۱۳ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴

از بین بردن سوسک و جلوگیری از بازگشت دوباره‌ی آن با روش‌های مختلفی مانند استفاده از حشره‌کش یا دیگر وسایل و ابزارهای بازدارنده آرامش را به زندگی شما باز می‌گرداند. در اینجا می‌خواهیم پنج روش ساده و مؤثرِ از بین بردن سوسک و از بین بردن تخم سوسک را برای‌تان بگوییم.

سایت چطور نوشت: وقتی سوسک ها وارد خانه می‌شوند، بیرون کردن آنها کار دشواری است. آن‌ها می‌توانند روی غذای شما راه بروند یا حتی به کاغذدیواری، کتاب‌ها و لوازم‌الکترونیک منزل صدمه بزنند. همچنین ممکن است با آلوده‌کردن غذا، لوازم‌ خانگی و دیگر سطوح منزل موجب انتشار بیماری پاتوژن نیز شوند. از بین بردن سوسک و جلوگیری از بازگشت دوباره‌ی آن با روش‌های مختلفی مانند استفاده از حشره‌کش یا دیگر وسایل و ابزارهای بازدارنده آرامش را به زندگی شما باز می‌گرداند. در اینجا می‌خواهیم پنج روش ساده و مؤثرِ از بین بردن سوسک و از بین بردن تخم سوسک را برای‌تان بگوییم.

روش اول: حذف آب و غذا از محیط

۱. نگذارید محیط رطوبت داشته باشد

سوسک محیط مرطوب را دوست دارد و با توجه به دما و اندازه‌ی متفاوت‌شان می‌توانند حداقل برای یک‌ماه بدون غذا زنده بمانند، اما بدون آب بیشتر از یک هفته هم دوام نمی‌آورند.

برای از بین بردن سوسک خانگی بهتر است منافذ نشت آب را در منزل پیدا و آنها را تعمیر کنید. وقتی نشتی آب را حذف کنید، سوسک سراغ طعمه‌های ژلاتینی می‌رود که شما برای به دام انداختن آنها در گوشه‌وکنار منزل گذاشته‌اید.

۲. خانه را به‌طور مرتب تمیز کنید

تمیز نگه داشتن خانه در از بین بردن سوسک آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. ظرف‌هایتان را بشورید و غذاهای باقی‌مانده را بعد از هر وعده‌ی غذایی، فوری جمع کنید. اگر مرغ یا ماهی خریده‌اید، بلافاصله آن را پاک کنید و آشغال‌های آن را هم از منزل بیرون ببرید و تمام محیط را کاملا دستمال بکشید. توجه ویژه‌ای به طبقات بالای آشپزخانه داشته باشید، زیرا سوسک ها عاشق چربی هستند.

۳. غذاها را مخفی کنید

غذاها را در ظروف سربسته نگهداری کنید و برای مدت زیادی غذاها را در محیط آشپزخانه رها نکنید. شب‌ها ظرف‌های کثیف را داخل سینک ظرفشویی رها نکنید. بهترین جا برای نگهداری میوه‌ها نیز داخل یخچال است.

۴. کف آشپزخانه را همیشه تمیز کنید

این‌کار باعث می‌شود لکه‌ها و کثیفی‌ها کاملا تمیز شود. دیوارها را خیس نکنید، یادتان باشد که این موجودات برای زنده ماندن به آب نیاز دارند.

۵. سطل زباله را مرتب خالی کنید

یک سطل زباله‌ی پر از آشغال، محیط مناسبی برای رشد و زندگی سوسک فراهم می‌کند. سطل پر از زباله را برای مدت زیادی رها نکنید. برای دفع سوسک از سطل‌های دردار استفاده کنید و از بازگذاشتن در سطل زباله اجتناب کنید.

سوسک

روش دوم: استفاده از طعمه‌ برای از بین بردن سوسک

۱. طعمه‌ی سوسک کش بخرید

فرقی نمی‌کند شکل ظاهری طعمه‌ی سوسک کش چگونه باشد، مهم این است که این سم با غذای موردعلاقه‌ سوسک آمیخته می‌شود. سوسک سم را می‌خورد و با بردن آن به لانه باعث از بین رفتن بقیه‌ی سوسک ها نیز می‌شوند.

برای نابودی سوسک بهتر است طعمه‌ی سوسک کش را در جایی که حدس می‌زنید سوسک ها به آن محل رفت‌وآمد می‌کنند، قرار دهید، مثل زیر قرنیزها، زیر سینک ظرف‌شویی و یا گوشه‌وکنار منزل. این مکان‌ها باید دقیقا نزدیک‌ترین جا به محل تجمع سوسک ها باشد. پیداکردن مکان مناسب درصد موفقیت شما را بیشتر می‌کند. طعمه‌های سوسک کش حاوی ۰/۰۵ فیپرونیل و ۲ درصد هیدرامتیلنون است. سوسک ها سم را می‌خورند و یا با بردن آن به لانه باعث مسمومیت بقیه‌ سوسک ها نیز می‌شوند.

کشتن سوسک با استفاده از این روش ممکن است چند هفته طول بکشد. وقتی اولین گروه از سوسک ها از بین بروند، هنوز هم باید برای از بین بردن تخم سوسک برنامه ریزی کنید، در واقع با سردرآوردن سوسک ها از تخم‌های باقی‌مانده کماکان باید این روش را ادامه بدهید تا نسل بعدی آنها نیز به‌طور کامل از بین برود و محیط کاملا پاک‌سازی شود.

۲. سوسک کش طبیعی را امتحان کنید

یک واحد پودر بوریک اسید (که گاهی‌اوقات به‌عنوان پودر سوسک کش در داروخانه‌ها نیز به فروش می‌رسد) را با یک واحد آرد سفید، یک واحد شکر سفید پودرشده مخلوط کنید. شکر و آرد باعث می‌شود سوسک به طعمه نزدیک شود و بوریک اسید موجود در طعمه باعث نابودی سوسک می‌شود. این پودر آماده‌شده را پشت کشوها و کابینت‌ها، زیر فریزر، زیر گاز و همه‌ی جاهایی که فکر می‌کنید ممکن است سوسک از آنجا رد بشود، بریزید. همچنین این مخلوط را می‌توانید با یک واحد بوریک‌اسید، دو واحد آرد و یک واحد کاکائو درست کنید.

حداقل سه دوره باید از این طعمه استفاده کنید تا بتوانید سوسک ها را به‌طور کامل از بین ببرید و انتظار می‌رود هر دوره حداقل دو هفته طول بکشد. استفاده از بوریک اسید را تا از بین رفتن کامل سوسک ها ادامه دهید.
کودکان، سگ‌ها و برخی از حیوانات خانگی ممکن است این سم را بخورند. توجه داشته باشید که بوریک اسید برای انسان و حیوانات خانگی خیلی خطرناک و سمی نیست، اما معمولا برای مصارف خارجی استفاده می‌شود. بنابراین در مکان‌هایی استفاده کنید که مطمئن هستید فقط سوسک ها آن را می‌بینند و می‌خورند. این پودر در هوای مرطوب سفت می‌شود، به همین خاطر شاید برای حفاظت از زمین و کابینت‌ها لازم باشد از سینی یا کاغذ فویل استفاده کنید.

روش سوم: استفاده از حشره‌کش‌ها

۱. از صابون و آب استفاده کنید

این روشی ساده و کاربردی برای از بین بردن سوسک بزرگ است. کمی صابون (مثلا صابون حمام) و آب را باهم مخلوط کنید و آن را برای اسپری‌کردن در بطری مخصوص بریزید. می‌توانید آن را روی سوسک ها بریزید یا آن را اسپری کنید. دو تا سه قطره از محلول آب و صابون برای از بین رفتن یک سوسک کافی است. مطمئن شوید که این محلول به سر یا بدن سوسک‌ها اسپری شده باشد. اگر سوسکی برعکس شده باشد، فقط کافی است یک ضربه به شکم آن بزنید. سوسک سعی می‌کند بدود، اما خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را بکنید در کمتر از یک دقیقه از بین می‌رود.

محلول آب و صابون با ایجاد یک لایه در منافذ تنفسی سوسک موجب ایجاد خفگی و نابودی سوسک می‌شود.
به‌محض از بین رفتن سوسک، بهتر است آن را کاملا از محیط خارج کنید، چون ممکن است آب بخار شود یا محلول فضای زیادی از بدن سوسک را نپوشانده باشد و سوسک توان از دست‌رفته خود را بازیابد.

۲. از یک اسپری حشره‌کش استفاده کنید

از حشره‌کش‌هایی استفاده کنید که مخصوص از بین بردن سوسک است، زیرا این حشره‌کش‌ها حاوی سیفلوترین و دیگر مواد کُشنده است که می‌تواند موجب از بین رفتن سوسک‌ها شود. هرجا که فکر می‌کنید ممکن است سوسک‌ها پنهان شده باشند و یا منافذی احتمالی مثل ترک‌ها، پایین دیوارها، دریچه‌ها را به‌طور کامل اسپری کنید. بچه‌ها و حیوانات خانگی را هنگام اسپری کردن از محل دور کنید و به تمام دستورالعمل‌های نوشته‌شده روی اسپری به‌دقت عمل کنید.

اگر از طعمه‌ی سوسک کش هم استفاده می‌کنید، نزدیک طعمه از اسپری استفاده نکنید. اسپری ممکن است باعث آلوده‌شدن طعمه شود و سوسک ها دیگر به آن نزدیک‌ نشوند.
اسپری کردن سم بر روی حشرات باعث دورشدن موقت سوسک ها و لانه‌گزینی آنها داخل سوراخ‌ها و ترک‌های دیوار می‌شود و همین ممکن است، مشکل را بیشتر کند. به همین‌خاطر در اسپری کردن سم بر روی سوسک ها باید از بین‌بردن اصولی و ریشه‌ای آنها را مد نظر قرار داد.

۳. از محلول کنستانتره استفاده کنید

محلول کنستانتره محلولی بسیار تخصصی است که کاربردی عمومی دارد. این محلول یک سم یا بازدارنده شیمیایی است که با آب رقیق می‌شود و بعد روی سطوح مختلف، ترک‌ها یا شکاف‌ها برای از بین بردن سوسک اسپری یا مالیده می‌شود. این محلول بسیار مؤثر است و معمولا باعث دفع سوسک طی ۱ تا ۲ هفته می‌شود.

۴. از آفت‌کش‌های حرفه‌ای‌تر استفاده کنید

اگر در شرایط بدی گیر افتاده‌اید، به‌عنوان آخرین راه‌حل تصمیم‌ بگیرید از یک سم بسیار قوی برای از بین بردن کامل سوسک ها استفاده کنید. این سم حاوی سیپرمترین است. این طعمه‌ی قوی به‌دلیل وجود فرومون حالت چسبنده دارد و خیلی بیشتر از حشره‌کش‌های خریداری‌شده از فروشگاه‌ها، تأثیرگذارتر است. این محصول که به‌صورت کپسول فروخته می‌شود، یکی از تخصصی‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای از بین بردن سوسک است. این سم، تخم زنده‌ی سوسک‌ها را نیز از بین می‌برد و اثر آن تا سه ماه باقی می‌ماند. از این سم می‌توانید در اطراف خانه و یا زیرزمین هم استفاده کنید.

مهم‌ترین ویژگی این سم از بین‌رفتن تخم سوسک‌ها است. حتی حشراتی مانند عنکبوت‌ها که سوسک‌ها ممکن است از آن برای تغذیه و زنده ماندن استفاده کنند نیز با این حشره‌کش از بین می‌روند.
استفاده از این حشره‌کش را به‌عنوان آخرین راه‌حل امتحان کنید. در محیط‌هایی که کودکان هستند و یا حیوانات خانگی زندگی می‌کنند، هرگز از این حشره‌کش استفاده نکنید، زیرا ممکن است موجب ایجاد مسمومیت شدید و حتی عوارض خطرناک برای کودکان و یا حیوانات خانگی شود.

روش چهارم: استفاده از تله سوسک

۱. از تله سوسک استفاده کنید

تله سوسک به‌دلیل چسبندگی موجب از بین‌ رفتن این حشرات موذی می‌شوند. چند تا تله سوسک بخرید و در مسیرهای رفت‌وآمد سوسک ها قرار دهید. البته باید توجه داشت که این روش ممکن است باعث از بین رفتن سوسک ها شود، اما روی سوسک های داخل لانه و یا تخم سوسک اثری ندارد.

۲. از کوزه‌های آب استفاده کنید

یک روش ساده و خانگی قراردادن یک کوزه کنار دیوار است. سوسک ها وارد کوزه‌ می‌شوند، اما نمی‌توانند از آن خارج شوند. برای جلب توجه سوسک ها و هدایت آنها به داخل کوزه می‌توانید از طعمه نیز استفاده کنید، ‌حتی می‌توانید کوزه را از آب یا قهوه نیز پر کنید. البته این روش هم مانند روش قبلی فقط موجب از بین‌ رفتن سوسک های بزرگ می‌شوند و به تخم سوسک ها آسیبی نمی‌رسد.

۳. از تله‌ی بطری نوشابه استفاده کنید

یک بطری پلاستیکی نوشابه را انتخاب کنید و از جایی که بطری باریک می‌شود، آن را ببرید. سپس قسمت بریده‌شده را برعکس کنید و مثل یک قیف داخل قسمت پایینی بطری بگذارید. کمی آب و صابون داخل بطری بریزید و آن را در محلی که سوسک‌ها از آنجا عبور می‌کنند، قرار دهید. این کار باعث افتادن سوسک‌ها داخل بطری و غرق شدن آنها می‌شود.

روش پنجم: جلوگیری از بازگشت دوباره‌ی سوسک

۱. آشغال‌ها را از محیط خانه کاملا دور کنید

سوسک ها عاشق زباله و خاک‌روبه هستند و این فضاها محیط مناسبی را برای زندگی و تولیدمثل سوسک ها فراهم می‌کند و هرچه هوا سردتر شود،‌ سوسک ها برای گرم شدن به داخل خانه نقل‌مکان می‌کنند. مطمئن شوید که زباله‌ها، خاک‌روبه‌ها و برگ‌های ریخته و انباشت‌شده را به‌اندازه‌ی کافی از محیط خانه دور کرده‌اید.

۲. منافذ و ترک‌ها را ببندید

برای جلوگیری از ورود سوسک به داخل خانه بهتر است تمام منافذ و ترک‌ها و سوراخ‌ روی دیوار را کاملا پر کنید. ممکن است این کار زمان زیادی از شما بگیرد اما واقعا ارزش دارد، زیرا فضاهای تاریک مثل ترک‌ها و سوراخ‌ها می‌تواند به محل مناسبی برای رشد و تولیدمثل سوسک ها تبدیل شود. 

۳. از تله بازدارنده استفاده کنید

حتی اگر شما موفق شوید که به‌طور کامل از شر سوسک ها خلاص شوید، بهتر است باز هم از تله‌های بازدارنده استفاده کنید تا دوباره مورد هجوم این حشرات موذی و کثیف قرار نگیرید. بهترین راه، مسدود کردن سوراخ‌ها و منافذی است که می‌تواند به محل مناسبی برای رشد سوسک ها تبدیل شود، مانند راه‌ها یا دریچه‌های فاضلاب.

حشره‌کش مایع یا ژله‌ای را داخل مکان‌هایی که احتمال می‌دهید سوسک ها لانه کنند اسپری کنید. با این کار یک سد تقریبا نفوذناپذیر در برابر سوسک ها ایجاد می‌کنید.
روش دیگر برای دفع سوسک آشپزخانه اسپری کردن نمک زیر کابینت و داخل ترک‌ها است. اگر قرار است مکانی برای مدتی خالی باشد، بهتر است قبل از رفتن، زمین را با آب نمک بشویید.
سوراخ‌ها و منافذ روی دیوارها و کابینت‌ها را با چسب یا هر چیز مناسب دیگری پر کنید. اگر ترکی روی چوب یا تخته‌ است، ابتدا آن را خوب سمباده بزنید و رنگ چوب بمالید. مراقب باشید حداقل ۴ الی ۶ ساعت بعد از رنگ زدن از دسترس بچه‌ها دور نگه‌ دارید. 

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =