ایسنا نوشت: بعد از زلزله 7.3 ازگله استان کرمانشاه در سال 96، بعدازظهر امروز زلزله دیگری با بزرگای 5.9 رخ داد که به گفته محققان این رخداد لرزه‌ای می‌تواند سبب وقوع پس‌لرزه‌های زیادی ‌شود و بنابراین فوج زمین‌لرزه‌هایی با بزرگای کمتر در ساعات آینده در همین پهنه قابل انتظار است.

مهدی زارع، عضو هیان علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به جزئیات زلزله بعد از ظهر ثلاث‌باباجانی تازه‌آباد استان کرمانشاه گفت:‌ این زلزله امروز یکشنبه 31 تیرماه در ساعت 14 و 37 دقیقه با بزرگای 5.9 رخ داد.

او با بیان اینکه این زلزله در ثلاث باباجانی غرب در واقع در کانون زمین‌لرزه 21 آبان ماه سال گذشته رخ داده است، ادامه داد: با توجه به اینکه این زلزله در میانه روز و ساعات بعد از ظهر رخ داد، بیداری مردم موجب بیرون بودن آنها و در نتیجه احتمالا خسارت جانی کمتر این رخداد است.

او زلزله 5.9 ریشتر امروز تازه‌آباد را پس‌لرزه زلزله 21 آبان ماه سال گذشته دانست و یادآور شد: از نظر موقعیت کانون زمین‌لرزه می‌توان به صورت اولیه، رخداد این زلزله با بزرگای 5.9 را پس‌لرزه زمین‌لرزه آبان ماه سال گذشته ازگله دانست.

زارع در عین حال خاطر نشان کرد: البته رخداد لرزه‌ای امروز نیز می‌تواند سبب وقوع پس‌لرزه‌های زیادی ‌شود و بنابراین فوج زمین‌لرزه‌هایی با بزرگای کمتر در ساعات آینده در همین پهنه قابل انتظار است.

به گفته او بر اساس پیش‌بینی‌ها این پس‌لرزه‌ها عمدتا در پیرامون همان پهنه کانونی و در منطقه تازه‌آباد، جوانرود و دشت ذهاب ادامه می‌یابد و ثبت می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه زلزله‌های کوچک به تعداد زیاد (زلزله‌های فوج گونه) در منطقه زاگرس شاخص هستند، یادآور شد: وقوع فوج زمین‌لرزه‌های پس از زلزله 21 آبان سال 96 در مناطق دشت ذهاب و زلزله‌های مستقل در ناحیه "سرابله" و "ایلام" و همچنین در منطقه سرپل ذهاب و قصر شیرین در 5 سال گذشته، وقوع فوج زمین‌لرزه در هفته اول آذر ماه سال 1392 که بزرگترین آنها بزرگای 5.3 و سایر زلزله‌های آن و همچنین فوج‌زلزله‌های کوچک با بزرگای کمتر از 5 از جمله نمونه‌های فوج زمین‌لرزه منطقه زاگرس به شمار می‌رود.

زارع با اشاره به خسارات وارد شده به منطقه پس از زلزله ثلاث‌باباجانی تازه‌آباد، خاطر نشان کرد: خسارات وارد شده به این منطقه به معنای غیر قابل سکونت بودن آن نیست. همچنین عوامل متعددی در آسیب دیدگی منطقه زلزله‌زده موثر بوده که از آن جمله می‌توان به پهنه آسیب دیده در حوزه نزدیک گسل مسبب، زلزله 21 آبان با بزرگای 7.3 و کیفیت پایین ساخت بیشتر بناها اشاره کرد.

به گفته او واحدهایی که در ثلاث باباجانی و سر پل ذهاب آسیب جدی دیده‌اند، علاوه بر کیفیت بد ساختمان، بسیاری از آنها در حاشیه رودخانه یا بر روی خاک دستی و بر روی زمین‌های کشاورزی با خاک نرم ساخته شده‌اند. به نظر می‌رسد اثر تشدید خاک نرم و سطح بالای آب زیرزمینی باعث شده که شدت امواج در سطح زمین بیشتر شده و این بناها خسارت بیشتری را متحمل شوند.

زارع ادامه داد: اطلاعات اولیه نشان می‌دهد روند گسلش زلزله امروز تازه آباد به احتمال زیاد نزدیک به شمالی-جنوبی بوده و بنابراین احتمالا مولفه جابه‌جایی جدی و شدید، در راستای شرقی-غربی و عمود بر گسل رخ داده است. اثر توپوگرافی یعنی تشدید امواج لرزه‌ای در زلزله در لبه‌های قله‌ها و پاشنه‌های تپه‌ها و دره‌ها و نیز در روستاهایی که در لبه ارتفاعات یا بر روی تپه‌ها قرار دارند رخ داده است.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =