۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۲

یادداشت مستقیم و آشکار، خطاب به آقای حسن روحانی، رئیس جمهور محترم.

«بنام خدای خالق صداقت»
جناب آقای حسن روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران،
سال گذشته که در پایان انتخابات ریاست جمهوری، در اردیبهشت ماه ۹۶ برای بار دوم توسط رای ملت، به ریاست جمهوری برگزیده شدید، در کتاب مفصل برنامه‌های دولت دوازدهم، وعده‌های گسترده و بسیار زیادی در همه فصول مسئولیت های قانونی خود و دولت متبوع خودتان، به ملت، دادید.
اینجانب پس از اعلام پیروزی شما در انتخابات، طی یادداشتی با استناد به مفاد تعهدات و وعده‌های جنابعالی، با شما «حجّت» تمام کردم.
عنوان آن یادداشت بود؛
«آغاز حجت، با منتخب ملّت!!
اینک که یکسال از زمان دور دوم ریاست شما می‌کذرد، همان «حجّت» را به شما عرضه میکنم، و توصیه میکنم، خودتان و مشاورانتان مروری بر کتاب وعده‌ها (با عنوان «برنامه‌های حضرت حجة‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی، برای ریاست جمهوری دولت دوازدهم») بنمایید و سپس این یادداشت را بازخوانی کنید، آنگاه خودتان بگویید ؛ «میزان موفقیت شما و دولت متبوع‌تان در اجرای وظایف و وعده‌هایی که دادید، چند درصد است»؟!!
به عبارت ساده تر، چه نمره‌ای از بیست، به خودتان و دولت دوازدهم، در اولین سالگرد ریاست‌تان، میدهید؟!
علی‌رضا اکبری
۱۹ مرداد ۹۷



"اغاز حجت"، با منتخب ملّت،.
جناب اقاي دكتر روحاني،
رئيس محترم جمهوري،
بعد از سلام و احترام و تبريك پيروزي،
جنابعالي با هر ميزان راي كه از ملت گرفتيد و انچه باستحضار ملت بزرگوار رسيد، پيروز قاطع انتخابات شده ايد.
مستحضريد كه همه مردم ايران، چه انان كه با اميد، به شما راي دادند، و چه انانكه با اميد، به رقيب شما، و حتي انانكه اصلاً راي ندادند، بعنوان "ملّت ايران"، از حقوق ايراني بودن، برخوردارند، و تصوير كلي اين حقوق، در فصل سوم قانون أساسي، مشتمل بر ٢٤ اصل، شرح داده شده است.
همچنين، نيك مستحضريد كه اصل ١٢٢ قانون أساسي، شما را در حدود اختيارات و وظائفي كه عهده داريد، در برابر "ملّت" و رهبر و مجلس، مسئول دانسته.
جنابعالي، هم در دور قبل و هم در اين دوره، در كوران رقابتهاي انتخاباتي، نقدهاي بسياري بر رقيبان خود و دولت هاي پيشين داشتيد، و وعده ها و تعهدات زيادي را طرح، و بعهده گرفتيد. راي اكثريت قاطع مردم به شما نيز، بواسطه باور ايشان از نقدها و وعده هاي حضرتتان بوده است.
اينك كه براي مرتبه دوم، و با اراء بمراتب قوي تر و قاطع تر، اعتماد ملت را به خود جلب كرده ايد،
و، اينك كه هنوز متون برنامه هاي مبسوط و جامع شما، در نظر ملت است، و طنين صداي شما در نقد رقيب و إثبات خود و وعده هاي مشعشع شما، در گوش ملت زنگ ميخورد،
مقتضي است كه به جهت تحكيم ميثاق و بيعت ملت با شما، و تعهد شما به ملت، با مرور اهم قول ها و تعهدات شما، "حجّت مطالبات ملّت" را با جنابتان اغاز نماييم.

اول- شما، در كتاب برنامه دولت دوازدهم، پس از تبيين مسايل أساسي كشور، برنامه هاي خود را بطور مبسوط، در نٌه سرفصل ارائه كرده ايد.
صدها بند برنامه اجرايي مفصل و فراگير، در سرفصل هاي أساسي، شامل موارد زير، وعده هاي مضبوط شما است.
مرور فوري عناوين تعهدات، مقدمه اين "اغاز حجّت" است؛ 


برنامه هاي اقتصادي و توسعه اشتغال، عمدتاً شامل،
رشد و رونق اقتصادي، كاهش تورم، رفع بيكاري،.
برنامه سياسي ، حقوق أساسي و شهروندي ، توسعه و مشاركت، اقوام، شفافيت و مبارزه با فساد، و...
برنامه هاي فرهنگي، در سطوح عمومي و تخصصي
برنامه هاي اجتماعي، توسعه عدالت، رفع اسيبها، حمايتي، توانمند سازي، خانواده، بانوان، سلامت، اموزش، ورزش ، جوانان و...
برنامه هاي علمي و فن اوري، عدالت اموزشي، تغيير و توسعه ساختارها، نواوري، كارافريني، بين المللي،و...
برنامه هاي محيط زيستي، منابع طبيعي، امايش سرزمين، اب و خاك و هوا، حكمراني و بهره وري در منابع، و..
برنامه هاي سلامت و بهداشت و درمان، طرح تحول، توسعه خدمات ، اموزش ، بيمه و ...
برنامه هاي سياست خارجي در سه اٌفق كوتاه، ميان و بلند مدت، و حوزه هاي دوجانبه، بين المللي و جهاني، ديپلماسي هاي تخصصي، تنش زدايي و توسعه مناسبات ساختاري و موقعيتي، تقويت روابط و كنترل محيط هاي عملياتي سياست خارجي، و ...
برنامه ها و راهبردهاي دفاعي، دكترين دفاع و امنيت، ديپلماسي دفاعي، توسعه سخت افزاري ، تامين نرم افزاري فرايند دفاع و امنيت، تامين سرمايه هاي اجتماعي نيروهاي مسلح و....

دوم- اين برنامه هاي گسترده و عميق، قاعدتاً بر مبناي حدود وظائف دولت، مقدورات مملكت، و توان مديريتي و كفايت شما و همكاران شما در دولت تنظيم شده اند.
اين برنامه، حتماً براي اجراء در طول يك دوره چهار ساله، تا ١٤٠٠، و بر اساس شناخت شما از محيط هاي ملّي و بين المللي تهيه شده است.
 هر چند كه بعضي از مهمترين  بند هاي وعده هاي شما، از زمان قبل معطل مانده اند، و ملّت هنوز منتظر تحقق انهاست. از جمله، ان "بند"ها كه تداوم معطل ماندشان، به نفس مردم، بويژه اصلاح امور و حاميان شما بسته است.
پس، توقع ملت از شما، براي اجراي بند بند اين وعده ها، امري معقول و منطقي است.

سوم- در امر اقتصاد؛
وعده رشد ٨٪‏ي اقتصاد، و كاهش و كنترل تورم تك رقمي، رونق پايدار اقتصادي، افزايش سطح درامد خانوار و شاخص هاي معيشت عموم مردم، و ايجاد سالانه نزديك به يك ميليون شغل و رفع بيكاري، از شاخص ترين وعده هاي شما است.

چهارم- در امور سياسي؛
شما نزد حاميان تان، صورتحساب هاي پرداخت نشده قبلي داريد. منشور حقوق شهروندي و تحقق حقوق ملّت در قانون أساسي، مصاديقي خاص نيز دارد. چه شد؟
مناسبات بين قوا، در قانون أساسي تعريف شده است امّاٰ، در عين حال رئيس جمهور قسم ياد ميكند كه پاسدار قانون أساسي نيز باشد و "از ازادي و حرمت اشخاص" انطور كه قانون اساسي ميگويد، دفاع كند، (اصل ١٢١) .
جناب اقاي روحاني، اين موارد، مصداق خاص دارند كه از نظر حاميان شما، هنوز معطل مانده اند. اميد است با اين راي قاطع كنوني كه هم شما و هم ملّت ميدانيد كه، چه ميزان بوده و چه قدرتي دارد، در اين دور، به وعده خود كامل عمل نماييد.
مساله هويت ملّي، حقوق أساسي ملت، تامين حريم خصوصي افراد، دسترسي ازاد به اطلاعات، شفافيت در همه شئون بالأخص در امور اقتصادي، اداري، مالي، سازمانهاي دولتي و خصولتي و  خصوصي، مشاركت سياسي ، اعتماد عمومي، حقوق اقوام و اقليت ها، و نهايتاً "مبارزه با فساد".
جناب اقاي رئيس جمهور، ملّت انتظار دارند كه، "حسنات الابرار، سيّئات المقرّبين"، سرلوحه منش حضرتعالي در مبارزه با فساد باشد.
اخيراً بحث هاي زيادي پيرامون اقرباء افراد مهم، از جمله نامزدهاي رياست جمهوري، در مساله سوء استفاده از قدرت و رانت هاي ثروت اندوزي مطرح شد. از شما رجائاً انتظار ميرود، با همان قاطعيت انقلابي پيشين خود، به هر نوع شائبه و احتمال فساد در اطراف دور و نزديك دولت، برخورد نماييد تا راحت تر بتوانيد ريشه فساد را، انطور كه وعده داده ايد، بخشكانيد.

پنجم- در امور فرهنگي؛
از مردمي كردن فرهنگ و هنر تا تمركز زدايي فرهنكي و حمايت از خلاقيت هاي هنري و حمايت از هنرمندان..
متاسفانه در حوزه فرهنگ و هنر، بنظر ميرسد حداكثر حزم و تحفظ را در دادن وعده ها و حتي مرور تعهدات و يا ياداوري مطالبات عمومي، بخرج داده ايد. شايد نوعي نگاه بسته را، هنوز بر / و يا در ستاد فرهنگي دولت مستولي مي بينيد!

ششم- در حوزه اجتماعي؛
حد قابل ملاحظه اي از نگراني و دغدغه ناهنجاري، از واقعيات اجتماعي در برنامه شما منعكس يافته است.
برغم بخش فرهنگي، در حوزه اجتماعي، شرايط واقعي جامعه، فرصت محافظه كاري را در برنامه، سلب كرده است.
جناب اقاي روحاني، اسيب هاي اجتماعي، از مهمترين عواملي بود كه شما و رقيبان شما، بي مهابا انرا به نقد كشيديد، وعده هاي بسيار مهم و ضروري داديد.
"اسيب هاي اجتماعي" را كه بيشمارند، وعده مديريت و حل و فصل داده ايد. خانواده، بزه، انحراف، خشونت، حاشيه نشيني، ناتواني فردي و خانوادگي، زنان، سلامت و بهداشت، عدالت اموزشي، فرصت هاي شغلي، شايسته سالاري، و..... اصلاح و تكامل و سامان دادن به وضع بي سامان ورزش و تفريحات در مملكت،...
همه اين "مهمّات" را، وعده مديريت و حل و فصل و اصلاح و بهبود و رشد و تكامل داده ايد.
ملت كه فراموش نميكند، و حتما جنابعالي و همكارانتان در دولت فراموش نخواهيد كرد.
هفتم- در حوزه علم و تكنولوژي؛
شما، وعده داده ايد كه، "ساختار نظام علم، فناوري و تكنولوژي و إبداعات كشور" را *تغيير* خواهيد داد.
اين وعده بسيار ضروري و بزرگي است. همچنين، هشت وعده مهم ديگر را، كه مكمل و منشعب از اين برنامه بسيار بزرگ است، شرح داده ايد.
ده ها هزار نفر از اساتيد و مدرسان حوزه اموزش عالي، و ميليونها نفر دانشجو و خانواده هاي انها، همه روزه از "نا بِساماني ها و نا كارامدي هاي" محيط دانشگاهها و پژوهشگاه ها رنج ميبرند.
عدم رعايت استانداردهاي ضروري در جذب اساتيد و  واگذاري پٌست هاي اموزشي و پژوهشي و مديريتي، و عدم تامين عدالت و انصاف در واگذاري مواهب معنوي و مادّي اين حوزه، عدم رعايت عدالت در جذب دانشجو و فرصتهاي تكمليلي، و نيز، وجود پديده "زد و بند" در گوشه هايي از شئون اموزشي و ارزشيابي و مدرك دهي و ... ، از اسيب ها و و ناكار امدي هاي اين محيط است كه خود ناشي از عيب و نقص "ساختار نظام اموزشي" است.
جناب اقاي دكتر روحاني، جنابعالي خود داراي مدرك پي اچ دي هستيد، و همچنين نزديكان شما از اين "درجه" برخوردار شده اند، پس بخوبي مطالبات ملّي را در اين بخش مستحضريد. انتظار ميرود با اصلاح اين سپهر، بسياري از معضلات ملّي، اصلاح و بهبود يابد.

هشتم- در مورد "محيط زيست"؛
در حفاظت از محيط زيست، شما وعده "فرهنگ سازي" و ساختار سازي داده ايد. اينهم وعده مهم و بسيار بزرگي است.
اصلاح نظام تصميم گيري، ارتقاي حكمراني و بهره وري در منابع اب، تدوين برنامه "توسعه كال

بدي" و "امايش سرزمين"، مديريت تامين و توزيع و مصرف و بازيافت منابع اب، "اقتصاد سبز"، مقابله با تغيير اقليم، و .... ،.
جناب رئيس جمهور، شما حتما مستحضريد كه ايران بدون تحقق اين تعهدات، دچار نابودي سرزميني، قومي و ملّي ميشود. و حتما مستحضريد كه، چهار سال پيش رو، "لبه پرتگاه فرصت تاريخي ايران، در محيط زيست" است.
پس، لطفاً مستحضر باشيد كه ملّت، اين مطالبات را "بسيار جدّي" دنبال خواهند كرد.

نٌهم- در زمينه بهداشت و درمان؛

دولت شما، معتقد است كه "معجزه كرده است"، و حتماً  در محدوده "خدمات به بيماران"، ميزان رضايتمندي مشتريان از كمّ و كيف خدمات درماني و دارو، نسبت به دوره قبل، غير قابل قياس است، امّاٰ، در محيط اجرايي وحوزه "مديريت و توليد خدمات درماني دارويي و پزشكي"، سخن ها بسيار است.شما وعده "اصلاح ساختاري نظام بهداشت و درمان" را داده ايد. اين امر همچين شامل نظام بيمه خدمات درماني فراگير نيز ميشود.
جناب رئيس جمهور، لحاظ نمودن نظرات و نقدهاي قاطبه افراد جامعه پزشكي، پرستاري، خدماتي و مديريتي، در اصلاح ساختار مذكور، از مطالبات جدي ملّي است. اين مطالبه نيز، پيگيري خواهد شد.

دهم-در حوزه سياست خارجي و امنيت ملّي؛
جناب اقاي روحاني، شما در اين حوزه، "مدّعي" هستيد!
شما فرياد زديد كه،؛
"با راي پايين، بازوان من ضعيف است، ملت بايد حمايت كند -با راي قاطع- تا من بتوانم ناممكن ها را ممكن كنم".
جناب رييس جمهور، اينك، ملّت، اعتماد خود را با راي قاطع و درصد فوق العاده بالا، به شما و همه، اعلام كردند.
شما فهرست بسيار بلندي در سياست خارجي، تعهد كرده ايد. از كوتاه تا بلند مدت، از عمق خاك خودمان تا اقصي نقاط عالم، از ضعيف ترين همسايگانمان تا قدرتمند ترين قدرتهاي جهان، از رفع نگراني، تا كاملة الوداد، از افغانستان تا عربستان و امريكا...،
جنابعالي گفتيد؛ به من راي قاطع بدهيد، تا اينبار "همه تحريمها، حتي تحريم هاي غير هسته اي " را رفع كنم.
اقاي رئيس جمهور، در دور قبل، دولت شما از ورود به محدوده "فرا برجام" باز داشته شد، اينك امّاٰ، شما وعده اي فرا تر از ان داده ايد.

شما وعده داده ايد كه، "دكترين ملّي سياست خارجي را با اتكا به عقل جمعي و اجماع سازي ملّي" تدوين و اجرا خواهيد كرد!
شما وعده داده ايد كه، "تشتت مواضع و موازي كاري را با احياي جايگاه راهبري وزارت خارجه" برطرف خواهيد كرد،
شما تعهد داده ايد كه، "ظرفيت ساختاري و كاركردي دستگاه سياست خارجي را تا حد تعامل با چالشهاي خارجي" ارتقاء خواهيد داد، (اين يعني نقش محوري وزارت خارجه در بحرانهاي منطقه..)
شما وعده داده ايد كه، "جايگاه منطقه اي و جهاني ايران را در همه شئون راهبردي در سطح جهان، تا حد يك كشور همراه و شريك نظام بين المللي" افزايش خواهيد داد، (اين يعني عادي سازي روابط و مشاركت سازي با همه دنيا..)

جناب اقاي رئيس جمهور، شما گفته ايد كه، "ابتكار عمل را در روابط دوجانبه، از امريكا، خواهيد گرفت"، (اين يعني عادي سازي روابط با امريكا..)
جناب اقاي دكتر روحاني، در حقيقت، "شما در سياست خارجي و روابط بين المللي كشور، وعده انقلاب داده ايد"!
حتما مستحضريد كه اين وعده ها، صريح و مكتوب اند. انجام انها، مستلزم توافق ملّي در عاليترين سطوح و مهمترين أجزاء  ساختار نظام است.
شما يكبار ديگر توقعات ملّي را نسبت به خود، بشدّت افزايش داده ايد. حتماً ميدانيد كه چگونه بايد اين وعده ها را محقق كنيد.
ملّت، كار خود را كرده است، و هنوز هم حاضر به إيثار براي مملكت است. شما، در هر حال، تعهد بسيار سنگيني را قبول كرده ايد. حتماً اين "تكليف ما لا يٌطاق" نيست كه پذيرفته ايد. در صداقت و توان شما، محلّ ترديد نيست، در عين حال، تحقق وعده ها، مطالبه ملّي است.

يازدهم- در حوزه دفاعي؛
شما، در قالب ٢١ تعهد مشخص، وعده داده ايد كه، توان دفاعي كشور را تقويت نموده و سطح بازدارندگي و دفاع از كشور را، ارتقاء دهيد.
شاه بيت تعهدات شما در دفاع و بازدارندگي، از طريق "دكترين دفاع-امنيت و ديپلماسي دفاعي" است.
هم در سخت افزار و هم در ايين دفاع و امنيت، واقع بيني و اقتصاد را، ركن قرار داده ايد.
اين، بسيار مهم است.
سطح تهديدات ممكن و متصور را از نزديكترين عوامل محيط جداري، تا دورترين قدرتهاي جهاني، ديده ايد.
عرصه هاي دفاع را در زمين، دريا و هوا، ديده ايد و هدف شما، ارتقاء سطح توان "موثر" و دفاعي كشور، تا طراز تهديدات ممكن است.
اقاي رئيس جمهور، اينها همه اهداف و وعده هاي بسيار مهم و بزرگي هستند، و حتماً جنابعالي مستحضريد و بصيرانه به مقتضيات مادّي و حقوقي، داخلي و بين المللي اين وعده ها، ملاحظه داشته ايد، پس، اين فهرست بلند و مهم نيز، در متن مطالبات ملّت، قرار ميگيرد.
از مهمترين نيازهاي تامين صلح و ثبات و امنيت ملّي، توان و ميزان "بسيج كنندگي ملّي" است. اتحاد ملّت و هدايت همه توان ملّي در جهت تامين اهداف كشور و منافع احاد مردم،مصداق "بسيج ملّي" است.
دولت مستقيماً متولي امر "بسيج كنندگي" ملّي است امّاٰ، بدون مسئوليت پذيري و حمايت همه أركان نظام از دولت، اين مهم تامين نخواهد شد.

و امّاٰ، در نهايت؛
قانون اساسي، مسئوليت دولت و تركيب انرا به شخص رئيس جمهور داده است، و مجلس شوراي اسلامي، به هر تقدير، كابنيه پيشنهادي شما را، ولو با حكّ و تعديل، راي اعتماد خواهد داد. منتها، انتظار عمومي انستكه، شما حاميان اصلي و پايگاه راي خود را، در تركيب كآبينه قدرتمند، پرانرژي، متخصص، ازاده، پاكدست و فراجناحي، نااميد نكنيد.
اصلاح و تدبير امور، مردان خاص خود را ميطلبد.
اينك؛
بعنوان همكار قديمي جنابعالي در خاتمه جنگ، فرايند صلح و اجراي قطعنامه ٥٩٨، دبيرخانه شورا، و مركز تحقيقات، و همكار سابق شما در دولت هاي پيشين، و نيز، از حاميان شما در دو دوره انتخابات رياست جمهوري،؛
از جنابعالي انتظار ميرود، چنانچه در مسير اجراي اين تعهدات، با موانع يا مشكلاتي خارج از قوه و اختيار خود مواجه شديد، از انجا كه اين وعده ها، در فرايند انتخاب شما، به منزله "شرط ضمن عقد" بوده است، لذا، بدانيد كه، اولاً، ملّت هميشه اماده إيثار در تحقق منافع و اهداف ملّي است، و پشتيبان شما و برنامه هاي شماست،
و در ثاني، هر كجا كه خود را قادر به اداي دِين، اجراي تعهدات، و تحقق شروط ضمن عقد ندانستيد، ملّت كماكان بر مطالبات خود محق است.
سربلندي ملّت ، ابادي و توسعه ايران، صلح و ارامش كشور، و توفيق و سعادت شما را از خدا خواستارم.

عليرضا اكبري،
دانش اموخته صلح سازي و حفظ صلح و
بنيانگذار موسسه پژوهشهاي راهبردي تصميم.
٣١ ارديبهشت ٩٦

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =