ایسنا نوشت: رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از انجام ۶۰۰ مورد سقط جنین برای پیشگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت شدید در ۵ ماه نخست امسال خبر داد.

فاطمه عباسی با اشاره به ارائه خدمات مشاوره و آزمایش ژنتیک از سوی بهزیستی گفت: در سال گذشته ۷۱۰۰ نفر از افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله مورد غربالگری ژنتیک قرار گرفتند. همچنین از ابتدای سال تا کنون ۶۰۰ مورد سقط جنین برای پیشگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت شدید انجام شده که این تعداد در سال گذشته در مجموع ۱۲۴۸ مورد بوده است. او با بیان اینکه موضوع «غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج» از سال گذشته اجباری شده است، افزود: سال گذشته در مجموع برای ۱۱۱ هزار نفر ( یک ششم از ازدواج‌ها) غربالگری پیش از ازدواج انجام شده است. اما از آنجایی که از امسال واحدهای غربالگری ژنتیک به وزارت بهداشت واگذار شده‌اند، میزان آمار مربوط به این موضوع در سازمان بهزیستی کاهش یافته‌ است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه انجام آزمایش ژنتیک برای خانواده‌های دارای یک فرزند معلول و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی که مشکوک به تولد فرزند معلول هستند، ۱۰۰ درصد رایگان است، گفت: هزینه انجام آزمایش ژنتیک بین ۳ تا ۵ میلیون به این افراد پرداخت می‌شود. پرداخت این هزینه براساس پرتکل‌های خاص مراکز مشاوره ژنتیک و تشخیص متخصصان زیر نظر سازمان بهزیستی برای جلوگیری از ایجاد تقاضای القایی انجام می‌شود.

عباسی در ادامه از آماده شدن ۳ پروتکل و راهنمای ژنتیک در کنار دو درسنامه ژنتیک برای مشاوران ژنتیک زیرمجموعه سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: این پروتکل‌ها در مورد نحوه پرداخت و ساماندهی خدمات در مراکز مشاوره ژنتیک هستند که به شکل جامع اصلاح شده‌اند. او در پایان از انتشار اولین داده‌های سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی (سراج) به زودی خبر داد و گفت: در اولین مرحله ۱۳۰ هزار نمونه در حوزه‌های مختلف مانند طلاق، اعتیاد، سلامت روان و ...مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =