ایسنا نوشت: رئیس نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تنها 30 تا 35 عدد میش مرغ در منطقه بوکان باقی مانده است.

یوسفی با بیان اینکه در خوشبینانه ترین حالت تعداد این پرنده بین 30 تا 35 عدد در محدوده کوچکی از بوکان است اظهار کرد: متاسفانه زیستگاه این پرنده بدلیل تعارضات و تهدیدات محیطی در حال ازبین رفتن است و زمینه انقراض این پرنده کوتاه پرواز را سریعتر فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه میش مرغها در اواسط فروردین آشیانه سازی می کنند اظهار کرد: این پرنده خجالتی در حدود 2 تا 4 تخم در لابه لای مزارع و محصولات کشاورزی می گذارد که پس از 25 تا 28 روز جوجه میش مرغ بدنیا می آید.

وی با اشاره به اینکه در گذشته پراکنش جغرافیایی میش مرغها شامل غرب و شمالغرب و محدوده ای از شمال شرق کشور را شامل می شد افزود: طی 5 سال اخیر این پرنده قهوه ای با خالهای سیاه و سفید سنگین وزن بجز در محدوده کوچکی از شهرستان بوکان در هیچ جای ایران دیده نشده است.

یوسفی فعالیتهای کشاورزی، شخم زمین و سم پاشی ها را از دلایل از بین رفتن زیستگاه این پرنده دانست و گفت: میش مرغها جز خجالتی ترین پرندگان هستند که زیستگاه انها در مزارع، گندمزارها و لابه لای علفزارهاست که با انجام فعالیتهای کشاورزی و شخم زمین مامن این پرنده نابود و در معرض تهدید قرار می گیرد.

رئیس نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل کاهش تعداد میش مرغها می توان به کوتاه پرواز بودن آنها و اینکه مسافت بسیار کمی را به دلیل وزن زیاد خود می توانند پرواز کنند عنوان کرد و افزود: طول بدن این پرنده سنگین 75 تا 120 سانتیمتر است که فاصله نوک بالها از دوطرف به 260 سانتی متر نیز می رسد.

رئیس نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست آذربایجان غربی افزود: متاسفانه نقشه ژنتیک این پرنده نیز به خاطر تعداد کم پرنده و جفت گیری فامیلی آن دچار تغییر شده و این تغییر سبب افزایش آسیب پذیری میش مرغها منطقه در برابر تهدیدات و کوچکترین استرس شده است.

وی با بیان اینکه این سنگین وزن ترین پرنده با قابلیت پرواز در زبان ترکی میش مرغ به "دویداخ" و در کردی به "چرگ" معروف است، ادامه داد: طول عمر این پرنده سنگین وزن بسته به شرایط زیستی بین 10 تا 15 سال است.

وی با بیان اینکه این پرنده در کشورهای مختلفی از جمله ترکیه نیز دیده شده است افزود: 50درصد از کل جمعیت میش مرغها در کشور اسپانیا زندگی می کنند که از وضعیت مطلوب زیستی نیز برخوردارند.

یوسفی با اشاره به اقدامات محیط زیست برای حفاظت از میش مرغها در منطقه تصریح کرد: با شناسایی زیستگاههای اصلی این پرنده در بوکان، این مناطق به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

رئیس نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: در سال جاری با شناسایی زیستگاه این پرنده در مزارع و گندمزارهایی که تعداد بیشتری از این پرنده در آن ها زیست می کردند اقدام به اجاره این مزارع کردیم تا این پرنده با برداشت محصول دچار استرس و تهدید نشود و از جوجه های این پرنده که اکثرا در اثر برداشت محصول زیر کمباین از بین می رفتند محافظت شود.

وی گفت: محیط زیست طی هفته گذشته با اختصاص اعتباری جهت خرید اراضی و مزارع کشاورزی که زیستگاه میش مرغها در منطقه است در تلاش است با هدف تحت مالکیت قراردادن این اراضی به محیط زیست زمینه ایجاد زیستگاه وحشی و طبیعی برای زندگی این پرنده را فراهم کند.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =