تا کنکور سال ۹۸ یک سال زمان باقی است و این زمان برای تغییر کافی است و همه داوطلبان به طور یکسان از آن بهره می‌برند، پس وقت‌کُشی مبنای علمی و عقلی ندارد.

احمد حج‌فروش *

بر اساس روح، هدف و متن قانون سنجش و پذیرش دانشجو (مصوب تاریخ ۹۲.۶.۱۰) قرار بود سابقه تحصیلی، پس از ۵ سال محور اصلی سنجش و پذیرش دانشجو باشد و میزان تأثیر کنکور در پذیرش دانشجو به حد اقل خود (۱۰ تا ۱۵ درصد) کاهش یابد. تفسیر غلط و منفعت‌طلبانه رئیس سازمان سنجش از دو قانون سبب شده در ۱۱ سال گذشته بر خلاف روح، هدف و متن قانون، ضریب تأثیر کنکور به ۱۰۰ افزایش و ضریب تأثیر سابقه تحصیلی به صفر کاهش یابد. متأسفانه، برداشت سوء رئیس آن سازمان از تبصره‌های ۴ و ۵ ماده ۵ قانون به‌ویژه اختصاص ۸۵ درصد ظرفیت کل دانشگاه‌ها (اعم از دولتی و غیر دولتی) به سابقه تحصیلی (که هیچ‌گاه به ۱۰ درصد هم نرسید) و نادیده گرفتن ضرورت افزایش ضریب تأثیر سابقه تحصیلی برای تحقق ظرفیت ۸۵ درصد که در قانون تصریح شده است، مهم‌ترین انحراف از قانون بوده است.

شورای سنجش و پذیرش دانشجو در آخرین جلسه خود، برای دوازدهمین سال اجرای قانونِ (سال ۹۸) تعیین تکلیف کرد و به‌جای افزایش ضریب تأثیر سابقه تحصیلی به ۸۵ درصد و کاهش حداکثری ضریب تأثیر کنکور و رساندن آن به ۱۵ درصد؛ شق‌القمر کرد و برای سابقه تحصیلی به ضریب ۳۰ درصدِ ۳ سال پیش عقب‌گرد کرد. بعید نیست تصمیم جدید این شورا برای سال ۹۸ نیز به همان سرنوشت سال ۹۵ دچار شود؛ دو باره مادرِ داوطلب دیگری به دیوان عدالت اداری هدایت شود و با حمایت مافیای کنکور رأی بر باطل‌شدن همین مصوبه بسیار تنگ نظرانه شورا داده شود و همه اعضای مافیای کنکور قند در دلشان آب شود که مجددا سابقه تحصیلی را به خاک سیاه صفر نشانده و کنکور کماکان به ۱۰۰ بودن خود ادامه می‌دهد. هر چند که اگر راه شکایت هم بسته باشد، ضریب ۳۰ درصدی که سال‌ها وجود داشته از قدرت هیولایی کنکور چیزی نمی‌کاهد.

اکنون افراد مسئول به سئوالات زیر پاسخ دهند:
شورای سنجش و پذیرش دانشجو تا کی باید تحت تأثیر تفسیرهای غلط و منفعت‌طلبانه رئیس سازمان سنجش تصمیم غلط بگیرد؟ 
مجلس شورای اسلامی تا کی باید تحت فشارهای مافیای کنکور سکوت کند و وظیفه نظارتی خود را نادیده بگیرد؟

آموزش‌وپرورش تاکی باید مرعوب سازمان سنجش و کنکور قرار گیرد و تا این حد ضعف نشان دهد که در پی کاهش دروس پایه دوازدهم باشد؟
کمیسیون مربوط در شورای عالی انقلاب فرهنگی تا کی باید به شعارهای دبیرکل خود بسنده کند و با وجود این همه شواهد در آسیب‌شناسی کنکور، وقت خود را صرف اختراع دوباره چرخ کند؟

پس از تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر اعمال ضریب ۳۰ درصدی قطعی برای سابقه تحصیلی، افراد و گروه‌هایی ادعا کرده‌اند که این تصمیم نه تنها به داوطلبان دارای معدل ۲۰ هم کمک نمی‌کند، بلکه رتبه کنکور آنها را پایین می‌آورد. ضمن تأیید این ادعا، باید گفت نه تنها ضریب تأثیر قطعی ۳۰ درصد بلکه ضریب تأثیر قطعی ۵۰ درصد سابقه تحصیلی نیز به رتبه کنکور داوطلبان کمکی نمی‌کند. تنها در صورتی که ضریب تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بالاتر از ضریب تأثیر کنکور باشد (مثلا ضریب تأثیر قطعی سابقه تحصیلی ۶۰ و ضریب تأثیر کنکور ۴۰ باشد، ضرایبی که سه سال آخر رژیم گذشته بر سنجش و پذیرش دانشجو حاکم بود)، آنگاه دارندگان معدل بالا در امتحانات نهایی مزد خود را از کوشش درس خواندن مبتنی بر یادگیری مطالب علمی در سطوح پیشرفته (نه تست زدن‌های مکرر مبتنی بر یادگیری سطحی حافظه‌ای متکی به انواع ترفند) خواهند گرفت. اکنون وقت آن رسیده که نمایندگان مجلس (که بسیاری از آنها دانشگاهی هستند) سرنوشت جوانان، تعلیم و تربیت و توسعه علم و فناوری کشور را (که در گرو کاهش حد اکثری ضریب تأثیر کنکور است) فدای رو در بایستی با سازمان محل اشتغال خود نکنند و یا آن دسته از نمایندگان که تحت فشار شدید مافیای کنکور هستند، به همه آسیب‌هایی که از سوی این مافیا و کنکور (با سئوالات چهار گزینه‌ای) به همه نظام‌های علمی- آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی وارد می شود، فکر کنند و در اسرع وقت قانون سنجش و پذیرش دانشجو را بر اساس ماده واحده‌ای که در نظر سنجی از ۸۴ تن از فرهنگیان و دانشگاهیان پیشنهاد شده است (مبتنی بر ضریب تأثیر ۸۵ برای سابقه تحصیلی و ضریب تأثیر ۱۵ برای کنکور)، اصلاح کنند.

بدیهی است تا کنکور سال ۹۸ یک سال زمان باقی است و این زمان برای تغییر کافی است و همه داوطلبان به طور یکسان از آن بهره می‌برند. با توجه به اینکه تغییر برای همه یکسان است، بنابراین، ادعاهای مقامات وزارت علوم مبنی بر نیاز به فرصت دو یا سه ساله برای اعمال تغییر در ضوابط سنجش و پذیرش دانشجو تنها برای وقت تلف کردن و ادامه قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی ۱۱ ساله منفعت‌طلبانه آنان است و این وقت کُشی مبنای علمی و عقلی ندارد. به نظر کارشناسان برنامه‌نویسی رایانه‌ای، تغییر در این برنامه‌ها در سازمان سنجش حد اکثر ۱۰ روز زمان نیاز دارد. یاد آور می‌شود پیشینه تاریخی سنجش و پذیرش دانشجو که چکیده آن در جدول زیر به نمایش گذاشته شده نشان می‌دهد حدود ۷۷ سال؛ سابقه تحصیلی (تنها معدل سال آخر دوره متوسطه که در مواردی با نمره آزمون‌های ورودی همتراز شده) محور اصلی سنجش و پذیرش دانشجو در کشور بوده و سه سال آخر رژیم گذشته سابقه تحصیلی با ضریب ۵ و کنکور با ضریب ۲ در پذیرش داوطلبان مؤثر بوده است.

جدول کنکور


* پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    134 2
    85 درصد داوطلبان کنکور این چیزی که شما میخواهید رو نمی خوان.مافیا هم شما هستید که خلاف نظر داوطلبا صحبت میکنید معلوم نیست کی هستید به کجا وصلید با این شدت انتقاد میکنید دست پیش هم گرفتید که پس نیوفتید .مافیا اینه که هر داوطلب چند صد هزار تومان به آموزش و پرورش بده تا جیب شما پر شه خبر آنلاین لطفا این بار پیام ما رو ثبت کن
  • رضا A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    113 1
    در امتحانات نهایی امکان تقلب وجود دارد و نمی تواند معیار سنجش صحیحی باشد ولی در کنکور امکان تقلب نیست در شرایط حال حاضر متأسفانه کنکور عادلانه آرین راه هست.
  • طرفدار کنکور IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    84 2
    با سلام و خسته نباشید اینجانب سال 91 کنکور دادم و اصلا با این متن موافق نیستم ، و به نظرم بسیار سطحی نگری است. هر آزمون بسته به شرایط برای غربال کردن افراد خاصی به کار می رود . امتحان نهایی نیز برای سنجش حداقل ها به کار می رود تا از طریق آن بتوان مدرکی به نام دیپلم را به فرد اعطا کرد. امتحان نهایی برای فرق گذاشتن بین نمره 19 و 20 اصلا مناسب نیست ، چرا که بر خلاف نظر نویسنده امتحان نهایی بیشتر با حفظ کردن و انشاوار نوشتن و ... سر و کار دارد . اما کنکور با شیوه متفاوت و به منظور هدفی دیگر طراحی می شود . در کنکور حداقل نمره اصلا معیار نیست. کلمه ای به نام پاس شدن وجود ندارد و عملا کنکور برای صندلی برترین دانشگاه ها و تشخیص بهترین دانش آموزان می باشد. ادامه در کامنت بعد ...
  • طرفدار کنکور IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    89 0
    بر خلاف نظر نویسنده سوالات کنکور به صورت مفهومی و ترکیبی می باشد. و کسی که فقط مطلب را حفظ کند در این امتحان موفق نخواهد شد. در نهایت اینکه من منکر مضرات کنکور نمی شوم ، کنکور بار مالی هنگفتی به خانواده ها وارد می کند ، کنکور مافیا دارد ، کنکور برای بعضی ها دکان است و .... اما هنوز هم اگر قرار به انتخاب بین امتحان نهایی و کنکور باشد من کنکور را انتخاب می کنم. از چاله به چاه نیافتیم
  • بی نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    75 1
    سوابق تحصیلی، ملاک موثقی برای گزینش دانشجو نمیباشد. نگارنده بهتر بود بجای توسل به بخش نامه ها و لحن شعارگونه به چرایی تداوم کنکور میپرداخت. تفاوت در امتحان مدارس، تبعیض در درون مدارس، غیر قابل اعتماد بودن نمرات داده شده به دانش آموزان، عدم وجود امتحانات سراسری در مقاطع تحصیلی گوناگون به گونه ای که متضمن برآورد سطح دانش محصلین گردد و عدم برگشت وضعیت در ملاک محض سوابق تحصیلی و بسیاری از دلایل دیگر ضعف اتکاء محض به سوابق تحصیلی را مشخص میسازد. حتی اگر کنکور برداشته شود قطعا" داشگاههای معتبر هرگز اتکاء صرف به سوایق تحصیلی نخواهند نمود و خود مبادرت به یرگزتری آزمون خواهند نمود که منجر به تعدد سنجش گشته و حکایات خود را دارد. از ناپچنگی نگارنده و برخورد سطحی ایشان در عجیم
  • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    12 54
    مبنای پذیرش دانشجو باید سوابق امتحانات نهایی سال سوم باشه نه سه ساله دبیرستان چون مراکز غیر انتفاعی کیلویی به دانش آموزان نمره میدهند و تبعیض فراگیر تر میشه
  • محمد A1 ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    4 46
    متاسفانه مافیای کنکور در برابر همین تاثیر 30درصدی کنکور نیز مقاومت میکنند وحاضر به کاهش وزن کنکور نیستندخواهشمند است تمام نمایندگان مجلس رانسبت به جوسازی مدیر یکی از انتشارات کنکور باخبرکنید
    • علائی IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      28 0
      شما از موسسه گاج هستین درسته که پکیج ارتقا معدل لایو اینستاگرام گذاشتیجق مردم گرفتنی است بی سواد.
  • بی نام IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    31 1
    سابقه تحصیلی اشتباه است اگه میخواییم استرس داوطلب ها کم شه بهتر است در سال کنکور دوبار برگزار شود با همون ظرفیت ها سابقه ایی که سوالات لو میره به چه درد میخوره.
  • سجاد A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    32 0
    با عرض احترام،اقای حج فروش فرموده اید که از این طرح عده ای مافیا سود خواهند برد،من جوان ۲۸ ساله ی فوق لیسانس که به علت راهنمایی های به اصطلاح کارشناسان مسیر اشتباهی در زندگی رفته ام و الان صاحب چیزی نیستم جز یک مدرک بی ارزش که نه علاقه ای به آن دارم نه شغلی،حالا که می خواهم به علاقه ی خود برگردم اما تنها گناه م این است که معدل پایینی دارم،چطور می شود از ۸۵ درصد سهم امتحانات دبیرستان در کنکور صحبت کرد وقتی هنور کمترین عدالت آموزشی در این کشور برقرار نیست،وقتی سوالات نهایی سالهای قبل به راحتی لو رفته تقلب و تصحیح سلیقه ای اوراق در گذشته و شاید در الان وحود داشته،چگونه همه را به چوب معدل دبیرستان برانیم،ایا دانش اموزی که در روستاهای بلوچستان تحصیل کرده با مدارس تهران در یک سطح آموزشی هستند؟
  • کارشناس آموزش IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    2 33
    ضمن تشکر از نویسنده محترم اولا قانون باید اجرا بشه ایشان درست میگن سازمان سنجش بخاطر منافع اقتصادی خود برای 12 امین سال هم می خواد قانون رو زیر پا بزاره. اما اکثر کامنت ها در باره از بین نرفتن آموزشگاه ها درست میگن حتی آموزشگاه ها ممکنه در اثر ضریب تأثیر بالای سابقه تحصیلی از الآن هم بیشتر بشن، اما این اتفاق در واقع توسعه بعلمی واقعی است، چون در سئوالات تشریحی ترفند کاربرد نداره وهمه آموزشگاه ها مجبور میشن با هم رقابت سالم داشته باشن چون مجبور میشن به سمت طراحی سئوالات تشریحی مفهومی تر و عمیق تر و حتی سئوالات المپیادی پیش برن و این یعنی توسعه علمی کشور. اما بی خود نباید به معلمان شریف وامین که همینا هستن سئوالات کنکور رو طرح میکنن تهمت تقلب و نمره فروشی زد، چون در امتحانات نهائی
  • کارشناس آموزش IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    1 36
    سربرگ اوراق امتحانی جدا میشه و تصحیح کننده نمیدونه ورقه مال کیه و یا کدوم مدرس و حتی وقتی ورقه ها از یک شهر به شهر دیگه یا مرکز استان برای تصحیح فرستاده میشه تصحیح کننده نمیدونه ورقه مال کدوم شهره، علاوه بر این دو نفر ورقه را تصحیح میکنن که اگه نیم نمره دو تصحیح باهم فرق داشته باشه نفر سوم بازبینی میکنه . البته آموزش وپرورش بایدامنیت سئوالات رو بیشتر کنه و تصحیح الکترونیکی رو تقویت کنه که مشکلات کمتری داشته باشه . نکته مهم اینه که تا حالا لو رفتن سئوال در کنکور خیلی وسیع تر از امتحانات نهائی بوده و زمینه تقلب در کنکور با شکل متفاوت بیشتر از امتحانات نهائی است . چه در جلسه با علامت میشه گزینه صحیح را به دیگری منتقل کرد چه موقع انتقال اطلاعات پاسخنامه ها به رایانه ولی باید به هردو اعتماد کرد
  • دبیر دبیرستان IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    0 23
    در پاسخ آقا سجاد عزیز باید گفت اولا شما با معدل پائین و با ضریب 100 کنکور موفق شدید لیسانس بگیرید و پس از لیسانس ادامه دادید و حالا با مدرک فوق لیسانس نیاز ندارید دو باره دیپلم بگیرید اما داوطلبان دیپلمه سابق با معدل پائین بنا به رأی شورای عالی آموزش وپرورش می توانند معدل خود را از طریق شرکت مجدد در امتحانات ترمیم کنند. دوماگر سابقه لو رفتن گسترده در سطح کشور نه یک ربع قبل از امتحان در یک حوزه شهری کوچک که خیلی زود سئوال عوض شد را جستجو کنید کنکور سابقه بد تری داره. با الکترونیکی شدن و جدا بودن سربرگ مشخصات فرد از اوراق امتحانی تصحیح سلیقه ای واعمال نفوذ ممکن نیست. سوم مگر الآن سئوالات کنکور برای روستاهای سیستان و بلوچستان و تهران فرق میکنه که با امتحانات سئوال هماهنگ بی عدالتی میشه؟
    • سجاد US ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      15 0
      جناب دبیر محترم دبیرستان،با عرض ارادت و دستبوسی،اولا چشم بسته غیب گفتن که هنر نیست،وقتی خود حضرات طراح این طرح سخیف معترفا که با وجود داشتن معدل بالا از نظر فنی به ضرر دانش اموز تمام می شود،آن وقت دفاع جانانه از این طرح چه معنایی می تواند داشته باشد جز منفعت؟بله سوالات کنکور لو رفته درست،اما در این چند سال اخیر که خبری از لو رفتن سوالات کنکور نبوده اما بالعکس با وجود گسترش شبکات مجازی بیشتر مشخص شده که چطور به راحتی امتحانت نهایی قابل خریداریس،ثانیا مشکل با کنده شدن سذبرگ قابل برطرف شدن نیست وقتی که ممکنه هنوز خطای انسانی وحود داشته باشد رابعا بحث معدل ارتباط مستقیم با معلم و دبیرستان تحصیل دارن کما اینکه کنکور از استاندارد متفاوتی از مدرسه برخوردار است،
    • سجاد US ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      10 0
      خامسا بر فرض که صحبت شما درست و عدالت اموزشی در ایران عزیز یکسان و امتحانات نهایی از نظر استاندارد برگزاری و کیفیت سوالات و همه و همه درست و به قول شما این تاثیر گل و بلبل،برادر یا خواهر عزیز مشکلات فنی طرح رو چه کنیم؟چه کنیم که حتی معدل بالای تجربی ضرر مستقیم می کند اما داوطلب قبل ۸۴ یا رشته های دیگر سود دو سر بردبنازم به این عدالت آموزشی که طرفدار هم دارد،تا امرزو یک کنکور و بود و کاسبهای آن،از فردا دکان امتحانات نهایی و ترمیم معدل ایضا خرید و فروش امتحانات رونق ارزی به خودش خواهد گرفت و از فردا قیمت های اون به صرافی ها هم اضافه خواهد شد. امید وارم حداقل اگه چشم رو هر چی می بندید رو عدالت نبندید.
  • بی نام RO ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    20 0
    آقای نویسنده متن، شما بیا از حقوق معلمان صحبت کن که ناچار هستند مرتب کلاس خصوصی و آموزشگاه علمی برند و انرژی کافی و تمرکز در کلاسهای درسی موظفی خود نداشته باشند. یقین داشته باش این مسائل کنکور هم که شما این همه روش داری چونه می زنی حل میشه.
  • مومنی IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    30 0
    خود فروش نه حج فروش
  • علائی IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    21 0
    صحبت کردنتو یاد بگیر با شخصیت از شما شکایت قانونی خواهد شد.تاوان تهمت های ناروایی شما در دادگاه انقلاب حل و فصل خواهد شد .منتظر احضاریه باشید آقای حج فروش .
  • معصوم IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    0 30
    مثل اینکه معدل پائین ها و طرفداران سازمان سنجش و اعضای مافیای کنکور همگی علیه نظر یک محقق بسیج شدند و اکثر آنها هم عصبانی هستند از چی ؟ از حرف حساب در باره بی قانونی سازمان سنجش جالبه میگن سازمان سنجش از داوطلبان نظرسنجی کرده و اکثر افراد کنکور را ترجیح دادن. خب معلومه داوطلبان حق دارن که بگن کنکور رو ترجیح میدن . وقتی ضریب تأثیر کنکور 100 و ضریب تأثیر سابقه صفر باشه همه میگن کنکور عکس اینم درسته، اگه ضریب سابقه 100 بشه و کنکور صفر معلومه که هیچ آدم عاقلی کنکور رو انتخاب نمی کنه چرا که رتبه یک کنکور هم در این صورت اگه معدلش از 18 کمتر باشه قبول نمیشه. ضریب 100 کجا و ضریب صفر کجا؟
    • بی نام GB ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
      8 0
      معدل بنده ۱۹ و با این قانون مخالفم
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    2 45
    نظرات رو که میخوندم اکثرا مخالف حذف کنکور و جایگزینی سوابق تحصیلی هستند که خوب چون همشون کنکوریند باید هم این طور احساسی نظر بدند ولی از عقلا و دلسوزان و کارشناسان و تصمیم گیران نهایی تقاضا دارم برای نجات نسل های آینده از منجلاب کنکور که سیستم آموزشی ایران رو نابود کرده به این نظرات احساسی توجهی نکنند و همانند یک پزشک متهد و دلسوز برای نجات جان این بیمار رو به موت دست به تیغ جراحی ببرند و اصلاحات اساسی رو در این سیستم مفلوک آموزشی اجرا کنند .
    • مهدی A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      16 0
      شما اگه بلد بودی بنویسی متعهد بعد بیا نظر کارشناسی بده . در ضمن کنکور غربالگری دقیقتری داره ، چون اولا در امتحانات نهایی ، تصحیح کنندگان سلیقه ای برخورد میکنن ، دوما هیچ وقت سطح امتحانات نهایی که در سالهای مختلف برگزار میشه یکسان نیست مثلا امتحانات نهایی که در سال85 برگزار شده نمیتونه همسطح امتحان نهایی سال 96 باشه بنابراین تاثیر دادن اون نمیتونه ملاک درستی برای ورود به دانشگاه باشه ثالثا سطح تقلبات گسترده در امتحان نهایی چه پخش سوالات در تلگرام و چه تقلب وسیع دانش اموزان رابعا فضای استرس گونه مضاعف امتحان نهایی و نمره گرا کردن خانواده و دانش اموزان خامسا اگر حتی 100 هزار معدل 20 داشته باشیم مشخص هست که نمیتوان این افراد را اربال کرد و ناچارا مجبور هستن یه کنکور کوچکتر برگزار کنن.بچاپ
    • فریبا A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      13 0
      حذف کنکور وقتی امتحانات نهایی استاندارد نیستن,وقتی ما تو کشورمون آموزش برابر نداریم,وقتی بچه های مناطق محروم اکثرا از داشتن معلم و شرایط آموزشی مطلوب محرومن،وقتی تو امتحانات نهایی تقلب میشه بنظر شما منطقیه ؟کنکور حذف بشه و امتحانات نهایی بشن ملاک ورود به دانشگاه؟یعنی شما میگید بین بد و بدتر ،بدتر رو انتخاب کنند؟تا زمانی که وضعیت آموزشی واسه امتحانات نهایی مطلوب نشه حذف کنکور یه کار احمقانس،در حال حاضر کنکور بهترین و عادلانه ترین رقابت برای سنجش دانشجویان سرتاسر کشوره
    • بی نام US ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      3 7
      عوامل مافیای کنکور مثل اینکه خیلی فعال هستند از تعداد منفی ها میشه فهمید.
  • سعید SA ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    13 0
    وقتی سوالات مثل هلو دست بچه هاست؟عادلانه است تاثیر قطعی ؟میزان رای مردم است ۸۵٪ مخالف تاثیر قطعی هستند با استناد به سایت سنجش
  • هادی DE ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    15 0
    ایشون انگار از سیاره ی دیگه ی اومدن افرادی مثل ایشون اینده یک نسل رو نابودمیکنن و بعد از ده سال میگن اشتباه کردیم و برمیگردن به همین کنکور اموزش و پرورش میخواد با طرح ترمیم معدل از سفره کنکور بی نصیب نباشه و بودجه خودش رو برای چندین سال تامین کنه
  • هادی DE ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    12 1
    اموزش و پرورش اگه میخواد کنکور حذف بشه اول ازمون استخدامی خودش رو حذف کنه بعدا بیاد راجب کنکور نظر بده مگه بچه ها موش ازمایشگاهی هستن که روی اون ها ازمایش میکنن بعد میگن اشتباه کردیم
  • ن.ش A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    15 2
    شما که انقدر دم از روح قانون می زنید، براتون مهم نیست که روح چند میلیون دانش آموز با تصویب این قانون تباه میشه و دیگه امیدی برای ادامه ی زندگی و ساختن آینده نخواهند داشت؟ شما حس کردی درد دانش آموزی رو که پول نداره سوالات لو رفته ی امتحان نهایی رو بخره و معدلش از بقیه پایین میشه؟ شما هیچ وقت جای دانش آموزان روستایی بودی که ببینی وضعیت مدرسه ها و معلماشون چطوره؟ چطور میخوای جواب دانش آموزی رو بدی که تمام امیدش برای جبران گذشته کنکور بوده؟ چطور حرف از مافیا نیزنی وقتی این موسسات لعنتی دو روز بعد از طرح این مصوبه پکیج امتحان نهایی و ترمیم معدل با خدا تومن پخش می کنن؟ 85 درصد کنکوری ها مخالف تاثیر سوابق تحصیلی هستن. چرا به زور میخواید نظر خودتونو تحمیل کنید به ما؟
  • مبین RU ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    12 1
    ای بابا. شما وقتی تونستید سطح تحصیلی و امکانات یک روستای دور افتاده رو با کلان شهرا یکی کنید . و از لو رفتن سوالات امتحان نهایی جلوگیری کنید .اونموقع این حرف ها رو بزنید.
  • علیرضا US ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    8 0
    خب شما که میخوای مافیا رو هدف بگیری کنکور رو حذف نکردین که فقط یه بازار دیگه به اسم بازار نهایی ایجاد کردین داوطلب هم استرس نهایی داره هم کنکور مافیا هم سود دو چندان میکنه هم کتاب نهایی میفروشه هم کتاب تست این تصمیم سودش اول برای آموزش پرورش هس که برای ترمیم معدل پول میگیره و بعد مافیای کنکور قربانی هم دانش آموز هست.
  • ن.ش A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    7 0
    دیپلمه معدل19.5 ابنکه میگن 85 درصد دانشگاه ها طبق سوابق تحصیلی پر میشه برای رشته های پر طرفداری مثل پزشکی نیست.
  • سارا A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    9 1
    لطفا زمان کنکور رو افزایش بدید،اینکه دانش آموزان سالها درس میخونن و فقط 4 ساعت مهلت داشته باشن که به سوالات پاسخ بدهند روش اشتباهیه و باعث ورود روش های تستی و میانبر میشه در حالی که اگه 6 یا 7 ساعت به داوطلبان فرصت داده بشه در جلسه کنکور دست مافیای کنکور هم کوتاه میشه ،چون که دیگه نیازی به کلاسهای دست و ترفند و اینجورچیزا به حداقل میرسه، کنکور اشکالاتی داره باید اشکال هاش برطرف بشه که اینکه بیاید سوابق تحصیلی رو که به مراتب بدتر از کنکوره جایگزینش کنید متن خبر رو که خوندم فکر کردم یه فرد بی سواد نوشته آخه سوابق تحصیلی و معدل مگه میتونه میزان صلاحیت داوطلبان رو مشخص کنه؟ اونم سوابق تحصیلی یک ترم ؟؟؟ هر شخص قبل از ورود به دانشگاه 12 سال درس میخونه ادامه در کامنت بعدی
  • فريد شجاعي مهر A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    11 1
    مجموعه ای از مطالعه گریزی، قوانین نشناسی، پیشداوری های واپس مانده و کلی گویی های حاصل از محصور ماندن در دیوارهای بلند فکری را می شد در این سخنان یک جا دید. دست مریزاد، به نوبه خودش بی نطیر بود این همه اشتباه و ناراستی در چند خط متن.
  • مائده A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    12 1
    واقعا تاسف باره که اینطور سودجویانه از تاثیرقطعی حمایت می کنید و ذات کثیف خودتون رو از قبل بیشتر نشون می دید. تاثیرقطعی فاجعه ترین اتفاقیه که میتونه اجرا بشه و اگه لغو نشه وای به روز کسایی که از این قانون دفاع کردن چون آه و نفرین هزار دانش آموز رو برای خودشون خریدن. مافیای کنکور ما نیستم، ما دانش اموز مناطق محرومیم که نمیتونیم نمره خوب بگیریم ولی اینقدر تلاش میکنیم تا درنهایت یه رشته خوب قبول بشیم. مافیای کنکور امثال شما هستن که از این قانون ناعادلانه دفاع میکنن و دو روز نگذشته پکیج ترمیم معدل بیرون میدن. امتحان های نهایی اصلا برای سنجش مناسب نیست و کنکور با هر عیبی ک داره فعلا بهترین راه برای سنجش و ورود ب دانشگاه ست. تاسف برای شما و امثال شما
  • سارا A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    12 2
    اگه ملاک ورود به دانشگاه سوابق تحصیلی ،پس چرا فقط سوابق یک ترم از 12 سال رو تاثیر میدید،این یک ترم یعنی سوابق تحصیلی؟ نه عادلانس ،نه عاقلانه ، سطح سوالات نهایی خیلی پایین تر از اونیه که بشه داوطلبان رو تفکیک کرد سوالات نهایی مفهومی نیستند و صرفا حفظی هستن تو امتحانات نهایی تقلب زیادی اتفاق میافته، و حتی در سالهای اخیر سوالات به طور گسترده لو میرفت به طوری که کار به گزارشات خبری رسید ، سطح مدارس و آموزش همه دانش آموزان کشور یکسان نیست و طبیعتا دانش آموزانی که از امکانات بهتری بهره بردند نمرات بالاتری کسی میکنند با چه معیاری سوابق تحصیلی ملاک گزینش میتوونه باشه شما اگه خیلی نگران داوطلبانید اکثر داوطلبان با تاثیر قطعی مخالفن به جای بدتر کردن شرایط ایرادات کنکور رو برطرف ک
  • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    6 0
    شما که اینقدر دم از قانون میزنین بر اساس قانون سوابق تحصیلی باید معدل سه سال تحصیلی باشه نه یک سال و این وسط کسی سود نمیکنه جز یک سری موسسه و مافیا
  • ftm A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    6 1
    مجموعه ای از مطالعه گریزی، قوانین نشناسی، پیشداوری های واپس مانده و کلی گویی های حاصل از محصور ماندن در دیوارهای بلند فکری را می شد در این سخنان یک جا دید. دست مریزاد، به نوبه خودش بی نظیر بود این همه اشتباه و ناراستی در چند خط متن
  • ی مخاطب A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    10 1
    من خودم سال 96واس دیپلم شرکت کردم و شنیدم و همه ام میدونن سوالارو فروختن و خیلیا با این شیوه معدلشون بالا شد اونایی ک پول داشتن این انصاف نیس ک معدل رو تاثیرشو بزارن چون ک خیلیا با پول معدلشون بالاس و حتی امسال پیش دانشگاهی هم امتحان اول خیلیا امتحان اولو داشتن و معدلشون شد بالا و نمیشه ک ادمای بی پول بخاطر فکر چن تا ادم ک انصاف ندارن بدبخت شن اگ شما ب فکر مردمید تاثیر معدلو صفر کنید ک رقابت برابر شه بعید میدونم انصافی ت سازمان سنجش وجود داشته باشه اینطور ک معلومه
  • بی نام US ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    11 1
    ٨٥/.داوطلبان،مخالف تاثير قطعي هستند..با گفته شما پس همه دانش آموزان مافيا هستند اما افرادي مثل شما نه..تاكي ميخوايد ظلم كنيد؟؟لطفا بدون طرفداري قضاوت كنيد.حتي افرادي باكمترين اطلاعات هم ميدانند تاثير مستقيم ظالمانه است حتي براي معدل بيست ها
  • امیرحسین A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    11 3
    درود،به تست زنی و یادگیری برای کنکور میگن یادگیری سطحی؟ یا صرفا حفظ کردن و قورت دادن يک شبه کتاب درسی که بعد امتحان هیچ نکته ای توی ذهن نمی مونه؟ سواد درست حسابی برای انتقاد هم ندارند این مافیا
  • یک کنکو ی RO ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    12 1
    خبر آنلاین لطفا پیگیری کنید تا ببینید بالاخره سال دیگه تاثیر قطعی خواهد بود یا مثبت.با قطعی بودن تاثیر و تقلب های فراگیر ضربه بزرگی بر بسیاری از دانش آموزان وارد می شود.
  • طرف دار تأثیر قطعی 30 درصد و بیشتر IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
    0 5
    بنظر من بیشتر افرادی که برعلیه مقاله سازنده استاد حج فروش و تأثیر قطعی سابقه تحصیلی نظر دادن افراد بسیج شده از سوی آموزشگاه های کنکور هستند که زحمتشون زیاد میشه و علاوه بر تست باید روی سئوالات تشریحی هم کار کنن. در واقع مافیای کنکور و دانش آموزان درس نخون که معدل پائین دارن و میخوان با دوپینگ ترفندهای کنکور رتبه های بالا رو بدست بیارن از تأثیر قطعی سابقه تحصیلی نگران و ناراحت هستن.برای همین به معلمای درستکار توهین نمره فروشی میکنن، لو رفتن سئوالات امتحان نهائی رو مطرح میکنن و استاندارد بودن و عدالت کنکور رو مطرح میکنن وخلاصه هرچی ناسزا میتونن به امتحانات نهائی میگن و هرچی تعریف و تمجید غیر واقعی دارن از کنکور میکنن.
  • بی نام DE ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    4 0
    مافیا کنکور کسانی هستند که با پول دادن به خبرگزاری ها سرنوشت چند میلیون دانش امور رو تباه میکنن. نه به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی
  • رها RO ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    4 0
    جناب برا چی به مسائل دیگه اشاره نمیکنید برا چی به فکر بچه های فقیر و محروم جامعه که توی مدارس خیلی سطح پایینی درس خوندن نیستید قبول ندارید که بعضی روستاها معلم نداره یا بعد از یه مدت معلم میاد چرا به این اشاره نمیشه که ما بچه های مناطق محروم با بچه های مناطق برخوردا که در رفاه اموزشی درس خوندن یکسان نیستیم چرا نمیشه همچون رستگار رحمانی ها به اینده ای که میخوایم با تلاش خودمون برسیم اشاره کردید به مافیای کنکور ،مافیا که با این قانون خیلی خیلی پررنگ تر شده موسسات مختلف از دو روز بعد از تصویب این قانون علاوه بر اینکه همیشه تبلیغ پکیج های میلیونی تستی رو میکردن حالا پکیج امتحان نهایی تبلیغ میکنن این وسط ما دانش اموزا هم هزینه ی دوبرابر باید بپردازیم و هم استرس دو برابر داشته باشیم
  • رضا A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    5 1
    دید نویسنده مقاله بسیار سطحیه. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی ظالمانه و ناعادلانست. شما دید درستی به کنکور و اکتحان نهایی نداری...فقط میگی کنکور حذف شه حالا با هر روشی که بشه ، بشه ، ولو کاملا ناعادلانه باشه.
  • وحید A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    4 0
    تا زمانی که زیر ساخت های قانون فراهم نباشه چه طور می توان قانون را اجرا کرد که داوطلبان کنکور آسیب نبینند ؟