پیام رسانهای بومی در مدت زمان حیات کوتاه خود و در رقابتی سازنده رشد منطقی و مناسبی داشته اند و از این پس نیز با رفع کاستی ها و بهبود خدمات بیشتر مورد استقبال قرار خواهند گرفت اما نباید توقع داشته باشیم که به راحتی و در اندک زمانی در رقابت با نسخه های بین المللی پیشی بگیرند.

لعیا مسروری 

روز پنج شنبه، چهار پیام رسان سروش، گپ، ایتا و بیسفون با انتشار بیانیه ای مشترک به صراحت از حمایت های دلسوزانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیام رسان های بومی قدردانی کردند. بلافاصله و پس از یک روز پیام رسان دیگری نیز به طور مستقل با صدور بیانیه ای از خدمات و پشتیبانی وزارت ارتباطات قدردانی کرد. 

آنچه از گزارش های رسمی و غیر رسمی برمی آید پیام رسان های بومی در صورت درخواست و طی روال قانونی از 5 میلیارد تومان وام با بهره 8 درصد و اقساط 36 ماهه و تنفس یکساله بهره مند می شوند و تا کنون دو پیام رسان از این مزیت برخوردار شده و یک پیام رسان در مسیر تکمیل مدارک قرار دارد.

از سوی دیگر واگذاري امكانات تخصصي و حرفه اي از جمله هم مكاني تجهيزات مرتبط، پهناي باند مناسب، اينترنت پر سرعت و سایر خدمات فنی بر اساس نیاز خاص هر پیام رسان نیز از امکانات و مزیت های فنی است که در اختیار پیام رسان های داخلی قرار گرفته است. تعيين و اعمال تعرفه ترجيحي بر اساس مصوبه شورای عالی مجازی کشور و حتی امکاناتی فراتر از آن در صورت درخواست به پیام رسان های بومی تعلق گرفته است و این حمایت ها همچنان ادامه دارد.

البته که برای هر ایرانی مايه افتخار و مباهات است كه از نوآوريها و خلاقيت هاي بومي جوانان ايراني حمايت کند و این گونه که مشهود است وزارت ارتباطات نیز حمایت های خود را نسبت به این پیام رسان ها دریغ نکرده است اما باید به این چند نکته توجه داشت:

نخست : پیام رسانهای بومی در مدت زمان حیات کوتاه خود و در رقابتی سازنده رشد منطقی و مناسبی داشته اند و از این پس نیز با رفع کاستی ها و بهبود خدمات بیشتر مورد استقبال قرار خواهند گرفت اما نباید توقع داشته باشیم که به راحتی و در اندک زمانی در رقابت با نسخه های بین المللی پیشی بگیرند. قدر مسلم این کار نیاز به زمان و تکمیل و بهینه تر شدن نسخه های فعلی دارد. خواهد کرد. در ض به این نکته توجه داشت که وظیفه قانونی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد و توسعه نرم افزار نیست بلکه فراهم کردن زیرساخت فنی برای توسعه خدمات تحت شبکه است.

دوم: به نظر می رسد انتشار بیانیه های مذکور و قدردانی از وزارت ارتباطات با چنین صراحتی، حجت را بر منتقدانی که معتقدند وزارت ارتباطات حمایت لازم را از پیام رسان های بومی انجام نداده است تمام می کند تا رویکرد رسانه ای خویش را اصلاح کنند اما بعد از این ادامه چنین تقابل عامدانه ای در رسانه ها و تلاش برای مغشوش کردن افکار عمومی هر انسان منصفی را درباره صداقت و دلسوزی چنین منتقدانی به تردید وا می دارد.

سوم: گاهی لازم است انسان در کلام و عمل خویش تفکر کند و سنجیده و با سند سخن گوید. به ویژه وقتی قرار است از جایگاه و منزلت یک وکیل و قاضی و سردار و .. سخن گفت بیش از پیش باید با سند و متانت و در مسیر عدالت و انصاف سخن گفت تا شاهد این نباشیم که برخی با رفتار و زبانشان یاران و مریدان حق و حقیقت را مورد عتاب و خطاب قرار می دهند. اکنون که پس از مدت ها یک وزیر جوان بر مصدر امر نشسته است که هم متخصص و متبحر است و هم متدین و معتقد به مبانی نظام اسلامی است و در مسیر شفافيت و مبازره با فساد قدم می گذارد، که برای مردم تشنه و طالب آنند،عقل سلیم حکم می کند که اگر طالب حق و حقیقت و مخالف با فسادیم هستیم او را تقویت کرده و حمایت کنیم.

چهارم: براساس مطالب گفته شده، ایراد اتهام به وزارت ارتباطات که با پیام رسانهای داخلی مخالف است و از آنها حمایت نمی کند، یا از روی غرض و عناد است یا از سر نا آگاهی و کم اطلاعی. اگر از روی غرض و عناد است که بخشودنی نیست و اگر از سر ناآگاهی و کم اطلاعی است با این بیانیه های صریح پنج پیام رسان داخلی، موضوع بیش از پیش روشن شده است و باید با فروتنی از ظلمی که به این وزارتخانه و وزیر جوان آن شده عذرخواهی شود و ظلم به طریق مطلوب جبران شود.

پنجم: آنهایی که اساسا نه با شخص وزیر و وزارت خانه و دولت بلکه با شفاف سازی مشکل دارند و از این طریق برخی منافع آنها قطع می شود و به همین دلیل دست به دشمنی و جنگ رسانه ای زده و قصد ادامه آن را دارند باید بدانند که در چنین شرایط حساسی که بیش از هر زمان دیگری به همدلی نیازمندیم صف آرایی رسانه ای در مقابل دولتی که برخاسته از ملت است نتیجه ای جز تفرقه افکنی و ناامیدی مردم و خوشحالی دشمنان نخواهد داشت.

همان گونه که در متن یکی از بیانیه های مذکور آمده است وجه المصالحه قراردادن موضوع پیام‌رسان‌های داخلی در مناقشات سیاسی باعث صدمه به مسیر رشد این صنعت دانش‌بنیان می زند و باید از آن پرهیز شود. تفرقه‌افکنی آفت رشد است و اعتماد عمومی را نسبت به آنها کاهش می دهد و فضا را برای این پیام رسان ها محدود خواهد کرد.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =