۰ نفر
۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
فشار روانی، نقشه دشمن

برای مقابله با فشار روانی، پاسخگویی به شبهات و آگاه سازی افکار عمومی نسبت به ترفندهای دشمن، اقدامی ضروری است. امروز دشمنان ایران به رهبری امریکا و همراهی عربستان و رژیم صهیونیستی به استخدام افراد وطن فروش و خائن از میان منافقین و سلطنت طلب ها اقدام و آنان را در عرصه های مجازی برای تقویت فشار روانی فعال ساخته اند.

"امروز نقشه‌ دشمن این سه چیز است: فشار اقتصادی، فشار روانی، و فشار عملی؛ هدف هر سه نوع فشارهای دشمن هم سیطره‌ بر کشور عزیز ما ایران است."

این سخنان را رهبر معظم انقلاب چند هفته قبل در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) بیان کردند. در مورد فشار اقتصادی سخن ها گفته شده و تدابیری اتخاذ شده و در این یادداشت به موضوع فشار روانی پرداخته می شود.

 فشار روانی در تعریف پزشکی عبارت است از پاسخ یا واکنش به محرک­های درونی و بیرونی و به عبارت دیگر هر گاه تنش از حد تحمل فرد بالاتر باشد، حالتی در او ایجاد می­شود که به آن فشار روانی می­گویند.

در عصر اطلاعات و با رشد خارق العاده رسانه‌های مجازی، جنگ روانی عاملی برای تسلط بر افکار و اذهان و قبولاندن موضوعی در ذهن مردم است. پیام‌های کوتاه و بلندی که هر روزه از شبکه های ماهواره ای رادیوئی و تلویزیونی و یا در فضای مجازی پخش می‌شوند، افکار مردم را هدفگیری کرده و تلاش دارند مخاطب را قانع کنند تا موضوع مورد نظر را داوطلبانه بپذیرد.

امروز فشار روانی، در زیرمجموعه جنگ نرم تعریف می شود و تاثیرگذاری بر برداشتهای عمومی یک ملت را در دستورکار دارد.

داستان مسابقه باد و خورشید را نماد جنگ نرم تعریف کرده اند. داستان از این قرار است که باد و خورشید تصمیم به زورآزمائی گرفته و با هم مسابقه می دهند. آن ها یک مرد که با کت و شلوار در حال قدم زدن هست را نشانه گرفته و می گویند هرکس بتواند کت مرد را از تن او خارج کند، برنده مسابقه خواهد بود. باد به خود می نازد و میگوید من با ایجاد یک طوفان خیلی راحت می توانم کاری کنم که این فرد کت خود را از تن در بیاورد. باد با خشونت می وزد و طوفان برپا می کند، اما مرد مقاومت می کند به درخت ها و بوته های اطراف پناه می برد و نهایتا کت از تن او خارج نمی شود. خورشید لبخندی می زند و بدون خشونت، دمای خود را افزایش می دهد، هوا گرم می شود و آن مرد داوطلبانه کت خود را برای رهائی از گرما در می آورد. در واقع حرکت نرم خورشید باعث می شود که آن مرد داوطلبانه در مسیر هدف خورشید قرار گرفته و داوطلبانه آن گونه عمل می کند که خورشید می خواهد. در جنگ نرم و فشار روانی  نیز دشمن با بهره گیری از ابزار رسانه ای، طوری حرکت می کند تا مردم کشورهای هدف، داوطلبانه دیدگاه های آن ها را بپذیرند. 

معمولا برای اعمال فشار روانی ؛ دشمن، نقاط ضعف یا کمبودها و مشکلات موجود در طرف مقابل را بیش از اندازه بزرگ جلوه داده، و بر نگرانی مردم می افزاید. در عین حال نظام حکومتی را ناکارآمد نشان داده و نقاط مثبت و دستاوردهای ملی را تحریف کرده یا عادی و کوچک معرفی می کند و هدف، ناامید کردن مردم از آینده است و بتدریج با بزرگنمائی کمبودها و نارسایی های موجود، نارضایتی ها و ناسازگاری های اجتماعی رشد کرده و موجب اعتراضات مدنی می شود.

شایعه سازی و متهم کردن دست اندرکاران به فساد نیز یکی از ابزار مهم فشار روانی است. با این حربه، وجود فساد در برخی از دست اندرکاران به تمام مسئولین تعمیم داده می شود و نگرش و رفتار مردم را در جهت مقابله با تمام مسئولین و حتی افراد خدمتگذار سوق دهد. انتشار شایعه و تکرار گسترده آن توسط رسانه ها و بخصوص در فضای مجازی، بعد از مدتی به عنوان یک حقیقت در میان افراد تکرار شده و رویاروئی مردم با حاکمیت را شکل می دهد.

حمله به وحدت ملی و ایجاد تفرقه یکی دیگر از اهداف فشار روانی است. اتحاد و وحدت ملی یکی از عوامل اصلی برای موفقیت هر ملت و حکومت است. از سوی دیگر تفرقه و عدم یکپارچکی، مانع رشد یک ملت و عامل ناکامی و ذلت می باشد. مهمترین هدف فشار روانی، نابودی وحدت ملی است و در این مسیر سعی می شود اختلافات جناحی،حزبی و مذهبی در میان ملت تشدید و تعصبات قبیله ای و جناحی بر پایبندی به منافع ملی فائق آید.

القای یأس و ناامیدی، اشاعه غم و اندوه و مقابله با شادی های طبیعی، بزرگنمائی قدرت دشمن و ایجاد رعب و وحشت نیز از دیگر آثار فشار روانی است که موجب کاهش اعتماد به نفس و  شکست روحی برای افراد یک جامعه می گردد. در مجموع با فشار روانی، سعی می شود تا با تخریب فکری و روانی مردم و نیروهای فعال، انگیزه مقاومت و کار در آنها از بین برود.

یکی از اصول، فشار روانی، مقابله با آگاهی مخاطب است و امروز در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی که یک پدیده بی نظیر در نظام بین الملل بود،  عوامل دشمن با استفاده از ابزار رسانه ای دروغ پراکنی، شایعه پردازی، هجو ارکان نظام، ناکارآمد نشان دادن مسئولین و تحقیر دستاوردهای ملی را برای کاهش اعتماد ملت به نظام اسلامی در دستور کار قرار داده اند.

تردیدی نیست که بسیاری از مردم، مطالبات درست و بجائی در حوزه های معیشتی، اشتغال، گرانی، مقابله قضائی با مفاسد و آسیب های فرهنگی و اجتماعی دارند. تلاش دشمن این است که از مطالبات مردمی سوءاستفاده کند و با استفاده از عوامل نفوذی خود ، این اجتماعات را در مسیر اهداف خود هدایت نماید. در این زمینه بدون شک، مسئولان نظام و بخصوص سران سه قوه باید با تلاش و همدلی و تدبیر روزافزون در جهت حل مشکلات گام برداشته و قدر مردم نجیب و همیشه در صحنه را بدانند.

اما برای مقابله با فشار روانی، پاسخگویی به شبهات و آگاه سازی افکار عمومی نسبت به  ترفندهای دشمن، اقدامی ضروری است. امروز دشمنان ایران به رهبری امریکا و همراهی عربستان و رژیم صهیونیستی به استخدام افراد وطن فروش و خائن از میان منافقین و سلطنت طلب ها اقدام و آنان را در عرصه های مجازی برای تقویت فشار روانی فعال ساخته اند. برای مقابله با این عوامل، بسیج میلیونی نیروهای انقلابی بخصوص جوانان و فعال سازی آنان در محیط مجازی ضرورت دارد. ما امروز در یک جنگ نرم با دشمن هستیم و همانند اوایل انقلاب باید به ایجاد یک ارتش بیست میلیونی برای ورود در این جنگ همت گماریم و با توکل به خدا و اعتماد به نصرت الهی، در این عرصه نیز پیروز خواهیم شد. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IT ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    1 3
    آمریکا دشمن اصلي اين ملت است . سپاه و دولت در کنار هم باید با ترفندهای آمریکا مقابله کنند.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    1 0
    داستان مسابقه خورشید و ماه را خوب آمدی...
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    0 0
    درنهایت مردم واقعیت ها را خواهند فهمید و دشمنان ملت را درهر کسوت و چهره ای خواهند شناخت. مردم ایران با بصیرت مثال زدنی هر دشمنی را چه در داخل و چه در خارج می شناسند و مطمئناً روزی این دشمنان داخلی راهی به جز خروج از کشور نخواهند داشت و دشمنان خارجی هم مجبور به مصالحه با مردم و خواست قلبی آنان خواهند شد.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    0 0
    فشار رواني باید با اعتماد سازی دولت نسبت به مردم مدیریت شود.