حالیکه می توانست از آن اجتناب کند. اگر مذاکرات با کره شمالی مطابق وعده ها و میل دولت امریکا پیش نرود، انتقادات به سیاست های ترامپ شدت بیشتری هم خواهد گرفت. بعلاوه؛ او این تفاوت را درک نکرده است که امریکا باید هر گامی به سوی جنگ با ایران را به تنهایی و در وضعیت عدم مشروعیت بین المللی و فقدان حمایت های داخلی بردارد. گامی که اراده به برداشتن آن می تواند ترامپ را در رسیدن به دوره دوم حکومتش ناکام بگذارد. او حتی نتوانست درک کند که بازگرداندن تحریم های ایران چقدر می تواند دشوار وموجب بی اعتباری نه تنها آمریکا بلکه فلسفه تحریم های اقتصادی در روابط بین المللی آمریکا شود. ایران ممکن است بواسطه عدم همکاری امریکا در برجام، روزهای سختی در پیش داشته باشد، اما این روزهای سخت برای آمریکا از جهاتی بیشتر است.

درصد موفقیت مذاکره با اروپا رو چقدر می بینید؟ مقام معظم رهبری در تازه ترین سخنرانی شان فرمودند به اروپا هم اعتمادی نیست...

اتحادیه اروپا و بریتانیا به شدت از تصمیم دولت امریکا عصبانی هستند. آنها احساس می کنند که مورد بی اعتنایی و تحقیر واشنگتن قرار گرفته اند. به علاوه از نگاه اروپا هیچ توجیهی برای خارج شدن از برجام در حالیکه ایران به همه تعهداتش عمل کرده، وجود ندارد. از این گذشته اروپا به خوبی درک می کند که این تصمیم ترامپ نه تنها محصول سیاست داخلی آمریکاست بلکه با هیچ سناریوی معتبری برای رسیدن به توافق جایگزین نشده است. اروپا انگیزه زیادی برای نگه داشتن برجام دارد و امروز از طرف ایران هم تحت فشار قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا می تواند از برجام دفاع کند هرچند این مسئله مستلزم وارد شدن به لفاظی های سیاسی و احتمالا درگیری های حقوقی با آمریکاست اما نهایتاً اروپایی ها متوجه هستند که نتیجه این کشمکش صرفا به برجام مربوط نیست بلکه آینده نقش آفرینی و اعتبار اتحادیه اروپا را در ترتیبات بین المللی تعیین می کند. هیچ کشوری در دنیایی که حکومت و قانون جهانی وجود ندارد، قابل اعتماد نیست. سیاست های ایران نباید بر اساس اعتماد و عدم اعتماد بنا شود بلکه مبنای سیاستگذاری ما باید روش ها و ابتکارهایی باشد که ضمن ایجاد اعتماد نسبی به منافع همه طرف ها از طریق سازش و مصالحه ای که کمترین آسیب ها را به دنبال داشته باشد. در رابطه با اروپا، امروز فرصت خوبی است که این روش ها و ابتکارها به مورد آزمایش قرار بگیرند.

استراتژی ایران در مقطع فعلی چیست؟
موضع جمهوری اسلامی ایران به وضوح اعلام شده است. ما منتظر خواهیم ماند که ثبات قدم دیگر کشورهای گروه 1+5 را ببینیم. همینطور سایر کشورهای خارج از این گروه باید بتوانند اراده شان را برای اجرای برجام و تداوم بهره مندی ایران از این توافق نشان دهند. در صورتیکه ایران بتواند از این منافع همچنان منتفع شود، نه تنها دلیلی برای خروج از برجام نداریم بلکه چشم انداز تازه ای را پیش رو خواهیم داشت که میتواند آغاز یک نظم حقوقی و سیاسی جدید منهای آمریکا باشد. امیدوارم آماده باشیم که در صورت به ثمر نشستن این تلاش ها، دور تازه ای از همکاری های منطقه ای را با اروپا درباره مسائل و نگرانی های مشترک منطقه ای آغاز کنیم. شاید حفظ برجام، سراغازی برای همکاری ایران و اروپا در مورد موضوعاتی باشد که سرچشمه نگرانی های اصلی اروپا در منطقه ماست.

تکلیف تحریم ها چه می شود؟ بویینگ و ایرباس هم ایران را تحریم کردند، آیا شرایط به بدترین حالت در می آید؟
طبیعتاً تحریم های ثانویه امریکا بزودی قابلیت اعمال مجدد را خواهند داشت اما کارآمدی این تحریم ها در صورتیکه اتحادیه اروپا در برابر مشمول شدن این تحریم ها ایستادگی کند، به شدت کاهش می یابد. امریکا ناگزیر باید به این موضوع هم فکر کند که تحریم های آمریکا اگر همراهی سایر کشورها را نداشته باشد نه تنها می تواند به ثبات مالی و روابط تجاری آمریکا آسیب بزند بلکه اعتبار "سیاست تحریم" را از میان خواهد برد. باید صبر کنیم و ببینیم که اتحادیه اروپا چه راهی برای حمایت از دارایی ها و فعالیت شرکت های اروپایی در ابران به کار خواهد گرفت. نتیجه هرچه که باشد، مشخصاٌ ایران تحت تاثیر این تحریم ها قرار خواهد گرفت اما با عدم همراهی اتحادیه اروپا، اثر این تحریم ها بر اقتصاد ایران بسیار کمتر از مقداری خواهد بود که دولت ترامپ انتظار دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدامین A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    4 7
    دلیل عمده نفرت ترامپ از اوباما، به روحیه به شدت نژادپرستانه او بر می گردد. شاید الآن این مسئله را یک جوک فرض کنند، اما زمانی که آدولف هیتلر هم شعارهای نژادپرستانه می داد ، همه او را در حد شعار میدیدند. مخصوصا اینکه، نژاد این مردک دیوانه آلمانیست ، مخصوصا اینکه پدر بزرگش از عناصر افراطی سپاه رایش اول در جنگ جهانی اول بوده است.
  • همت A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    15 3
    ترامپ یک تیر و چند نشان زد اول اینکه هزینه عدم دسترسی ایران به تکنولوژی اتمی را به روسیه منتقل کرد چرا که روسیه هرگز ایران اتمی را کنار گوشش تحمل نکرده و حداکثر تلاش خود را جهت عدم دستیابی ایران به تکنولوژی اتمی خواهد کرد و در این راه هزینه های زیادی هم متحمل خواهد شد دوم اینکه با منت گذاشتن سر عرب ها آنها را سرکیسه کرد سوم اینکه صهیونیستها را راضی و خشنود کرد و منتی هم سر آنها گذاشت چهارم اینکه به یکی دیگر از وعده های خود جامه عمل پوشاند و زمینه رابرای انتخاب دور دوم فراهم کرد از طرفی اروپا هم به ظاهر برجام را حفظ میکند ولی در عمل چیزی عاید ایران نخواهد شد و نهایتاً ایران هم از برجام خارج و کلیه تحریم های سازمان ملل هم برگشت می شود
    • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
      4 5
      حتی وقتی امریکا هم در برجام بود چیزی عائد ملت نشد دیگه امروز که امریکا رسما از برجام خارج شده دل بستن به چین و اروپا خیلی ساده لوحانه است
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    5 8
    بهرحال هر بیماری برای رسیدن به درمان مجبور است دوران نقاهتی را سپری کند شاید لغو برجام برای ایران حکم همان دوران نقاهت را داشته باشد