۰ نفر
۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۰

وقتی از بحران دلار در فوتبال می‌گوییم، دقیقا درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم؟

احسان خراسانی؛ این پرسشی است که شاید خیلی از شما دوست داشته باشید درباره آن بدانید. این روزها یکی از بزرگترین رویاهای فدراسیون این است که برای حضور در جام جهانی مبلغی بیش از 8میلیون یورو آورده مالی خواهد داشت. 

این پول اما خود چالشی بزرگ است برای فدراسیون فوتبال ایران. حتما می پرسید چرا؟ قیمت دلار در بازار آزاد تقریبا دو برابر قیمت دلار دولتی است. این یعنی درآمدهای فدراسیون فوتبال به محض ورود به کشور نصف می شود. این درست همان چیزی است که برای آنها یک چالش محسوب می شود. یکی از مدیران ارشد دولتی که از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم هست، در این‌باره و در حین جام جهانی گفته بود: «ما ناچاریم بخشی از این دلارهایی که می گیریم را صرف تیم ملی و کادرفنی آن کنیم. ما اگر قرار باشد این دلارها را به کشور بیاوریم، باید با دلار 4200 تومانی، معادل ریالی آن را بگیریم. ولی اگر بخواهیم مربی خارجی جذب کنیم یا با کی‌روش تمدید کنیم، با چالش دریافت ارز دولتی روبرو هستیم. الان نمی شود خیلی شفاف در این‌باره حرف زد ولی این چالش را خواهیم داشت چون دلارهای‌مان خیلی مشخص است که چطور قیمت گذاری می شود اما پروسه بازگیری اش خیلی دشوار است.»

او درست می گفت. در فرمول فعلی البته اگر بازگشت تحریم ها دوباره این پروسه را کابوس وار نکند، اینگونه است که فیفا دلارهای ایران را به سفارتخانه مان در سوئیس تحویل می دهد و این دلارها پس از کسر کارمزد از طریق وزارت امور خارجه به وزارت ورزش و سپس فدراسیون فوتبال ایران می رسد. 

حالا در شرایط برعکس اگر فدراسیون بخواهد دلار هزینه کند باید ابتدا در هیات رئیسه خود این را به تصویب برساند. بعد به تصویب کمیته فنی و کارشناسی مربوطه در وزارت ورزش برسد. شورای برون مرزی آن را تائید کند و به امضای وزیر برسد و سپس به دولت فرستاده شود تا از طریق هیات دولت برای‌شان از بانک مرکزی تامین ارز کنند.

در همین روزهایی که پشت سر گذاشته شده، یک شایعه توفانی در بین اهالی فوتبال ایجاد کرده است. این که استقلال سال قبل برای گرفتن مامه تیام از ارز دولتی استفاده کرده است. همین حالا وزارت ورزش انرژی زیادی گذاشته است برای تکذیب این شایعه. حالا به این ها اضافه کنید که استقلال و پرسپولیس همین امروز چقدر قرارداد دلاری دارند و مربیان‌شان باز هم نیاز به بازیکن خارجی را در تیم های‌‌شان احساس می کنند.

این ها همه بخشی از مشکلاتی است که ورزش این روزها در این دوگانگی قیمت ارز دچارش شده است. از یک سو تیم های استقلال و پرسپولیس زیر نظر دولت هستند و شامل قوانین دریافت ارز دولتی می شوند چون وزیر ورزش رئیس مجمع آنهاست و هر انتخابی در این تیم ها با تائیدیه نهایی او اتفاق می افتد. از سویی دیگر اما این چالش پیش روی این دولتی هاست که نهادهای نظارتی و قوانین کشور، آنها را از برداشت از بودجه دولت منع کرده اند. 

جالا اقلا استقلال برای امسال نزدیک سه میلیون دلار تعهد ارزی دارد. در پرسپولیس هم این رقم خیلی کمتر از این رقم نیست. استقلال حدود 500 هزار دلار پرونده باز دلاری در فیفا و پرسپولیس حدود یک میلیون دلار پرونده احتمالا منجر به رای دارد. این یعنی یک بحران بزرگ ارزی. 

هر دوی این باشگاه ها همین حالا به دلیل تلاطم های ارزی، برای سفرهای خارجی پرتعدادشان در سال هم با مشکل روبرو هستند. این مشکل را به چالش تحریم ها و دشواری بازگرداندن پول های‌شان از ای اف سی، پول رضایتنامه بازیکنانی که به خارج می فروشند و پاداش های فیفا اضافه کنید.

دلار واقعا برای فوتبال، به‌خصوص برای فدراسیون، استقلال و پرسپولیس که شاخص های فوتبالی‌مان هستند یک چالش بزرگ شده است.

 

41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =