ایسنا نوشت: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: مردم باید بدانند که کودک آزاری یک جرم عمومی است و در صورتی که فردی ببیند که کسی کودکی را مورد آزار قرار می‌دهد، در صورت عدم اطلاع به مراجع قضایی خودش مجرم است.

حبیب الله مسعودی فرید با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی برای پیشگیری از وقوع مجدد جرائم کودک آزاری، گفت: موافقیم که به مردم اطلاع رسانی شود و از آن بهانه‌ای درست کنیم تا به بحث پیشگیری بپردازیم. این موارد باید برای رسانه‌ها، تبدیل به سرنخی برای اطلاع رسانی به مردم شود.

او در واکنش به پخش آموزش‌های خود مراقبتی در برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای و خارج از کشور نیز گفت: این مباحث حساسیت‌های خاص خودشان را نیز دارند. در صورتیکه به این حساسیت‌ها توجهی نشود ممکن است کل یک برنامه تلویزیونی در داخل کشور دچار اشکال و آسیب شود اما در عین حال همچنان این مسائل وجود دارند. هر جایی که حواسمان نباشد این اتفاق ممکن است بیفتد و بچه‌ها در معرض خطر قرار بگیرند.

مسعودی فرید با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی بیشتر برنامه‌های خود را معطوف به آموزش والدین و مربیان در این حوزه کرده است، اظهار کرد: بسیاری ممکن است توان و دانش کافی، برای ورود به این عرصه را نداشته باشند اما در آن مداخله کرده و آسیب زننده باشند. گاهی کتاب‌هایی در کشور منتشر می‌شوند که بر اساس اصول علمی نیستند، به همین دلیل باید مسائل درست و نادرست را از یکدیگر جدا کرد.

او در پاسخ به این سوال که چرا سازمان بهزیستی در مورد حادثه خمینی شهر و اظهارات نماینده این شهر سکوت کرد؟ گفت: پاسخ‌ها و نامه‌هایی به دادگستری و نماینده‌ای که به انتشار این خبر اعتراض کرده‌ بود ارسال کردیم. بحثی که وجود داشت این بود که اساسا رسانه در این مباحث باید چگونه عمل کند؟ گاهی به این مسائل به عنوان سوژه نگاه می‌کنیم و آنها را «سوژه اجتماعی» در نظر می‌گیریم چرا که ممکن است این مسائل در جای دیگری تکرار شوند.

طراحی اتاق فکر در صدا و سیما برای تولید برنامه‌های خودمراقبتی کودکان

او با بیان اینکه نهادهای بسیاری در حال کار کردن روی این موضوعات هستند، تصریح کرد: در جریان هستم که صدا و سیما نیز اتاق فکری در این زمینه طراحی کرده است و چندین برنامه نیز در صدا و سیما پخش شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تمام ملاحظاتی که درباره این موضوعات وجود دارد، روی آنها کار می‌کند. این نشان می‌دهد که همه حساسیت این موضوعات را فهمیده‌اند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: در مورد موضوع مدرسه غرب تهران شخص مقام معظم رهبری نیز پیامی را صادر کردند که نشان می‌دهد موضوع مهمی است. این آموزش‌ها باید در جایی که بچه‌ها حضور دارند انجام شود. برای مثال در مدارس، در مهدهای کودک و برای پدر و مادرها این آموزش‌ها باید برقرار باشد تا دارای مهارت‌های لازم شوند. برای مثال تمرین‌هایی در مهدهای کودک تحت عنوان حریم خصوصی برای کودکان آموزش داده می‌شود که در آن یک زیرانداز کوچک به هر کودک داده می‌شود و عنوان می‌شود که هیچ کس حق ندارد وارد این حریم بشود. به این ترتیب کودک یاد می‌گیرد که معنی حریم خصوصی یعنی چه؟.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: از زمانی که حادثه مدرسه غرب تهران اتفاق افتاده است، مردم نگرانند و باید برای رفع این نگرانی برنامه‌های آموزشی را در اولویت قرار دهیم.

مسعودی فرید افزود: با این حال آموزش‌های رسانه‌های خارج از کشور، در جامعه مخاطب چندانی ندارد. این در حالیست که در صورتی که این آموزش‌ها در آمریکا و رسانه خودشان نمایش داده شود جامعه مخاطب مشخصی دارد. پدر و مادرها باید بیاموزند به هر کسی اعتماد نکنند؛ کودک نیز باید بداند در صورتی که برایش مشکلی ایجاد شد، چه کند و به چه کسانی اطلاع دهد؟.

برنامه‌های آموزشی نامناسب، آسیب‌زا هستند

او با بیان اینکه اگر برنامه آموزشی به خوبی ارائه نشود ممکن است آسیب‌زا باشد، اظهارکرد: معتقدیم که باید تمام جوانب را در مورد این آموزش‌ها در نظر بگیریم و از نگاه طرف‌های مختلف به این موضوع نگاه کرده و تحلیل کنیم اما اینکه بچه‌ها در معرض آسیب هستند را کاملا قبول داریم و باید به عنوان موضوعی حیاتی بیشتر روی آن کار کرد و به نگرانی موجود در جامعه پاسخ مناسب داد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: پاسخ مناسب نیز قطعا آگاه سازی بچه‌ها با زبان خودشان، آموزش پدر و مادرها و برخورد قاطع با کسانی است که این رفتارها را نشان می‌دهند. نکته‌ای که وجود دارد این است که باید سریع به مردم اطلاع رسانی کنیم. الان مردم باید بدانند که در مورد مدرسه غرب تهران چه برخوردی با خاطیان انجام شده است؟ یا در مورد متجاوز خمینی شهر اگر مردم بدانند که با آنها چه برخوردی شده است احتمال دارد که افراد این کارها را کمتر تکرار کنند و این مسئله موجب تقویت سیستم می‌شود.

مسعودی فرید افزود: تا تنور داغ است باید این برخوردها انجام شود. در صورتی که این اتفاقات فراموش شود ممکن است تاثیر لازم را نداشته باشد اما اگر به موقع انجام شود بهتر است. این اتفاقات باید بهانه ای شوند که رسانه ها سرانجام لایحه حمایت از حقوق کودکان را پیگیری کنند و یا والدین از مدارس موفق بپرسند که آیا آموزش مهارت های زندگی را به کودکان داده‌اند یا نه؟.

وقوع ۹۰ درصد کودک‌آزاری‌ها از سوی نزدیکان کودک

او با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کودک‌آزاری‌ها از سوی نزدیکان کودک اتفاق می‌افتد، اظهارکرد: این درحالیست که کودک به این افراد اعتماد دارد. به همین دلیل باید بداند درصورت بروز مشکل به پلیس و یا تلفن ۱۲۳ اطلاع دهد. مداخلات سریع قوه قضائیه و نیروی انتظامی خیلی کمک کننده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه سازمان بهزیستی همواره در موضوعات آموزشی، پیشگام بوده است، توضیح داد: برای مثال مساله آموزش مهارت‌های زندگی از سال ۷۸ و ۷۹ آغاز شد اما به ما گفته می‌شد که در حال ترویج فرهنگ غربی یا فردگرایی هستیم. این در حالیست که الان همه در مورد مهارت‌های زندگی صحبت می‌کنند. با این حال معتقدم این برنامه به عنوان یک درس رسمی در آموزش و پرورش جا نیفتاده است.

مسعودی فرد تصریح کرد: زمانی که مقام معظم رهبری در مشهد فرمودند که باید روی سبک زندگی کار کنیم، برای ما نقطه روشنی بود که متوجه شدیم راه را درست رفته‌ایم. سال‌های سال است که می گوییم مهارت‌های زندگی از درس‌هایی مثل ریاضی و فیزیک واجب‌تر است. در مورد آموزش‌های پیش از ازدواج نیز این آموزش‌ها را از سالها پیش آغاز کردیم اما الان تازه این موارد مطرح می‌شود.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =