مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران از خشک شدن چشمه‌های باداب‌سورت به دلیل خشکسالی و سوء مدیریت خبر داد.

 چشمه‌های باداب سورت پلکانی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان و دومین اثر طبیعی ملی کشور واقع در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری است که در روزهای اخیر با توجه به خشکسالی‌ و تغییر اقلیم و عدم مدیریت صحیح در این منطقه حجم آب آن بسیار کاهش یافته است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامه (مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت باداب‌سورت گفت: براساس آخرین بازدیدها که روز گذشته از این منطقه صورت گرفته، مشخص شده است که میزان آب بسیار کم شده و به صورت باریکه‌ای روی پله‌ها جریان دارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز حجم آب در این منطقه در فصل تابستان کم می‌شد، خاطرنشان کرد: اما در حال حاضر به شدت حجم آب کاهش یافته و این اتفاق ناشی از شرایط تغییر اقلیم است و با توجه به کمبود بارش و تغییرات اقلیمی انتظار می‌رفت که ما دچار چنین مشکلی شویم.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران خاطرنشان کرد: آن چیزی که مسلم است، این است که خشکسالی و تغییرات اقلیم در تغییر وضعیت باداب‌سورت به طور حتم موثر است. در ارتفاعات این منطقه همیشه برف داشتیم، اما چند سالی است که زمستان‌ها هم در این مناطق برف مناسبی نداشتیم و از آنجا که برف، منابع آب زیرزمینی را تامین می‌کند، از همین رو با مشکل مواجه شده‌ایم.

ابراهیمی با بیان اینکه باداب‌سورت دچار مشکلات متعددی است، گفت: خشکسالی و عدم مدیریت صحیح آب همه کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، البته باداب‌سورت در منطقه‌ای قرار دارد که در بالادست آن سد یا زمین‌های کشاورزی قرار ندارد و نمی‌دانیم در پایین‌دست و به دلیل حفر چاه‌ها با مشکل مواجه شده است یا خیر؟ این موضوع نیاز به یک کار مطالعاتی زمین‌شناسی دارد.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه متاسفانه باداب سورت دچار مشکلات متعددی از جمله عدم مدیریت صحیح در این منطقه است، تصریح کرد: با استفاده از بخش خصوصی می‌توانیم سورت را به یک منبع درآمد برای مردم منطقه تبدیل کنیم. متاسفانه یکی از عوامل موثر در خشک شدن باداب‌سورت سوء مدیریت در این منطقه است، اگرچه که آب به این منطقه ارزش زیادی داده است و این ساختار ناشی از حرکت آب بوده است، اما اگر باداب‌سورت روزی خشک هم شود، ساختار زمین‌های منطقه به گونه‌ای است که می‌تواند از لحاظ گردشگری مهم باشد، اما به دلیل عدم مدیریت صحیح در حال از دست دادن این وضعیت هستیم.

ابراهیمی با تاکید بر عدم مدیریت صحیح این منطقه گفت: روز به روز شاهد تخریب بیشتر این منطقه هستیم، متاسفانه اهالی محلی با نیسان مسافران را به این منطقه حمل می‌کنند. در محدوده حوضچه برای خرید و فروش خوراکی اقدام به ایجاد دکه کرده‌اند که این اقدامات بسیار اشتباه است و معتقدم اگر این منطقه را به بخش خصوصی واگذار می‌کردند، قطعا مدیریت بهتری می‌شد.

وی ادامه داد: با اصلاح قوانین مناطقی مانند باداب‌سورت را می‌توانیم به بخش خصوصی واگذار کنیم تا بتوانیم بهتر آن را مدیریت کنیم و صنعت گردشگری را رونق دهیم و وابسته به نفت و معادن نباشیم که تجدیدناپذیر هستند، چراکه بالاخره روزی ذخایر نفتی پایان می‌یابد، در حالی که صنعت گردشگری هیچ وقت پایانی ندارد، اما متاسفانه هنوز به این موضوع توجه نداریم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران خاطرنشان کرد: در حقیقت باید با مکانیزم دقیقی این واگذاری‌ها به بخش خصوصی صورت بگیرد که امکان رانت نیز وجود نداشته باشد، به هر حال باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و نمی‌توانیم به دلیل عدم داشتن قوانین کارا از چنین موقعیت‌هایی استفاده نکنیم. قطعا باید مکانیزم محکم و البته سهل برای واگذاری خدمات به بخش خصوصی داشته باشیم. متاسفانه این پارادوکس‌ها باعث می‌شود تمام ظرفیت‌هایمان را از دست بدهیم.

کیوان بیگلریان (فعال محیط‌زیست) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت باداب سورت گفت: متاسفانه به دلیل بارش‌های کم، چشمه‌ها و یخچال‌های طبیعی که ۸۰ درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کنند، در حال خشک شدن‌ هستند. باداب سورت هم به این دلیل و هم به دلیل ضعف مدیریت و ناکارآمدی مسئولان خشک شده است و ۱۵ درصد بیشتر از حجم آب باداب‌سورت باقی نمانده است.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =