۰ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۹
زندگی عشایر سوژه عکاسی شد

نمایشگاه عکس «چیزی شبیه زندگی» به هنرمندی اسحاق آقایی با موضوع زندگی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه عکس «چیزی شبیه زندگی» به هنرمندی اسحاق آقایی با موضوع زندگی عشایر استان کهگیلویه و بویر احمد به همت موسسه فرهنگی هنری راد نو اندیش و حوزه هنری یاسوج از ساعت ۱۷ روز جمعه 28 اردیبهشت ماه در گالری بهار خانه هنرمندان ایران افتتاح می شود.

این نمایشگاه تا روز چهارشنبه دوم خرداد ماه میزبان مخاطبان خواهد بود. در توضیح این نمایشگاه آمده است: «کهگیلویه و بویراحمد بخشی از زاگرس مرکزی است که به دلیل داشتن دو نوع آب ‌وهوای متفاوت در کنار هم، یکی از زیستگاه‌های عشایر در طول تاریخ بوده است. بهارها و پاییزها که به نیمه می‌رسند، کوچ عشایر استان آغاز می‌شود و از قشلاق به ییلاق و از ییلاق به قشلاق می‌روند و این حرکت جمعی هر ساله ادامه دارد. با این حال هرساله از جمعیت عشایری کشور کاسته می شود به طوری که طی سال‌های گذشته نیمی از عشایر کوچ‌رو در این استان نیز دست از زندگی عشایری کشیده اند.

این در حالی است که به‌رغم افزایش جمعیت، عشایر کهگیلویه و بویراحمد از ۲۲هزار خانوار در سال ۱۳۴۶ به ۱۱هزار در سال‌های گذشته کاهش یافته است. به نظر می رسد زیست عشایری با ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ خانوار و جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری در قالب ۵۵۲ طایفه در کشور، در حال زوال و تبدیل شدن به زیست روستایی و شهری است که این تغییر بی هزینه نیست و بسیاری از خرده فرهنگ ها، آیین ها، سنت ها و زیبایی های این نوع زندگی به فراموشی می رود.

در این نمایشگاه تلاش شده زندگی، اقتصاد و معیشت، کوچ، صنایع دستی و آیین های عشایر کهگیلویه و بویراحمد در معرض تماشای دوستداران عکس قرار گیرد.»

اسحاق آقایی نیز درباره این نمایشگاه گفت: عکاسی از عشایر برای من یک جوشش فرهنگی است و در روزگاری که مدرنیته در تمام ساختارهای جامعه رسوخ یافته و زندگی ایلی نیز بی تاثیر از آن نیست، برای من که خود این نوع زندگی را تجربه کرده ام فراموش آیین ها و باورهای ایلی در این رهگذر سخت است. همین دغدغه باعث گرایش من به عکاسی از عشایر با نگاهی جامعه شناسی و مردم نگاری شده است.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =